αθηνόραμα digital

Τετάρτη, 13 Δεκεμβρίου 2017

Netflix: η συνέντευξη

Ο αμερικανικός κολοσσός του παγκόσμιου θεάματος απαντά στις ερωτήσεις μας για μια σειρά από θέματα

Στο πλαίσιο της ενημέρωσης που έκανε η Netflix στα μέσα ενημέρωσης για την περαιτέρω υποστήριξη που θα προσφέρει στην ελληνική αγορά από δω και στο εξής, είχαμε την ευκαιρία μιας ενδιαφέρουσας συζήτησης με τον Yann Lafargue, διευθυντή επικοινωνίας του αμερικανικού κολοσσού για την Ευρώπη. Οι απαντήσεις του στις ερωτήσεις που θέσαμε, ακολουθούν.

Το ελληνικό καταναλωτικό κοινό παραδοσιακά στρέφεται σε παρόχους συνδρομητικής τηλεόρασης που προσφέρουν ευρεία γκάμα περιεχομένου - σειρές, ταινίες, σπορ, ντοκυμαντέρ κλπ. - και σημαντικό ποσοστό του θα δίσταζε να καταβάλλει αντίτιμο πρόσθετο αυτού της υπάρχουσας συνδρομής του, έτσι ώστε να έχει πρόσβαση στο υλικό ενός δεύτερου παρόχου. Τί θα λέγατε σε αυτό το ποσοστό των τηλεθεατών ώστε να αλλάξει την συνήθη στάση του και ν' αγκαλιάσει την Netflix;
Υπάρχουν πολλά πράγματα που θα μπορούσα να πω, νομίζω όμως πως θα ήταν αρκετό να εστιάσω σε τρία μόνο από αυτά. Ένα: την πολύ μεγάλη αξία της υπηρεσίας: για το κόστος... δύο καφέδων πρακτικά, μπορεί να έχει κανείς στην διάθεσή του κάθε μήνα εντυπωσιακό αριθμό ταινιών και τηλεοπτικών σειρών, ντοκυμαντέρ, stand-up comedy, κινουμένων σχεδίων και άλλου περιεχομένου σε ευρύτατη γκάμα, οποτεδήποτε θέλει να παρακολουθήσει ο,τιδήποτε από αυτά. Δύο: το υψηλό πια ποιοτικό επίπεδο των δικών μας παραγωγών, οι οποίες είναι αποκλειστικές και δεν μπορεί να βρει οπουδήποτε αλλού. Τρία: την υποστήριξη των ελληνικών με υπότιτλους ή μεταγλώττιση, για την οποία αναφερθήκαμε σήμερα διεξοδικά. Δεν υπήρχαν ποτέ περισσότεροι λόγοι για να αποκτήσει κανείς στην Ελλάδα μία συνδρομή στην Netflix, απ' ότι σήμερα.

Ποιά είναι η διαδικασία υποστήριξης των ελληνικών; Αναλαμβάνετε μόνοι σας την μετάφραση στο εξωτερικό, συνεργάζεστε με μεταφραστές εδώ στην Ελλάδα, έρχεστε σε επαφή με τις αντιπροσωπείες των κινηματογραφικών studio για τους original υπότιτλους ή την μεταγλώττιση;
Αξιοποιούμε όλους τους παραπάνω τρόπους. Για τις δικές μας παραγωγές, που γνωρίζουμε πως θα μεταφραστούν σε πολλές γλώσσες, έχουμε δικό μας μηχανισμό που εδώ και πολλούς μήνες περιλαμβάνει και την Ελλάδα. Για τις ταινίες "καταλόγου", όχι τις πρόσφατες δηλαδή, απευθυνόμαστε στις εταιρείες αντοπροσώπευσης, ενώ για τις τηλεοπτικές σειρές είναι κάπως περισσότερο περίπλοκο για το παλαιότερο υλικό και συχνά επιλέγουμε να το κάνουμε οι ίδιοι. Ειδικά για τις παιδικές ταινίες, δε, για τις οποίες έχει γίνει από τις εταιρείες στην Ελλάδα μεταγλώττιση - και συχνά με διάσημους ηθοποιούς κλπ. - προτιμούμε να αξιοποιούμε το υπάρχον επίσημο υλικό και την πολύ καλή δουλειά που έχουν κάνει, έτσι ώστε να μην απομακρυνόμαστε από την μορφή των ταινιών με την οποία το ελληνικό κοινό τις γνώρισε στις κινηματογραφικές αίθουσες ή σε δίσκους DVD/Blu-ray.

Εδώ και τρία χρόνια περίπου η Netflix ακολουθεί μία στρατηγική παραγωγής ταινιών και τηλεοπτικών σειρών εκτός ΗΠΑ, σε άλλες χώρες, στην δική τους γλώσσα και με δικούς τους δημιουργούς, ώστε να επεκτείνει την συνδρομητική της βάση σε αυτές. Στα πλάνα σας για τα επόμενα χρόνια υπάρχουν οι χώρες της νότιας Ευρώπης - Ισπανία, Ιταλία, Ελλάδα, Πορτογαλία, Κύπρος - και αν ναι, σε ποιά είδη ταινιών ή σειρών θα κάνατε τις πρώτες σας προσπάθειες στις χώρες αυτές;
Η σύντομη απάντηση είναι πως ναι, όλες οι χώρες αυτές και η δική σας βρίσκονται στα πλάνα μας. Στην Ισπανία και στην Ιταλία έχουμε ήδη δημιουργήσει τηλεοπτικές σειρές και ντοκυμαντέρ με παραγωγούς εκείνων των χωρών, με μεγάλη μάλιστα επιτυχία. Και στην Ελλάδα είμαστε ήδη σε επαφή με δημιουργούς και θα συνεχίσουμε την ενεργή επικοινωνία και συζήτηση μαζί τους - είμαστε βέβαιοι πως κάποια στιγμή θα προκύψει μια συνεργασία που θα είμαστε σε θέση να προσφέρουμε όχι μόνο στο ελληνικό κοινό, αλλά και στο παγκόσμιο, γιατί αυτός είναι σημαντικός γνώμονας για μας: πιστεύουμε πως μια αληθινά καλή παραγωγή έχει απήχηση εκτός συνόρων της χώρας παραγωγής της. Τα πιο πολλά κοινά συναρπάζονται και συγκινούνται με παρόμοια πράγματα και το θεωρούμε φυσικό. Όσον αφορά, δε, στα είδη ταινιών ή σειρών, η απάντηση είναι εύκολη: σε οποιοδήποτε είδους έχει κάποιος παραγωγός να μάς κάνει ενδιαφέρουσα πρόταση. Οι προτιμήσεις του ελληνικού κοινού της συνδρομητικής μας βάσης μέχρι σήμερα διαπιστώνουμε πως είναι σε γενικές γραμμές δεν έχουυν ιδιαίτερη απόκλιση από αυτές των περισσότερων άλλων χωρών. Όλες μας οι σειρές και ταινίες που γνώρισαν μεγάλη επιτυχία στις ΗΠΑ, στην Αγγλία, την Λατινική Αμερική ή την Αυστραλία, πήγαν πολύ καλά και στην Ελλάδα.

Οι αναλυτές της Wall Street και πολλοί δημοσιογράφοι εκφράζουν προβληματισμό για τον υψηλό δανεισμό στον οποίο έχει προχωρήσει η Netflix τα τελευταία χρόνια ώστε να χρηματοδοτήσει τις δικές της ταινίες και σειρές. Με την αμερικανική αγορά να πλησιάζει στο σημείο του κορεσμού και τις άλλες χώρες να χρειάζονται περαιτέρω επένδυση για να προσφέρουν νέους συνδρομητές, υπάρχει - κατά την προσωπική σας άποψη πάντα - το ενδεχόμενο το μοντέλο λειτουργίας της Netflix να αποδειχθεί προβληματικό στο μέλλον;
Όχι, δεν θεωρώ ότι θα υπάρξει κανένα πρόβλημα - απλώς έχει αλλάξει ο τρόπος με τον οποίο λειτουργεί η Netflix λόγω της δυναμικής εισόδου της στην παραγωγή περιεχομένου και, κατά συνέπεια, έπρεπε να εξασφαλιστεί ρευστότητα για να στηρίξει την επιλογή μας αυτή. Όμως το μοντέλο λειτουργίας μας συνεχίζει να είναι επικερδές, ο δανεισμός μας ενήμερος και οι επενδύσεις μας ανεπηρέαστες γιατί - πρόκειται για κάτι που δεν μπορεί να γνωρίζει κανείς αν δεν είχε εικόνα των οικονομικών της Netflix και παλαιότερα - ισολογιστικά τα έσοδα και έξοδά μας κινούνται στο ίδιο επίπεδο κατά βάση. Όταν παλαιότερα μόνο αγοράζαμε και διαχειριζόμασταν δικαιώματα παραγωγών από τα studios και τα τηλεοπτικά δίκτυα, πληρώναμε αρχικά ποσά για την εξασφάλισή τους, μετά ποσά σε τακτά χρονικά διαστήματα για να τα διατηρούμε στον κατάλογό μας και κάποια ποσά συμφωνημένα στο τέλος. Τώρα για τις δικές μας παραγωγές ναι μεν καταβάλλουμε μεγάλα ποσά στο αρχικό στάδιο, στην δημιουργία τους, αλλά στην συνέχεια και για πάντα από την πρώτη ημέρα προβολή τους έχουμε να προσβλέπουμε μόνο σε έσοδα. Δεν προβληματιζόμαστε λοιπόν ούτε στο ελάχιστο, γι' αυτό και η Wall Street διαχειρίζεται θετικότατα την μετοχή μας.

Η Netflix έκανε επιτυχημένα την μετάβαση από μία παραδοσιακή υπηρεσία - την αποστολή κατ' οίκον ταινιών σε DVD - σε μία ψηφιακή παροχής περιεχομένου και στην συνέχεια σε μία παγκοσμίου βεληνεκούς και ίδιων παραγωγών. Ποιό θα ήταν το επόμενο βήμα εξέλιξης, τώρα που είναι πλέον πολλοί οι "παίκτες" που προσπαθούν να κάνουν το ίδιο και το Hollywood έχει πλέον τις δικές του βλέψεις για τέτοιες υπηρεσίες;
Για να είμαι ειλικρινής μαζί σας δεν βλέπω κάποιο εξελικτικό "άλμα" στον ορίζοντα τα επόμενα χρόνια, αν σε αυτό αναφέρεται η ερώτηση. Θα συνεχίσουμε μεθοδικά προς την κατεύθυνση στην οποία ήδη κινούμαστε: την επιδίωξη να προσφέρουμε άφθονο κορυφαίο περιεχόμενο για κάθε ηλικία και προτίμηση, με οποιονδήποτε τρόπο επιθυμεί το κοινό να έχει διαθέσιμο το περιεχόμενο αυτό. Θα συνεχίσουμε να επενδύουμε πολύ μεγάλα ποσά στην παραγωγή δικού μας περιεχομένου και να καινοτομούμε τεχνολογικά με όποιο τρόπο μπορούμε ώστε να καθιστούμε την θέαση του περιεχομένου αυτού όσο το δυνατόν περισσόρερο απλούστερη και άνετη γίνεται για όλους. Αν, πάντως, το τοπίο της βιομηχανίας του θεάματος με κάποιον τρόπο που δεν μπορώ να προβλέψω σήμερα σε μερικά χρόνια αλλάξει σημαντικά, είμαι βέβαιος πως η Netflix θα έχει κάνει όλα τα βήματα που χρειάζονται ώστε να βρίσκεται και πάλι στην αιχμή.

Τελευταίο αλλά καθόλου ασήμαντο: διαφημίσεις. Υπήρξαν και συνεχίζονται κατά καιρούς στο Web συζητήσεις σχετικά με το ενδεχόμενο, προκειμένου να συνεχίσει να έχει η Netflix τα κεφάλαια που χρειάζεται για παραγωγές ΑΑΑ, να προχωρά στην ενσωμάτωση διαφημίσεων στις σειρές και ταινίες της. Η απουσία διαφημίσεων από την υπηρεσία ήταν πάντοτε ένα από τα μεγάλα της πλεονεκτήματα. Το σκέφτεται η εταιρεία όντως ως κίνηση και αν ναι, τί θα μπορούσε να προσφέρει εν έδει αποζημίωσης στους συνδρομητές της για αυτήν την επιλογή; Και θα εξέταζε το ενδεχόμενο υιοθεσίας ενός "χρηματοδοτούμενου" μοντέλου (freemium), βάσει του οποίου οι καταναλωτές θα είχαν πρόσβαση δωρεάν στο περιεχόμενό της αν αποδέχονταν την υποχρεωτική θέαση διαφημίσεων;
Ναι, διαβάζουμε κι εμείς τα άρθρα αυτά κατά καιρούς και τα σχόλια στις σχετικές συζητήσεις αλλά μπορώ χωρίς κανέναν δισταγμό αυτή τη στιγμή να δηλώσω εκ μέρους της Netflix πως όχι, δεν υπάρχει καμία περίπτωση να προβάλλουμε διαφημίσεις στο πρόγραμμά μας. Η όλη συλλογιστική της υπηρεσίας ήταν πάντοτε να προσφέρει αντίλογο στα παραδοσιακά μοντέλα διανομής περιεχομένου και τους περιορισμούς που έθεταν επί δεκαετίες. Δεν θα υιοθετούσαμε ποτέ λοιπόν τις διαφημίσεις ως πρακτική. Θεωρούμε πως το επιχειρηματικό μας μοντέλο είναι ισχυρό, η κερδοφορία μας είναι δεδομένη, οι ρυθμοί ανάπτυξης της συνδρομητικής μας βάσης είναι αυξητικοί. Δεν τίθεται λοιπόν ζήτημα ούτε αποζημίωσης προς το κοινό, ούτε προσφοράς freemium μοντέλου. Έχουμε διαμορφώσει τα τρία επίπεδα κόστους στην συνδρομή με τρόπο ακριβοδίκαιο και το κοινό κρίνει πως η αξία της Netflix είναι υψηλή. Σκοπεύουμε να συνεχίσουμε έτσι και πιστεύουμε στο προϊόν μας. Τόσο απλά!


ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΣΤΑ ΑΡΘΡΑ