αθηνόραμα digital

Κυριακή, 1 Μαρτίου 2015

Google, Apple: αλλού τα μερίδια, αλλού τα λεφτά

Δικαιώνονται εν τέλει οι επιλογές του Cupertino, οι κατασκευαστές συσκευών Android σε θέση δύσκολη

Στην αγορά της τεχνολογίας είναι ενίοτε επικίνδυνα τα... λογικά άλματα - και ένα τέτοιο φαίνεται πως έχει σημειωθεί από το στρατόπεδο της Google και των συνεργατιδών της κατασκευαστριών εταιρειών τα προηγούμενα δύο ή τρία χρόνια, όταν επιδιώχθηκε από αυτές να αποκτήσει το Android "πάσει θυσία" το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στην κατηγορία των smartphones. H συλλογιστική ήταν μεν η προφανής - όσο μεγαλύτερη η πελατειακή βάση ενός λειτουργικού συστήματος, τόσο ισχυρότερη η θέση του και τόσο πιο πολλά έσοδα για τους εμπλεκόμενους - αλλά πρακτικά αποδείχθηκε λανθασμένη. Και τα στοιχεία της Strategy Analytics για το τέταρτο, ιδιαίτερα ενεργό τρίμηνο της χρονιάς που μάς πέρασε, οικονομικά δικαιώνει τελικά την Apple και όχι την... προφανή λογική του ανταγωνισμού της.

Πράγματι, σύμφωνα με την έκθεση της συγκεκριμένης εταιρείας ερευνών - με στοιχεία που στηρίζονται σε εμπορικά αποτελέσματα όλων των κατασκευαστών smartphones σε παγκόσμιο επίπεδο - η Apple συγκέντρωσε το 88.7% (!) των κερδών από πωλήσεις κινητών τηλεφώνων στο διάστημα Οκτωβρίου-Δεκεμβρίου 2014. Το υπογραμμίζουμε για λόγους έμφασης: από τα κέρδη που προήλθαν από τις πωλήσεις όλων ανεξαιρέτως των smartphones σε όλο τον κόσμο κατά το τρίμηνο της περυσινής εορταστικής περιόδου, ο γίγαντας του Cupertino "κράτησε για τον εαυτό του" σχεδόν το... 90%, αφήνοντας όλους τους άλλους κατασκευαστές μαζί να μοιραστεί ό,τι απομένει. Η Strategy Analytics αποδίδει πρακτικά όλο το υπόλοιπο στους κατασκευαστές smartphones βασισμένων σε Android - τις Samsung, Sony, HTC και LG κυρίως - με τις Microsoft και Blackberry να συγκεντρώνουν μηδενικά κέρδη από την ήδη ισχνή παρουσία τους στην αγορά και σε επίπεδο μεριδίων.

Το συγκεκριμένο τρίμηνο, δε, ήταν στα smartphones τόσο επιτυχημένο για το iOS της Apple, όσο αποτυχημένο ήταν για το Android των άλλων κατασκευαστών: το πρώτο σημείωσε αύξηση της τάξης του σχεδόν 19% στα έσοδά του σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2013, από το 70.5% που βρισκόταν τότε, ενώ το δεύτερο σημείωσε "βουτιά" από το 29.5%, στο χαμηλότερο ποσοστό κερδοφορίας των τελευταίων χρόνων (μόλις 11.3%). Όλα αυτά παρά το γεγονός ότι, συνολικά, οι πωλήσεις των smartphones σε παγκόσμιο επίπεδο αυξήθηκαν εντυπωσιακά από το προπέρσινο τελευταίο τρίμηνο της χρονιάς, στο περυσινό: "άλμα" της τάξης του 31.5% σχεδόν, σπανιότατα βλέπουμε σε οποιαδήποτε κατηγορία προϊόντων τεχνολογίας πλέον.

Όλα αυτά μπορούν να ερμηνευτούν με μία σειρά από τρόπους, οδηγώντας σε... μία σειρά από συμπεράσματα. Οι κατασκευαστές smartphones βασισμένων σε Android έκαναν ολοφάνερα λανθασμένες εκτιμήσεις όσον αφορά στο πού θα οδηγούσε μακροπρόθεσμα η στρατηγική του "προωθώ εκατοντάδες διαφορετικές συσκευές, στη συντριπτική τους πλειοψηφία με πάρα πολύ μικρά περιθώρια κέρδους": μπορεί έτσι να αγόρασε πολύς κόσμος τα κινητά αυτά, όμως αυτό δεν σημαίνει πως οι κατασκευαστές σημείωσαν αξιοπρεπή έστω κέρδη από τον σχετικό όγκο πωλήσεων. Αν μη τί άλλο, ο εξαιρετικά σκληρός συναγωνισμός μεταξύ τους οδήγησε τις τιμές τόσο χαμηλά, που εν τέλει απομακρύνθηκαν... όλοι μαζί οι κατασκευαστές από την κερδοφορία - ακόμη και η Samsung, που σημειώνει συνήθως από μόνη της το 50% όλων των πωλήσεων smartphones βασισμένων σε Android.

Ως προβληματική θα πρέπει να αντιμετωπίζει αυτήν την κατάσταση, όμως, και η Google. Ο αμερικανικός κολοσσός εκ πρώτης όψεως να κερδίσει μόνο έχει από τις διαφημίσεις που "τρέχουν" στα apps του Android και τις (όποιες) πωλήσεις apps στο Δικτυακό κατάστημα του Google Play, ναι. Όμως αν οι κατασκευαστές όχι μόνο δεν έχουν αξιοπρεπή έστω κέρδη, αλλά ζημιώνονται κιόλας χρησιμοποιώντας το λειτουργικό της σύστημα, είναι πιθανό να στραφούν σε κάποιο άλλο, ανταγωνιστικό. Εκ των πραγμάτων το μόνο πιθανό τέτοιο αυτή τη στιγμή - με το Tizen της Samsung να μην έχει καν ξεκινήσει ακόμη και το Firefox OS να βρίσκεται εγκατεστημένο σε πανελάχιστες συσκευές - είναι το λειτουργικό σύστημα Windows Phone 8.1/10 της Microsoft. Η οποία όμως συνεχίζει να υπολείπεται των Apple και Google σε κάτι πολύ σημαντικό: το εύρος και την ποιότητα των διαθέσιμων apps για το δικό της λειτουργικό.

Τί ακριβώς θα συμβεί στο τοπίο των smartphones μέσα στο 2015 κανείς δεν μπορεί να προβλέψει ακόμη με τα παρόντα δεδομένα - ίσως στο Mobile World Congress της Βαρκελώνης σε λίγες μέρες έχουμε μερικές πρώτες ενδείξεις. Το βέβαιο ωστόσο είναι πως η σημερινή μορφή του τοπίου αυτού δεν μπορεί να παραμείνει ίδια χωρίς απώλειες για κάποιους τουλάχιστον από τους εμπλεκόμενους. Είναι σχεδόν νομοτελειακό: απλά δεν γίνεται μία εταιρεία να συγκεντρώνει το... 90% των κερδών μιας προϊοντικής κατηγορίας, όλοι οι υπόλοιποι (15-20 κατασκευαστές) να πρέπει να μοιραστούν το υπόλοιπο 10% και όλοι να συνεχίσουν να πορεύονται με αυτά τα περιθώρια επ' αόριστον. Θα είναι η φετινή χρονιά αυτή κατά την οποία κάποιοι "παίκτες" είτε θα "σηκώσουν τα χέρια ψηλά" είτε θα... "αλλάξουν στρατόπεδο" ελπίζοντας σε κάτι καλύτερο; Ίδωμεν!


  • SEO In Greece πριν από 2 χρόνια

    Η Apple έχει ξεκάθαρη στρατηγική, στοχεύει στην αγορά των "premium" smartphones που έχει πολύ μεγάλα περιθώρια κέρδους ενώ η Google με το Android είναι μάλλον στη λογική του cost leadership η οποία για να αποδώσει χρειάζεται μεγάλα μερίδια αγοράς. Είναι σωστές και οι δύο στρατηγικές, η απόδοση τους πάντως διαφέρει σημαντικά, όπως επισημαίνει το πολύ καλό άρθρο.

ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΣΤΑ ΑΡΘΡΑ