αθηνόραμα digital

Παρασκευή, 24 Μαρτίου 2017

Η Ubisoft, το For Honor και το κόστος του κακού προηγούμενου

Προσθετικές επιλογές, μελλοντικές συνέπειες

Αν θέλει να είναι κανείς ακριβοδίκαιος απέναντι στις πολυεθνικές εταιρείες που πρωταγωνιστούν στην αγορά της ηλεκτρονικής διασκέδασης, θα δηλώσει αυτό: όλες, περισσότερο ή λιγότερο συχνά, "κάνουν φάουλ" εις βάρος του τελικού καταναλωτή γιατί, εν τέλει, κοιτούν το δικό τους συμφέρον και όχι το δικό του. Είναι γεγονός αυταπόδεικτο, στο οποίο δεν χωρά καν συζήτηση. Αυτό που πολλές από αυτές τις πολυεθνικές δεν καταλαβαίνουν, ωστόσο, είναι πως το αποτέλεσμα των "φάουλ" που επιλέγουν να διαπράξουν εις βάρος του κοινού είναι προσθετικό - και πως εκείνο δεν... παραγράφει ένα προηγούμενο "φάουλ", απλώς επειδή έγινε ένα καινούργιο. Ολοφάνερα στις ανόητες αυτές πολυεθνικές που όχι μόνο από τα λάθη τους δεν μαθαίνουν, αλλά δεν δείχνουν να κατανοούν και το "προσθετικό" του πράγματος ανήκει και η Ubisoft, κρίνοντας από το πιο πρόσφατο κρούσμα σύγκρουσής της με τους gamers στο πλαίσιο του νέου For Honor.

Ο τίτλος αυτός μάχης σώμα με σώμα αναθέτει στους παίκτες τον ρόλο πολεμιστών σε μεσαιωνικό σκηνικό και ως αποστολή την επιβίωσή τους (εξοντώνοντας όλους τους αντιπάλους τους προφανώς). Οι πολεμιστές αυτοί μπορούν να ανήκουν σε διαφορετικά στυλ και κλάσεις, από ιππότες και Βίκινγκς μέχρι Σαμουράι και άλλους επερχόμενους. Οι αναβαθμίσεις που μπορούν να δεχθούν οι σχετικοί χαρακτήρες είναι πάρα πολλές και ποικίλλουν από oυσιαστικές οι οποίες επηρεάζουν την εξέλιξη του παιχνιδιού (όπως π.χ. οι αρματωσιές και τα όπλα), έως αμιγώς διακοσμητικές που επηρεάζουν μόνο την εμφάνιση των μαχητών. Η Ubisoft - γνωστή... άπληστη και παρά τις διαφορετικές υποσχέσεις που είχε δώσει πριν από την κυκλοφορία του For Honor - έχει υλοποιήσει ένα σύστημα βάσει του οποίου οι παίκτες μπορούν να αγοράσουν αυτές τις αναβαθμίσεις είτε με το εικονικό "νόμισμα" του τίτλου, το οποίο κερδίζεται παίζοντας, ή με πραγματικά χρήματα.

Όλα ξεκινήσαν πριν από μία εβδομάδα, όταν ένας από τους παίκτες που ασχολείται με το For Honor έκανε την... μαθηματική άσκηση του υπολογισμού των bonus αυτών σε χρόνο και χρήμα: πόσο θα χρειαζόταν δηλαδή για να αποκαλύψει κανείς όλα τα extras για όλους τους χαρακτήρες του τίτλου. Το αποτέλεσμα ήταν εκπληκτικό: σύμφωνα με μετριοπαθή αρχικά δεδομένα θα χρειαζόταν κανείς είτε να καταβάλλει πάνω από €600 (!) σε πραγματικά χρήματα, είτε να παίξει όχι λιγότερα από... 2.5 χρόνια (!!) αν τα θέλει δωρεάν. Η ανάλυση έκανε, φυσικά, "τον γύρο του Web" γιατί - από όποια πλευρά κι αν το δει κανείς - είναι εντυπωσιακά και γλαφυρά εξοργιστικό το προφανές: η Ubisoft έχει καταστήσει την απόκτηση των bonus πάρα, μα πάρα πολύ χρονοβόρα έτσι ώστε... διακριτικά (ή όχι και τόσο διακριτικά) να "ενθαρρύνει" τους gamers να ξοδέψουν πρόσθετα χρήματα στο For Honor.

Οι αντιδράσεις ήταν πάρα πολλές από τα μέσα ενημέρωσης και το ευρύτερο κοινό (οι παίκτες του τίτλου βέβαια είχαν σαφή ιδέα ήδη για όλα αυτά) και το θέμα φυσιολογικά έλαβε μεγάλες διαστάσεις. Η γαλλική εταιρεία απέφυγε για έξι ημέρες να κάνει οποιοδήποτε σχόλιο τόσο για την ανάλυση και τα συμπεράσματά της, όσο και για την οργή των παικτών εις βάρος της - χθες ωστόσο υπεραμύνθηκε όλων της των επιλογών μέσω του επικεφαλής ανάπτυξης του For Honor, ο οποίος υποστήριξε πως ο τίτλος δεν υποθέτει ότι οι gamers θα θέλουν ν' αποκαλύψουν όλα τα bonus για όλους τους χαρακτήρες, αλλά μόνο για αυτούς με τους οποίους παίζουν περισσότερο. Ο εν λόγω κύριος, βέβαια, προβλέψιμα και βολικά δεν συνυπολόγισε στην όλη εξίσωση το γεγονός ότι το For Honor δεν ανήκει στην κατηγορία τίτλων "free to play" - οι οποίοι είναι δωρεάν και βασίζονται αποκλειστικά σε αυτές τις μικροαγορές για έσοδα - αλλά πως έχει ήδη κοστίσει €60-€100 στους κατόχους του. Και πως με αυτά τα χρήματα οι καταναλωτές θα έπρεπε να έχουν διαθέσιμο όλο το περιεχόμενο του For Honor χωρίς τόση πίεση να καταβάλλουν κι άλλα χρήματα γι' αυτό.

Είμαστε κατά... 120% βέβαιοι πως η Ubisoft με την όλη αυτή κατάσταση ούτε προ εκπλήξεως βρέθηκε, ούτε εν τέλει μετανοιώνει: βάσει δηλώσεων στελεχών της δεν προτίθεται (για την ώρα τουλάχιστον) να αλλάξει τίποτε στην εικονική "οικονομία" του For Honor, ούτε να μεταβάλλει τον ρυθμό με τον οποίο οι παίκτες μπορούν να συλλέξουν εικονικά χρήματα. Το τραγελαφικό της όλης υπόθεσης εντοπίζεται στο... παράδοξο δίκαιο της Ubisoft αυτή τη φορά, καθώς η εταιρεία δεν έχει απαραίτητα άδικο στο συγκεκριμένο θέμα. Τυπικά μιλώντας: και αποκτήσιμα είναι όλα τα bonus του for Honor (έστω και με... "καψόνι"), και υποχρεωτικό δεν είναι να συλλέξει κανείς τα πάντα για να το παίξει χωρίς προβλήματα, και κανέναν δεν αναγκάζει η γαλλική πολυεθνική να συλλέξει όλα ανεξαιρέτως τα bonus. Όλα τα επιχειρήματα εις βάρος της ευσταθούν, μα ευσταθούν και τα δικά της.

Όχι. Η διαφορά οφείλεται στην κακή προϊστορία της Ubisoft: στα προσθετικά αποτελέσματα όλων των "φάουλ" που έχει διαπράξει σε βάρος των gamers στο παρελθόν, τα οποία αυτοί θυμούνται και γι' αυτόν τον λόγο δεν τής αναγνωρίζουν ελαφρυντικά ή δικαιολογίες. Αν δεν είχε κάνει τόσα και τέτοια "φάουλ" η γαλλική εταιρεία - και δεν ήταν τόσο απροκάλυπτα προσκείμενη στην μεγιστοποίηση των εσόδων της γενικότερα - οι παίκτες δεν θα ήταν προκατειλλημένοι στον βαθμό που είναι ώστε να την κατηγορήσουν... αντανακλαστικά και εξ ορισμού. Όμως οι Γάλλοι έχουν προσφέρει τα τελευταία 3 ή 4 χρόνια ημιτελή games, παραγωγές άκρως προβληματικές που χρειάστηκαν μήνες ολόκληρους για να διορθωθούν, κακό ξεκίνημα με προβλήματα διασύνδεσης σε όλα τους σχεδόν τα games που στηρίζονται στο Internet, πλειάδα τίτλων με παρόμοιο σύστημα "πρόσθετης χρέωσης" για ήδη υπαρκτό περιεχόμενο και, φυσικά, πρόσθετο περιεχόμενο για games το οποίο είναι δυσανάλογα ακριβό σε σχέση με το αρχικό κόστος απόκτησης των games αυτών.

Ο έμμεσος "εκβιασμός" του for Honor είναι απλώς "το κερασάκι στην τούρτα" μετά από όλα αυτά - το οποίο "κερασάκι" όμως, όπως δείχνουν τα πράγματα τουλάχιστον, ενδέχεται να κοστίσει στην Ubisoft πολύ ακριβά την επόμενη φορά που θα αποπειραθεί να προωθήσει αντίστοιχης συλλογιστικής τίτλο. Το For Honor ήδη έχει θεαματικά πτωτική πορεία μετά από την αρχική εβδομάδα κυκλοφορίας του και δεν φαίνεται ικανό να προσελκύσει περισσότερους gamers από αυτούς που συνεχίζουν ν' ασχολούνται με αυτό σήμερα. Όταν θα καταστεί σαφές ότι η όλη παραγωγή δεν απέδωσε όσα θα μπορούσε όχι μόνο λόγω των τεχνικών της προβλημάτων, αλλά και λόγω της αντιμετώπισης που επεφύλαξε στους gamers στο ζήτημα του περιεχομένου, ίσως η Ubisoft θα χρειαστεί να κάνει μία επανεκτίμηση των πραγμάτων. Για το... δικό της το καλό, εν τέλει, το ελπίζουμε.


ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΣΤΑ ΑΡΘΡΑ