αθηνόραμα digital

Τρίτη, 25 Ιουλίου 2017

Ενεργός ο "Τειρεσίας" κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα

Σύστημα για περιορισμό του φαινομένου των κακοπληρωτών - όλες οι λεπτομέρειες

Μία από τις πλέον... αναμενόμενες συνέπειες της μεγάλης οικονομικής δυστοκίας που επικρατεί στην χώρα μας την τελευταία πενταετία είναι και αυτή της συνέπειας των καταναλωτών στις πάγιες πληρωμές που αναλαμβάνουν - για την ακρίβεια, της... μη συνέπειας. Καθόλου ασύνηθες το φαινόμενο, λοιπόν, ένας αριθμός από χρήστες δικτύων κινητής τηλεφωνίας να αφήνουν απλήρωτους λογαριασμούς με τον εκάστοτε πάροχό τους και, όταν αυτοί συγκεντρώνονται σε καθόλου ευκαταφρόνητα ποσά, να κάνουν νέα σύνδεση σε άλλον πάροχο... "αφήνοντας πίσω τους" το σχετικό χρέος απλήρωτο. Αυτό δεν είναι πλέον εφικτό, καθώς η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα είχε θεσμοθετήσει από τα τέλη Μαΐου και χθες επέτρεψε κι επίσημα την έναρξη λειτουργίας του Συστήματος Ανταλλαγής Πληροφόρησης δεδομένων αφερέγγυων συνδρομητών κινητής τηλεφωνίας.

Πρόκειται, ουσιαστικά, για τον "Τειρεσία" της κινητής τηλεφωνίας: μία εταιρεία με το όνομα "Τηλεγνούς" η οποία δημιουργήθηκε από τις COSMOTE, Vodafone, Wind και Cyta με σκοπό την εκτίμηση του πιστωτικού κινδύνου που συνεπάγεται η σύναψη σύμβασης με συνδρομητές κινητής τηλεφωνίας. Στόχος είναι τόσο η εξυγίανση των συναλλαγών με τους καταναλωτές, όσο και η αποφυγή περαιτέρω ζημίας για τους παρόχους. Η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα είχε κρίνει πως ο σκοπός σύστασης της "Τηλεγνούς" είναι "σαφής, θεμιτός και νόμιμος", στην ίδια λογική με την οποία λειτουργεί εδώ και πάρα πολύ καιρό ο "Τειρεσίας" για τις τράπεζες και άλλα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.

Η "Τηλεγνούς" θα καταγράφει τα στοιχεία των πελατών που έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές στους παρόχους κινητής τηλεφωνίας με τους οποίους συνεργάζονται, ώστε να εξαλειφθεί το φαινόμενο των κακοπληρωτών που αλλάζουν πάροχο και αφήνουν απλήρωτους λογαριασμούς σε προηγούμενους. Στα αρχεία της νέας εταιρείας θα εντάσσονται καταναλωτές που είτε (α) οφείλουν ποσό ίσο ή μεγαλύτερο των €200 ληξιπρόθεσμο για περισσότερες από 90 ημέρες είτε (β) έχουν οποιαδήποτε ληξιπρόθεσμη οφειλή και δεν έχουν πληρώσει κανένα λογαριασμό αλλά επιδιώκουν την αποσύνδεση ή μεταφορά σε άλλο δίκτυο μέσω φορητότητας (διατήρησης του αριθμού τηλεφώνου τους δηλαδή). Σημειώνεται πως ο πάροχος στον οποίο οφείλει ο εκάστοτε καταναλωτής δεν μπορεί να τον εμποδίσει να μεταβεί σε άλλον πάροχο, όμως η καταγραφή της συμπεριφοράς τους θεωρητικά θα λειτουργήσει αποτρεπτικά για τους συστηματικούς κακοπληρωτές. Οι πάροχοι, άλλωστε, θα συμβουλεύονται την "Τηλεγνούς" πριν από τη σύναψη σύμβασης με τους νέους πελάτες τους, στο πλαίσιο προσυμβατικού πιστοληπτικού ελέγχου.

Η "Τηλεγνούς" δεν παραχωρεί στους παρόχους πολλά προσωπικά δεδομένα στην ουσία: η μόνη πληροφορία που τούς προσφέρει είναι αν ο συνδρομητής είναι ενταγμένος στην βάση δεδομένων της ή όχι και, αν ναι, σε ποιά από τις δύο παραπάνω κατηγορίες. Η ένταξη ενός καταναλωτή στο σύστημα ανταλλαγής πληροφόρησης της "Τηλεγνούς" δεν συνεπάγεται αποκλεισμό του από τις τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες ή λήψη αυτοματοποιημένων αποφάσεων από τον εκάστοτε πάροχο. Ο καθένας από αυτούς αναμένεται απλώς να χρησιμοποιεί το σύστημα αυτό ως συμπληρωματικό και συμβουλευτικό εργαλείο κατά τη διαδικασία σύναψης νέας σύμβασης με τον υποψήφιο συνδρομητή-πελάτη (αν και υποψιαζόμαστε πως παραμένει στην διακριτική του ευχέρεια το πόσο θα ληφθεί "στα υπ' όψιν" η ένταξή του στην "Τηλεγνούς").

Βάσει των αρχών λειτουργίας της "Τηλεγνούς" - στις οποίες έχουν συμφωνήσει όλες οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας - οι καταναλωτές θα ενημερώνονται από τον πάροχό τους για τη διαβίβαση των δεδομένων τους στην βάση δεδομένων της εταιρείας και θα τους παρέχεται εύλογη προθεσμία τακτοποίησης των οφειλών τους. Με την τακτοποίηση της ληξιπρόθεσμης οφειλής η εταιρεία θα διαγράφει άμεσα την εγγραφή από το αρχείο της "Τηλεγνούς". Το μόνο που απομένει να διαπιστώσουμε, λοιπόν, είναι το πόσο αποτελεσματικά θα λειτουργεί το νέο αυτό σύστημα για όλους τους ενδιαφερόμενους: αποτρεπτικά προς όφελος των παρόχων, ακριβοδίκαια υπέρ των καταναλωτών. Όπως πάντοτε... ο καιρός θα δείξει.


ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΣΤΑ ΑΡΘΡΑ