Συνέντευξη

documenta 14, Adam Szymczyk: γιατί τα επόμενα χρόνια όλος ο κόσμος της τέχνης θα μιλάει για την Αθήνα

Από -

Βρεθήκαμε στην πρώτη παρουσίαση του concept της documenta 14 στο Κάσελ και μιλήσαμε με τον καλλιτεχνικό διευθυντή της Adam Szymczyk για την αιφνιδιαστική απόφασή του να μοιράσει την επόμενη έκθεση ισότιμα ανάμεσα στη γερμανική πόλη όπου οργανώνεται αδιαλείπτως κάθε πέντε χρόνια από το 1955 και την Αθήνα!

Σε μια χαλαρή, ζεστή εκδήλωση με τίτλο «documenta 14, Κάσελ: Μαθαίνοντας από την Αθήνα» που ξεκίνησε από το γεμάτο αμφιθέατρο της Σχολής Καλών του Κάσελ και συνεχίστηκε με σάντουιτς στο πάρκο και ποτά σε ένα λιλιπούτειο do-it-yourself artist run space στη γειτονιά (κάντε τη σύγκριση με το πώς θα ανακοινωνόταν στην Ελλάδα κάτι αντίστοιχο!) η είδηση που κυκλοφορούσε εδώ και κάποιο καιρό από στόμα σε στόμα στην Αθήνα επιβεβαιώθηκε και δημόσια.

Η επόμενη documenta (2017), ένας από τους δυο κορυφαίους εικαστικούς θεσμούς στον κόσμο μαζί με τη μπιενάλε της Βενετίας (η προηγούμενη έκθεση συγκέντρωσε σχεδόν ένα εκατομμύριο επισκέπτες), ταυτισμένη με την κατά τ’ άλλα αδιάφορη επαρχιακή πόλη του Κάσελ, απ’ όπου ξεκίνησε μεταπολεμικά θέλοντας να παρέμβει μέσω της καταπιεσμένης από το ναζιστικό καθεστώς σύγχρονης τέχνης στην κοινωνία, αποφασίζει για πρώτη φορά στην ιστορία της να μοιράσει την έκθεση ανάμεσα σε δύο πόλεις βασίζοντας το concept της στην Αθήνα.

Συνάντησα τον Adam Szymczyk το επόμενο πρωί στο γραφείο της διοργάνωσης με τα τηλέφωνα να χτυπούν διαρκώς και τους Γερμανούς δημοσιογράφους να ζητούν να μάθουν περισσότερα.

Είπατε χθες στην παρουσίαση ότι η μετακόμιση στην Αθήνα είναι αναγκαία για να ανακτήσει η έκθεση το χαρακτήρα του κατεπείγοντος που ενέπνευσε τη δημιουργία και της πρώτης έκθεσης το 1955. Όντως η τελευταία documenta δεν θα έλεγα ότι διέφερε ιδιαίτερα από τις ολοένα και περισσότερες μπιενάλε. Πώς θα το αλλάξετε αυτό;

Υπάρχουν δύο ερωτήσεις εδώ. Καταρχήν πώς μπορεί η Documenta να διαφοροποιηθεί από άλλες εκθέσεις τύπου μπιενάλε και πώς μια έκθεση μπορεί να ενσαρκώσει την ανάγκη για δράση. Για μένα η documenta σημαίνει να λάβεις δράση. Δεν είναι σενάριο για μια έκθεση, ούτε μια έκθεση που ακολουθεί ένα ήδη γραμμένο σενάριο, θέλει να αλλάξει τη φόρμουλα του πώς φτιάχνεται μια έκθεση.

Τον τελευταίο ένα σχεδόν χρόνο, από τότε που έγινε δεκτή η πρόταση μου, δούλεψα την αρχική ιδέα κάνοντάς την πιο πραγματοποιήσιμη περνώντας κάποιο χρόνο τόσο στην Αθήνα όσο και στο Κάσελ και στη Γερμανία γενικότερα.

Δημιουργήθηκε λοιπόν όλον αυτόν τον καιρό ένα δημόσιο μυστικό ως προς την ιδέα της έκθεσης, μια ελεγχόμενη φημολογία που δεν μπορούσε πλέον να κρατηθεί άλλο σε αυτό το επίπεδο. Θεώρησα λοιπόν ότι είχε έρθει η στιγμή για μια τελετουργική, συμβολική παράδοση της ιδέας στο κοινό.

Το σημαντικό είναι ότι η πρώτη φάση της τελετουργίας αυτής έγινε στην Αθήνα, ανεπίσημα, όχι κάτω από τα φώτα των προβολέων σε ένα... στάδιο, αλλά στη... σπηλιά ενός καφενείου. Οι παρόντες δεν ήταν οι «καλύτεροι» ή οι σωστοί, επιλέχθηκαν για πρακτικούς λόγους. Αυτό που ήθελα ήταν να διαρρεύσει η ιδέα μέσα ένα κύκλο ανθρώπων και αυτοί στη συνέχεια να μπορούν να περάσουν κάποιο χρόνο μαζί της, αντί για μια ανακοίνωση από τα ψηλά. Άλλωστε δεν με ενδιαφέρουν οι κανόνες της επικοινωνίας και των δημοσίων σχέσεων, προτιμώ την πιο άμεση επαφή. Πιστεύω ότι αυτό δούλεψε καλά.
Κάπως έτσι ήρθε η ώρα να μιλήσω στους ανθρώπους του Κάσελ που θα έπρεπε να ξέρουν πρώτα. Εδώ επικοινωνείται λοιπόν πιο κανονικά για πρώτη φορά.

Γιατί λοιπόν η Αθήνα και τι μπορούμε να μάθουμε από αυτήν;
Αν το ήξερα δεν θα ερχόμουν εκεί. Και δεν το λέω για να ξεγλιστρήσω από την ερώτηση. Η Αθήνα, η Ελλάδα, ο νότος δεν προσφέρουν μια έτοιμη συνταγή που θα νικήσει αυτή του βορρά, είναι όμως σίγουρο ότι ο βορράς παρά την υποτιθέμενη ανάπτυξη έχει κι αυτός παρά πολλά προβλήματα. Δεν εννοώ ότι υπάρχει ένας τρίτος δρόμος ή μια εναλλακτική, αλλά ο νότος μπορεί να μας προσφέρει έναν άλλο τρόπο να δούμε τα πράγματα.

Πηγαίνοντας στην Αθήνα και χτίζοντας κάτι εκεί νιώθω σαν να κερδίζω χρόνο και χώρο. Όχι με την έννοια της κατάκτησης ή της επέκτασης αλλά του να ξεκλέψεις χρόνο από το ρολόι, να δημιουργήσεις μικρότερα ρολόγια. Ακόμη κι αν από πρακτικής άποψης φαίνεται να υπάρχει διπλή δουλειά να γίνει εγώ δεν το βλέπω έτσι. Δημιουργώντας δυο ανεξάρτητες δομές αντί για μια και μεγάλη αποφεύγεις όλη αυτή η ανυπομονησία για ένα τεράστιο event, και την κατάθλιψη που ακολουθεί μετά το πέρας του. Είναι μια λιγότερο νευρωτική προσέγγιση. Πέρα από αυτό υπάρχει ιδιαίτερο περιεχόμενο αυτή τη στιγμή στην Αθήνα γι αυτό και η documenta ζητάει τη φιλοξενία της.

Δεν σας απασχολεί ο κίνδυνος της εξωτικής ματιάς, μέσα σε όλο αυτό το ενδιαφέρον που υπάρχει αυτή τη στιγμή για την Αθήνα διεθνώς λόγω της κρίσης;

Φυσικά και το σκέφτομαι, αλλά υπάρχουν δύο τρόποι να το δεις. Μπορείς όντως να δεις την Αθήνα σαν μια εικόνα της κρίσης και να κάθεσαι να σχολιάζεις, ή να γίνεις μέρος της, να πας στο κέντρο της κατάστασης και να δεις τι θα προκύψει. Εγώ σκοπεύω να κάνω το δεύτερο, με τα εργαλεία που έχω γι αυτό το project τουλάχιστον. Δεν έχω ένα συγκεκριμένο όραμα για το πως θα λειτουργήσει αυτό, αν θα είναι επιτυχημένο.

Δουλεύοντας εκεί διαφορετικοί άνθρωποι από το χώρο του πολιτισμού θα μπορέσουν να κάνουν μια χειρονομία προς την όλη κατάσταση με διάφορους τρόπους. Και κάποιες από αυτές τις χειρονομίες θα μπορέσουν να προσφέρουν κάτι στους Αθηναίους. Δεν παρέχουμε απαντήσεις. Είμαστε εκεί για να θέσουμε ερωτήσεις. Και κατά τη γνώμη μου κάποιες από τις ερωτήσεις που κάνουν οι ξένοι μπορεί να είναι πολύ ενδιαφέρουσες.

Η Ελλάδα έχει υπάρξει άλλωστε εξωτικό αντικείμενο πολλές φορές στην ιστορία της. Από κλασικός τόπος μέχρι σήμερα που αντιπροσωπεύει όλα όσα δεν πρέπει να κάνει μια ευρωπαϊκή χώρα.

Στην Αθήνα η κρίση επηρεάζει την κοινωνία σε πολλά επίπεδα προκαλώντας διαφορετικές επιπτώσεις, ειδικά ως προς τον τρόπο με τον οποίο συγκροτείται η κοινωνία ως ομάδα υποτιθέμενα ελεύθερων ατόμων. Διαταράσσεται το ποιοι είμαστε εμείς και οι άλλοι, τίθεται το ερώτημα του ποιοι έχουν το δικαίωμα να είναι πολίτες.

Αυτή η στιγμή που βιώνει η Αθήνα, δεν πρέπει να μείνει στην Αθήνα. Η κρίση δεν είναι ελληνική, δεν συμβαίνει στον Άρη, αλλά στην Ευρώπη, και μάλιστα στην πόλη απ’ όπου κατάγονται εκείνες οι ιδέες που υπήρξαν καθοριστικές ως προς την ίδρυση της Ευρώπης. Στην Πολωνία μετά το 1989 συνηθίζαμε να λέμε ότι η δημοκρατία μπορεί να μην είναι άριστη, αλλά δεν έχουμε και κάτι καλύτερο. Αυτή η ατελής κατάσταση της δημοκρατίας έχει ενδιαφέρον και η documenta στην Αθήνα θα συμμετέχει σε αυτή τη διαδικασία ζύμωσης μιας κοινωνίας που δεν είναι τέλεια.

Γνωρίζετε την τοπική εικαστική σκηνή; Ποια είναι η γνώμη σας;

Το πιο δύσκολο για μένα δεν είναι η πολιτιστική σκηνή, με την οποία είμαι αρκετά εξοικειωμένος, αλλά το να δω πώς δουλεύει η κοινωνία, ποιες είναι οι γραμμές της μάχης, να καταλάβω τους ανθρώπους, οι οποίοι είναι πολύ ρητοί ως προς τις ιδέες τους. Πρωτοήρθα στην Αθήνα στο πλαίσιο της έκθεσης Monument to Now του ΔΕΣΤΕ, αλλά ουσιαστικά άρχισα να την καταλαβαίνω περισσότερο όταν ξαναήρθα για τη 2η Μπιενάλε της Αθήνας «Heaven» και άρχισα να γνωρίζω κόσμο.

Έχει ενδιαφέρον που η σκηνή είναι πλουραλιστική, δεν την ορίζουν μόνο 10 άνθρωποι, ή ίσως και να μεγάλωσε η σκηνή όλα αυτά τα χρόνια και αυτός είναι ένας ακόμη λόγος που έχει νόημα να εμπλακείς. Σήμερα η Αθήνα είναι πολύ πιο δραστήρια και μέσω της καλλιτεχνικής δράσης ακούγονται πολύ περισσότερες φωνές και αυτό φυσικά αξίζει να το λάβεις υπόψη. Αντί απλώς να ψάχνεις για ωραίους χώρους για να φιλοξενήσεις μια έκθεση.

Μας ενδιαφέρει να βρούμε μια γλώσσα για να μιλήσουμε στους ανθρώπους εκεί και να φτιάξουμε κάτι που είναι μεγαλύτερο από την Αθήνα, μεγαλύτερο από την Ελλάδα και από την κρίση, ίσως κάτι ενδεικτικό της διεθνούς κατάστασης. Αυτή πιστεύω ότι πρέπει να είναι η φιλοδοξία της documenta 14 για να επιστρέψουμε πίσω στην πρώτη ερώτηση.

Οι μπιενάλε γίνονται με γρήγορο ρυθμό και προσφέρουν μια περιοδική διάγνωση της κατάστασης σε μια πόλη. Η documenta θα προσπαθήσει να προσεγγίσει την κατάσταση της τέχνης με ένα πιο διεθνές μάτι, να φέρει σε επαφή φωνές από πολλά και διαφορετικά μέρη και ως προς αυτό η επιλογή του χώρου είναι συμβολική, αφού θέλουμε να ακουστούν φωνές που δεν έρχονται μόνο από κεντρική Ευρώπη και τη βόρεια Αμερική.

Λέτε ότι θέλετε να αφήσετε κάτι πίσω στην Αθήνα μετά τη documenta. Πώς το εννοείτε;

Είναι δύσκολο να πεις τι θα είναι αυτό, αλλά με τον τρόπο που θα δουλέψουμε, με τις δομές και τη συνεργασία μας με τους τοπικούς θεσμούς, θέλουμε να μείνει κάτι μετά, αντί να βλάψουμε το χώρο στήνοντας και ξεστήνοντας κάτι. Αν καταφέρουμε να δώσουμε κάποια έμπνευση και δύναμη στους τοπικούς θεσμούς που χρηματοδοτούνται από το δημόσιο αλλά και τις νέες πρωτοβουλίες, να εμπνευστούμε κι εμείς φυσικά από αυτούς, και να μην υπάρχει στο τέλος τόση κατάθλιψη αυτό θα είναι κάτι.

Για να δούμε πώς θα είναι η Αθήνα σε τρία χρόνια…

Ίσως είμαι υπερβολικά αισιόδοξος αλλά πιστεύω ότι σε τρία χρόνια η Αθήνα θα είναι σίγουρα ένα μέρος που θα θέλεις να ζήσεις, να είσαι εκεί. Κάτι το οποίο έχει ήδη αρχίσει να είναι. Μου πήρε λίγο καιρό να την καταλάβω αλλά εν τω μεταξύ έχει γίνει σημείο αναφοράς και όχι μόνο ως φιγούρα της κρίσης αλλά ως ενδιαφέρον τόπος και σε πολιτιστικό επίπεδο. Το να έρθουν τόσοι ξένοι να δουλέψουν εκεί πιστεύω θα είναι ευκαιρία και γι αυτούς και για την Αθήνα.

Σχετικά Θέματα

Η Κατερίνα Κοσκινά και οι συνεργάτες της μιλούν για την έκθεση της συλλογής του ΕΜΣΤ στο Κάσελ, τη documenta, τα σχέδια του μουσείου και το γιατί δεν υπάρχει ελληνική τέχνη  

06/07/2017

Η Κατερίνα Κοσκινά και οι συνεργάτες της μιλούν για την έκθεση της συλλογής του ΕΜΣΤ στο Κάσελ, τη documenta, τα σχέδια του μουσείου και το γιατί δεν υπάρχει ελληνική τέχνη  

Μιλήσαμε με τη διευθύντρια του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και τους επιμελητές Τίνα Πανδή και Σταμάτη Σχιζάκη με αφορμή την έκθεση «ΑΝΤΙΔΩΡΟΝ. Η Συλλογή του ΕΜΣΤ» στο πλαίσιο της documenta 14 στο Κάσελ.

Εντυπώσεις από τη documenta 14 στο Κάσελ - μέρος γ’

12/06/2017

Εντυπώσεις από τη documenta 14 στο Κάσελ - μέρος γ’

Λίγη ακόμη documenta 14 πριν επιστρέψουμε στην Αθήνα, ενώ η έκθεση άνοιξε και επίσημα τις πόρτες της το Σάββατο 10/6 παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλου, του Δημάρχου Αθηναίων Γιώργο Καμίνη και των Γερμανών ομολόγων τους.

Μέγαρο, documenta 14 και μουσικές του 20ού αιώνα (Γκουρέτσκι, Χρήστου, Παιρτ)

19/05/2017

Μέγαρο, documenta 14 και μουσικές του 20ού αιώνα (Γκουρέτσκι, Χρήστου, Παιρτ)

Με μουσικές του 20ού αιώνα γέμισε το Μέγαρο Μουσικής τον περασμένο Απρίλη.

10 πράγματα που έμαθα στο Κάσελ για την documenta14

15/05/2017

10 πράγματα που έμαθα στο Κάσελ για την documenta14

Βρέθηκα στη γενέτειρα της διεθνούς έκθεσης ένα μήνα πριν τα γερμανικά της εγκαίνια (στις 10/6) και πήρα τουλάχιστον δέκα «μαθήματα» για το τι σημαίνει documenta14.

Πώς είναι να έχεις να διαχειριστείς την επικοινωνία μιας έκθεσης 1.000.000 επισκεπτών;

09/05/2017

Πώς είναι να έχεις να διαχειριστείς την επικοινωνία μιας έκθεσης 1.000.000 επισκεπτών;

Η διευθύντρια επικοινωνίας της documenta 14 Henriette Gallus θεωρεί ότι η φετινή έκθεση δοκιμάζει πόσο μπορεί κανείς να κάμψει έναν θεσμό πριν αυτός αρχίσει να σπάει.

Adam Szymczyk: «Η documenta δεν ήρθε στην Αθήνα για να κάνει ανακαλύψεις. Η Αθήνα είναι ένας καταπληκτικός τόπος, απ' τον οποίο να μιλάς»

02/05/2017

Adam Szymczyk: «Η documenta δεν ήρθε στην Αθήνα για να κάνει ανακαλύψεις. Η Αθήνα είναι ένας καταπληκτικός τόπος, απ' τον οποίο να μιλάς»

Συναντήσαμε τον καλλιτεχνικό διευθυντή της documenta14 και μιλήσαμε για τις βασικές ιδέες της έκθεσης αλλά και τον αντίκτυπο της μετακίνησης του θεσμού στην Αθήνα.

Τερζόπουλος και Χιλλ στην Documenta 14

25/04/2017

Τερζόπουλος και Χιλλ στην Documenta 14

Από τα λιγοστά ελληνικά θέατρα που συμμετέχουν στη διεθνή οργάνωση, το Άττις του Θόδωρου Τερζόπουλου παρουσιάζει απόψε, Κυριακή 18 Ιουνίου την περφόρμανς "Ιοκάστη post mortem" στο πλαίσιο της Documenta 14.

«Eπίκυκλος» και «Project 21» του Γιάννη Χρήστου στο πλαίσιο της documenta 14

20/04/2017

«Eπίκυκλος» και «Project 21» του Γιάννη Χρήστου στο πλαίσιο της documenta 14

Mια περφόρμανς του Spinario Ensemble εμπνευσμένη από το έργο του μεγάλου Έλληνα συνθέτη

12 ώρες «Documenta 14»… χωρίς αντίτιμο!

19/04/2017

12 ώρες «Documenta 14»… χωρίς αντίτιμο!

Ένα μετα-Πασχαλινό δώρο από την κορυφαία έκθεση σύγχρονης τέχνης, που για μια ολόκληρη μέρα ανοίγει τους κεντρικούς της χώρους με ελεύθερη είσοδο.

Ο Naeem Mohaiemen μιλά για την ταινία που γύρισε στο παλιό αεροδρόμιο του Ελληνικού στο πλαίσιο της documenta14

12/04/2017

Ο Naeem Mohaiemen μιλά για την ταινία που γύρισε στο παλιό αεροδρόμιο του Ελληνικού στο πλαίσιο της documenta14

Ο διεθνούς φήμης καλλιτέχνης και συγγραφέας από το Μπαγκλαντές μας μιλά για την απόφασή του να γυρίσει μια ταινία στο αεροδρόμιο του Ελληνικού και το στοίχημα μιας διεθνούς Αριστεράς.

«Ώρα για ιστορία» από τη Μαίρη Ζυγούρη στη documenta 14, ναι, αλλά με ποιούς όρους;

11/04/2017

«Ώρα για ιστορία» από τη Μαίρη Ζυγούρη στη documenta 14, ναι, αλλά με ποιούς όρους;

Η performance της Μαίρης Ζυγούρη «Το Περικύκλωμα: Κοκκινιά 1979-Κοκκινιά 2017 Μ.Κ/Μ.Ζ» την περασμένη Κυριακή στο Μνημείο Μπλόκο Κοκκινιάς στο πλαίσιο της documenta 14 θέτει ερωτήματα για το πώς ενεργοποιείται η ιστορία.

Άλογα, τσολιάδες και ένα πλήθος φιλότεχνων κατέλαβαν τη Διονυσίου Αρεοπαγίτου

11/04/2017

Άλογα, τσολιάδες και ένα πλήθος φιλότεχνων κατέλαβαν τη Διονυσίου Αρεοπαγίτου

Δείτε φωτογραφίες από τα δρώμενα που έλαβαν χώρα στη διάρκεια (αλλά όχι απαραίτητα στο πλαίσιο) της documenta 14.

Documenta 14: Μπήκαμε πρώτοι στην κορυφαία έκθεση τέχνης!

06/04/2017

Documenta 14: Μπήκαμε πρώτοι στην κορυφαία έκθεση τέχνης!

Λίγο προτού παραδοθούμε στους ρυθμούς της Documenta 14 (από 8/4 έως μέσα Ιουλίου), της σημαντικότερης έκθεσης σύγχρονης τέχνης στον κόσμο που κάνει απόβαση στην Αθήνα, επισκεπτόμαστε πρώτοι τους δύο βασικούς εκθεσιακούς χώρους και φτιάχνουμε έναν οδηγό πλοήγησης.

Τα δώρα της documenta και οι παθογένειες των θεσμών μας

21/03/2017

Τα δώρα της documenta και οι παθογένειες των θεσμών μας

Με ανάμικτα συναισθήματα παρακολουθήσαμε τη συνέντευξη Τύπου του Δήμου της Αθήνας, με την αφορμή την ανακοίνωση των πολιτιστικών φορέων της πόλης που θα συνεργαστούν με τη documenta.  

H documenta14 απλώνεται σε πάνω από 40 χώρους στην Αθήνα: δείτε που θα φιλοξενηθεί

21/03/2017

H documenta14 απλώνεται σε πάνω από 40 χώρους στην Αθήνα: δείτε που θα φιλοξενηθεί

Ανακοινώθηκαν σήμερα οι 47 δημόσιοι χώροι και ιδρύματα της πόλης όπου θα φιλοξενήσουν τα εκατοντάδες έργα τέχνης 160 περίπου ελλήνων και διεθνών καλλιτεχνών οι οποίοι θα συμμετάσχουν στην έκθεση.

Συνεργασία με το ΕΜΣΤ ανακοίνωσε η documenta. 5.000 ξένοι επισκέπτες αναμένονται στα εγκαίνια

07/03/2017

Συνεργασία με το ΕΜΣΤ ανακοίνωσε η documenta. 5.000 ξένοι επισκέπτες αναμένονται στα εγκαίνια

Το πολιτιστικό γεγονός της χρονιάς που αναμένεται σε ένα μήνα στην Αθήνα ανοίγει κάποια από τα χαρτιά του.

Το Γκαίτε συνεχίζει το αφιέρωμα στη documenta με σημαντικούς guests

23/02/2017

Το Γκαίτε συνεχίζει το αφιέρωμα στη documenta με σημαντικούς guests

Ενώ έχει αρχίσει η αντίστροφη μέτρηση για τα εγκαίνια της documenta14, το Γκαίτε εστιάζει στην ιστορία της κορυφαίας έκθεσης και όχι μόνο.

«Κείμενα» από τη documenta 14 και την ΕΡΤ

10/01/2017

«Κείμενα» από τη documenta 14 και την ΕΡΤ

Τα «Κείμενα» είναι μια εβδομαδιαία εκπομπή προβολής ταινιών που σκοπό έχει να επεκτείνει το βεληνεκές της documenta 14 στα σπίτια των τηλεθεατών.

Με νέες δημόσιες δράσεις επιστρέφει η documenta 14

22/11/2016

Με νέες δημόσιες δράσεις επιστρέφει η documenta 14

Οι δράσεις της documenta 14 συνεχίζονται δυναμικά με πλούσιο πρόγραμμα για τις 23–30 Νοεμβρίου.

«Ανοιχτές Κοινότητες» στη documenta14

25/10/2016

«Ανοιχτές Κοινότητες» στη documenta14

Τρεις από τις «Ανοιχτές Κοινότητες» που θα λειτουργούν ως αυτοδίδακτα και αυτο-οργανωμένα μικρο-κοινά συστήνονται στο κοινό στις 25–27 Οκτωβρίου.

All-day & night γνωριμία με τη documenta στο Γκαίτε

18/10/2016

All-day & night γνωριμία με τη documenta στο Γκαίτε

Το Ινστιτούτο Γκαίτε αναλαμβάνει να μας μυήσει στην ιστορία του κορυφαίου εικαστικού θεσμού, αρχίζοντας με ένα ολοήμερο event, το Σάββατο 22/10 που περιλαμβάνει από προβολές και ομιλίες μέχρι DJ set.

documenta14: μαθαίνοντας σε χρόνο αόριστο

10/10/2016

documenta14: μαθαίνοντας σε χρόνο αόριστο

Με ποιον τρόπο επιλέγει να μάθει η documenta από την Αθήνα και τι μάθαμε εμείς μέχρι στιγμής από εκείνη; Κάποιες πρώτες σκέψεις με αφορμή τα εγκαίνια του πολυσυζητημένου προγράμματος δημοσίων δράσεων στο Πάρκο Ελευθερίας.

Paul B. Preciado, documenta14: «Αν δεν εξασκήσουμε την ελευθερία θα τη χάσουμε»

07/09/2016

Paul B. Preciado, documenta14: «Αν δεν εξασκήσουμε την ελευθερία θα τη χάσουμε»

Ο επιμελητής του Προγράμματος Δημοσίων Δράσεων της documenta14 μας μιλά για τις «Ασκήσεις Ελευθερίας» και τη Βουλή των Σωμάτων που στήνεται στο Κέντρο Τεχνών στο Πάρκο Ελευθερίας του Δήμου Αθηναίων (14-24/9).

«Μαθαίνοντας από την documenta» στο Πάντειο

24/05/2016

«Μαθαίνοντας από την documenta» στο Πάντειο

Η εναρκτήρια εκδήλωση του διεθνούς ερευνητικού προγράμματος “Μαθαίνοντας από την documenta” θα γίνει την Πέμπτη 2 Ιουνίου και ώρα 17:00 - 22:00 στο Πάντειο Πανεπιστήμιο.

Aπευθείας πτήσεις μεταξύ Αθήνας και Κάσελ για τη documenta 14 ανακοίνωσε η Aegean Airlines

11/03/2016

Aπευθείας πτήσεις μεταξύ Αθήνας και Κάσελ για τη documenta 14 ανακοίνωσε η Aegean Airlines

Η Aegean Airlines είναι η πρώτη αεροπορική εταιρεία που γίνεται επίσημος συνεργάτης στην ιστορία της documenta. 

Hila Peleg: «Η documenta 14 πρέπει να ενεργοποιήσει εκ νέου τις κριτικές καλλιτεχνικές παραδόσεις»

11/02/2016

Hila Peleg: «Η documenta 14 πρέπει να ενεργοποιήσει εκ νέου τις κριτικές καλλιτεχνικές παραδόσεις»

Η ιδρύτρια του πρωτοπόρου ως προς την δια-καλλιτεχνική αξιοποίηση ιστορικών ντοκουμέντων Berlin Documentary Forum και μέλος πλέον της επιμελητικής ομάδας της documenta 14 μιλά στη Δέσποινα Ζευκιλή για τα «ζωντανά ντοκουμέντα» και τα έργα τέχνης που δημιουργούν ένα χώρο όπου η ιστορία είναι εύθραυστη.

Monika Szewczyk: «Η documenta 14 μοιάζει με μια “πραγματική αλληγορία” για τον κόσμο»

08/10/2015

Monika Szewczyk: «Η documenta 14 μοιάζει με μια “πραγματική αλληγορία” για τον κόσμο»

Ερχόμενη από το Σικάγο της community art στο λόφο του Φιλοπάππου για να μάθει από την Αθήνα, η επιμελήτρια της documenta 14 μας δίνει τη δική της άποψη για το στοίχημα του Adam Szymczyk, αλλά και για την επιμέλεια γενικότερα.

Μασιμιλιάνο Μολόνα: «Η Αθήνα είναι ένα εργαστήριο δημιουργικών ιδεών και η Μπιενάλε θέλει να γίνει η θερμοκοιτίδα τους»

02/10/2015

Μασιμιλιάνο Μολόνα: «Η Αθήνα είναι ένα εργαστήριο δημιουργικών ιδεών και η Μπιενάλε θέλει να γίνει η θερμοκοιτίδα τους»

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Μπιενάλε της Αθήνας μας ανοίγει τα χαρτιά του εξηγώντας γιατί μια διεθνής κοινότητα επιστημόνων και καλλιτεχνών στρέφει την προσοχή της στην πόλη μας.

Hendrik Folkerts: «αντί να παρέχει μια ενιαία συνεκτική αφήγηση, η documenta 14 γίνεται performative»

18/03/2015

Hendrik Folkerts: «αντί να παρέχει μια ενιαία συνεκτική αφήγηση, η documenta 14 γίνεται performative»

Ο φεμινιστής Ολλανδός επιμελητής μιλά για το πώς η documenta 14 γίνεται πιο performative, αλλά και για τα αποτελέσματα των εκτεταμένων περικοπών στον πολιτισμό που άλλαξαν τη σκηνή της χώρας του.

Dieter Roelstraete: «H documenta 14 ψάχνει στην Αθήνα κάτι περισσότερο από το αντικείμενο της οικονομικής καταστροφοφιλίας»

12/01/2015

Dieter Roelstraete: «H documenta 14 ψάχνει στην Αθήνα κάτι περισσότερο από το αντικείμενο της οικονομικής καταστροφοφιλίας»

Οι επιμελητές της documenta 14 εγκαταστάθηκαν στην Αθήνα και στο Κάσελ ξεκινώντας τις προετοιμασίες της κορυφαίας έκθεσης που θα μοιραστεί στις δύο πόλεις.

Quinn Latimer: «Οι εκδόσεις της documenta 14 θα αντανακλούν το πώς η γλώσσα μπορεί να γίνει εργαλείο πολιτικής αλλαγής»

17/12/2014

Quinn Latimer: «Οι εκδόσεις της documenta 14 θα αντανακλούν το πώς η γλώσσα μπορεί να γίνει εργαλείο πολιτικής αλλαγής»

Η Αμερικανίδα ποιήτρια και κριτικός τέχνης που ορίστηκε επιμελήτρια των εκδόσεων της documenta 14 μιλά σε αποκλειστικότητα για τα σχέδιά της και τάσσεται υπέρ της παιδαγωγικής στροφής της τέχνης έναντι της επιστροφής της ομορφιάς.

Documenta 14: Ισότιμα σε Κάσελ και Αθήνα η επόμενη ιστορική έκθεση

07/10/2014

Documenta 14: Ισότιμα σε Κάσελ και Αθήνα η επόμενη ιστορική έκθεση

Σε μια ιστορική για το Κάσελ πόσο μάλλον για την Αθήνα στιγμή, ένας από τους δύο κορυφαίους εικαστικούς θεσμούς στον κόσμο αποφασίζει να συνομιλήσει με την Αθήνα μοιράζοντας τις δραστηριότητές του ισότιμα ανάμεσα στις δυο πόλεις.

Δώσε το σχόλιο σου

* Όνομα   * e-mail    
Σχόλιο

Έχω διαβάσει και αποδέχομαι τις οδηγίες και τους όρους χρήσης  
Επιθυμώ να λάβω ενημέρωση με email σε περίπτωση απάντησης

  • Δημήτρης Παπαγεωργίου πριν από 3 χρόνια

    Καλλιτέχνες.... είναι ενδιαφέρον να ζήσεις στην Αθήνα; ίσως, αν έχεις δουλειά.