αθηνόραμα digital

Δευτέρα, 20 Νοεμβρίου 2017

Ελληνική Black Friday, v2.0

Η ημέρα των super προσφορών επιστρέφει και στη χώρα μας - τί είναι, τί σημαίνει πρακτικά

Με την γιορτή του Haloween από μερίδα του ελληνικού κοινού τα τελευταία χρόνια γέλασαν πολλοί, με την γιορτή του Thanksgiving ακόμη περισσότεροι, με την... γιορτή της Black Friday, ωστόσο, επειδή οι Έλληνες δεν θα πουν ποτέ όχι σε μια καλή έκπτωση, δεν βλέπουμε φέτος να γελά κανείς - ακόμη κι όταν οι σχετικές διαφημίσεις τον προτρέπουν! Η ελληνική αγορά ετοιμάζεται αυτές τις ημέρες πυρετωδώς για την δεύτερη συνεχόμενη "Black Friday" στην ιστορία της και επειδή είναι ουκ ολίγοι οι φίλοι ή γνωστοί που μάς ρωτούν μετά από το πρώτο "μπαράζ" τηλεοπτικών της περασμένης εβδομάδας, εξηγούμε σχετικά.

Ο θεσμός της Black Friday καθιερώθηκε στις ΗΠΑ την δεκαετία του '60 ως μία και μοναδική ημέρα υπερ-εκπτώσεων πριν την έναρξη της εορταστικής περιόδου των Χριστουγέννων. Ήταν, κοινώς, εδώ και πολύ καιρό μία από τις πλέον εμπορικές ημέρες του χρόνου ήταν ούτως ή άλλως - ειδικά, ωστόσο, μετά από την άνοδο του ηλεκτρονικού εμπορίου και την επικράτηση των αλυσίδων καταστημάτων στην δεκαετία του '90, η Black Friday (πάντα η τελευταία Παρασκευή του Νοέμβρη ημερολογιακά) έχει αποκτήσει τέτοιο "ειδικό βάρος" για το λιανεμπόριο των Δυτικών αγορών, ώστε οι αποδόσεις της να επηρεάζουν σημαντικά εταιρικούς ισολογισμούς και να κρίνουν ως επιτυχημένα ή όχι τα προϊόντα που προωθούνται στο δικό της πλαίσιο, περισσότερο απ' ότι στο Χριστουγεννιάτικο!

Απόδειξη του πόσο δεκτικό (και σε σημαντικό ποσοστό του ήδη ενήμερο) ήταν το ελληνικό κοινό για την δική του Black Friday ήταν βέβαια η περυσινή της "πρεμιέρα" της στην δική μας αγορά, παρά το απρογραμμάτιστο του πράγματος: ουσιαστικά την ανήγγειλε μόνη της μία συγκεκριμένη αλυσίδα καταστημάτων και οι άλλες έσπευσαν ν' ακολουθήσουν την τελευταία στιγμή. Το αγοραστικό ενδιαφέρον ήταν τόσο εντυπωσιακό (κι απρόσμενα υψηλό για το οικονομικό κλίμα της χώρας) ώστε φέτος όλα ανεξαιρέτως τα μεγάλα καταστήματα και εμπορικές αλυσίδες έχουν προετοιμαστεί τόσο σε επίπεδο προσφορών όσο και διαφημιστικής προώθησης. Όλοι, φυσικά, ελπίζουμε πως το 2017 δεν υπάρχει πλέον δικαιολογία και πως οι συμμετέχοντες 'Ελληνες έμποροι στην Black Friday θα προσφέρουν σημαντικότερες και περισσότερο συμφέρουσες εκπτώσεις, καθώς οι περυσινές στην πλειοψηφία τους βρίσκονταν μακριά από τις αντίστοιχες, άκρως θεαματικές, αμερικανικές.

Η Παρασκευή 24/11 είναι η φετινή Black Friday και, κρίνοντας από την περυσινή πρώτη στην χώρα μας, οι πιο πολλοί Έλληνες καταναλωτές - σύμφωνα με στοιχεία της Google - ξεκινούν την αποσταχυολόγηση των προσφορών από σήμερα, την Δευτέρα της ίδιας εβδομάδας δηλαδή. Η διαδικασία αυτή κορυφώνεται φυσικά την Πέμπτη το βράδυ και την Παρασκευή το πρωί - αξιοσημείωτο μάλιστα είναι το γεγονός ότι σχεδόν το 60% των σχετικών αναζητήσεων γίνεται από smartphones ή tablets, σε πλήρη ευθυγράμμιση με τις συνήθειες του καταναλωτικού κοινού στο εξωτερικό τα τελευταία χρόνια.

Η προσέγγιση αυτή άλλωστε (που υποννοεί αξιόλογο βαθμό... tech-εξοικείωσης) συμβαδίζει με την κατηγορία προϊόντων στην οποία αναζητούν τις πιο πολλές μεγάλες εκπτώσεις και προσφορές οι Έλληνες: την τεχνολογική. Τηλεοράσεις, PC όλων των ειδών, συστήματα ηλεκτρονικής διασκέδασης, κινητά τηλέφωνα και video games είναι τα είδη στα οποία και οι πιο πολλές αναζητήσεις γίνονται, και οι πιο πολλές προσφορές. Οι κατηγορίες των οικιακών συσκευών, του ρουχισμού, της υπόδησης, των ρολογιών και των αξεσουάρ είναι παρούσες, αλλά ακολουθούν με σημαντική διαφορά την τεχνολογική. Με δεδομένο το γεγονός ότι πολλές από τις πωλήσεις της Black Friday αναμένεται να γίνουν και φέτος ηλεκτρονικά, για κάποιες από τις άλλες κατηγορίες το κατά τι μειωμένο ενδιαφέρον είναι κατανοητό (σε αυτές συνεχίζει να έχει σημασία η προσωπική επαφή με το προϊόν πριν την αγορά).

Το... σαφάρι για τις περισσότερο συμφέρουσες προσφορές, πάντως, για τους "μυημένους στο άθλημα" και στις "γοργές" προσφορές που γίνονται συχνά από ηλεκτρονικά καταστήματα, έχει ήδη ξεκινήσει από την προηγούμενη εβδομάδα: ορισμένες μεγάλες εμπορικές αλυσίδες έχουν αρχίσει από την Τετάρτη να γνωστοποιούν "προσφορές-κράχτες" δημιουργώντας έτσι και το... απαραίτητο κλίμα ανταγωνισμού, ενώ ορισμένων άλλων οι προσφορές Black Friday ισχύουν και από σήμερα, Δευτέρα. Καλό κυνήγι και καλές αγορές λοιπόν - και περιμένουμε από τα ελληνικά εμπορικά καταστήματα και αλυσίδες αν όχι φέτος, τότε σίγουρα του χρόνου να τιμήσουν για τα τεχνολογικά προϊόντα συγκεκριμένα εκτός από την Black Friday, και την εξίσου θεαματική... Cyber Monday!


ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΣΤΑ ΑΡΘΡΑ