αθηνόραμα digital

Πέμπτη, 24 Νοεμβρίου 2016

Windows 10 VR/AR: οι ελάχιστες απαιτήσεις, όχι υψηλές

Αν και ασαφείς σε έναν βαθμό, ενθαρρυντικές για το μέλλον της εικονικής πραγματικότητας σε PC

Το "πεδίο μάχης" της εικονικής πραγματικότητας (VR) και της "επαυξημένης πραγματικότητας" (AR) αναμένεται να φιλοξενήσει μέσα στο 2017 σαφώς περισσότερο συναρπαστικές συγκρούσεις απ' ότι φιλοξένησε το 2016 - αν μη τί άλλο επειδή η Microsoft φιλοδοξεί να διευρύνει το ενδιαφερόμενο κοινό ενσωματώνοντας την αναγκαία υποδομή για VR/AR στα Windows 10 με το επερχόμενο Content Update της άνοιξης και σχεδιάζοντας με έναν αριθμό κατασκευαστών σχετικά περιφερειακά που θα πωλούνται έως και αντί $299 (αντί για τα $599/$799 που πωλούνται σήμερα τα Oculus Rift/HTC Vive αντίστοιχα). Το κόστος αυτό είναι όντως πολύ χαμηλό αλλά σημασία έχει, φυσικά, και το πόσο ισχυρό είναι το εκάστοτε PC που θα κληθεί ν' αξιοποιήσει το περιφερειακό αυτό. Σύμφωνα με πληροφοριακό υλικό που διέρρευσε πρόσφατα, πάντως, η Microsoft θα επιδιώξει να "κατεβάσει τον πήχυ" πάρα πολύ σε σχέση με τα τωρινά δεδομένα, σε βαθμό... υπερβολικά αισιόδοξο σχεδόν!

Στις πρόσφατες προεκδόσεις των Windows 10 που θα ενσωματώσουν αυτήν την υποδομή για εικονική κι επαυξημένη πραγματικότητα υπάρχει το απαραίτητο εργαλείο που προσδιορίζει αν ο εκάστοτε Η/Υ πληροί τις ελάχιστες προϋποθέσεις για περιεχόμενο VR/AR. Βάσει αυτού τα Windows 10 θα απαιτούν μόλις 4 GB κεντρικής μνήμης λειτουργίας, μία θύρα USB3, επεξεργαστή τεσσάρων πυρήνων (δεν διευκρινίζεται ταχύτητα λειτουργίας ή αρχιτεκτονική) και υποσύστημα επεξεργασίας γραφικών απλώς συμβατό με DirectX 12, το οποίο μπορεί να είναι το ενσωματωμένο στον επεξεργαστή αυτόν (!). Ναι, δεν πρόκειται περί λάθους: η Microsoft δεν απαιτεί ξεχωριστή κάρτα γραφικών για την δική της καταναλωτική εκδοχή AR/VR, σε αντίθεση με ό,τι κάνουν αυτή τη στιγμή τα Rift, Vive (και ουσιαστικά το PS VR), γεγονός που αυξάνει τις πιθανότητες η δική της πρόταση να λειτουργεί σε πολύ περισσότερα PC.

Όπως μπορεί να βεβαιώσει, φυσικά, οποιοσδήποτε έχει πειραματιστεί με υλικό εικονικής πραγματικότητας, υπάρχουν... επίπεδα κι επίπεδα απεικόνισης - αλλά για να είναι πειστικό το περιβάλλον VR (αρκετά περίπλοκα γραφικά δηλαδή) και να μην ζαλίζει (αρκετά καρέ ανά δευτερόλεπτο) χρειάζεται σημαντική επεξεργαστική δύναμη. Δεν είναι τυχαίο που οι Oculus και HTC απαιτούν κάρτες γραφικών επιπέδου nVidia GTX 960/970 και Η/Υ συνολικού κόστους €1200-€1500. Ακόμη και το PlayStation VR - εδώ που τα λέμε - είναι ένα... μικρό θαύμα που είναι σε θέση να προσφέρει εμπειρίες εικονικής πραγματικότητας με κόστος γύρω στα €400, χάρις στην εμπειρία της Sony και την ειδική αρχιτεκτονική των PS4/PS4 Pro.

Ας ελπίσουμε πως η Microsoft και οι κατασκευάστριες εταιρείες που συνεργάζονται μαζί της σε αυτόν τον τομέα ξέρουν τί κάνουν, ώστε να μην έχουμε απογοητευτικά πολλά (και απογοητευτικά ως προς το αποτέλεσμα) "επίπεδα ποιότητας" στην καταναλωτική εικονική πραγματικότητα. Αυτό δεν θα βοηθούσε, εν τέλει, κανέναν. Εκτός αν, φυσικά, ο αμερικανικός κολοσσός δεν "στοχεύει" τόσο χαμηλές απαιτήσεις συστήματος σε περιβάλλον εικονικής πραγματικότητας αλλά μόνο επαυξημένης (σχετικά απλοϊκά γραφικά που προβάλλονται μπροστά στα μάτια του χρήστη "πάνω από" το πραγματικό γύρω περιβάλλον του α λα Microsoft Hololens). Σε κάθε περίπτωση, σε μερικούς μήνες θα γνωρίζουμε. Έως τότε...


ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΣΤΑ ΑΡΘΡΑ