Θέμα

Γιατί η techno κάνει δυνατό comeback στην αθηναϊκή dance σκηνή

Από -

Τα πράγματα αποκτούν ένταση! Με την techno κερδίζει συνεχώς το χαμένο της έδαφος, οι άνθρωποι-κλειδιά της σκηνής εξηγούν τι συμβαίνει καθώς τα clubs και τα parties γεμίζουν με DJs που παίζουν σκληρά και clubbers που παρτάρουν σκληρότερα…

Η αθηναϊκή σκηνή των clubs μπορεί να προσφέρει πεδίο για να ευδοκιμήσει κάθε subgenre της χορευτικής σκηνής, όμως εδώ και λίγο καιρό, ο ήχος που κουνά τα σώματα εκεί έξω γίνεται σαφώς πιο σκληρός, βιομηχανικός και «αυστηρός». Με άλλα λόγια το πράγμα στρέφεται προς την techno και τα παρακλάδια της. Αυτό διαπίστωσε πρόσφατα ο DJ Christian Cambas, αρκετά χρόνια στην υπηρεσία του συγκεκριμένου είδους, σε μια πρόσφατη ανοιχτή συζήτηση στο Μέγαρο γύρω από την κουλτούρα του DJing στην Ελλάδα, λέγοντας ότι «η μουσική που παίζεται αυτή τη στιγμή είναι η πιο σκληρή που έχει ακουστεί τα τελευταία χρόνια στην Αθήνα».

Ξεφυλλίζοντας το ημερολόγιο των τελευταίων μηνών, δεν μπορείς να μην παρατηρήσεις πόσο έχουν πληθύνει τα σχετικά events: από υψηλού προφίλ φεστιβαλικές διοργανώσεις μέχρι underground parties σε υπόγεια. Ασφαλώς και η techno ήταν πάντοτε εκεί έξω, περιμένοντας υπομονετικά τη σειρά της στην συνεχή αλληλοδιαδοχή των χορευτικών trends.

«Το καθαρό techno πάντα κάνει κύκλους παγκοσμίως, τη μία τείνει προς το underground, την άλλη γίνεται λίγο μόδα, αλλά πάντα υπάρχει και θα εξακολουθεί να υπάρχει και να έχει clubbers που θα το ακολουθούν και δεν θα αλλάξουν μουσικά ακούσματα λόγω κάποιας τάσης. Η techno είναι μουσική κουλτούρα, είναι τρόπος σκέψης, είναι τρόπος ζωής», σημειώνει ο Κώστας Μιχάλης της ομάδας Evolution, η οποία ύστερα από μια σειρά αλλεπάλληλων φεστιβαλικού τύπου events την περασμένη χρονιά καλλιέργησε σε μεγάλο βαθμό το έδαφος για την άνοδο της strictly techno κουλτούρας. «Τα τελευταία χρόνια, ξεκίνησε να έρχεται σε αυτά τα events πάρα πολλή νεολαία, γι’ αυτό και χρόνο με το χρόνο το κοινό αυτό μεγαλώνει και το βλέπεις να έρχεται ξανά και ξανά. Αυτό είναι και το πιο βασικό για να υπάρχει μια σταθερότητα και να μη χρειάζεται να φέρεις τον “superstar” για να γεμίσει ένα party».

Για τον ίδιο τον Κώστα Μιχάλη, «ο σκληρός ήχος πάντα ήταν στην Αθήνα, είναι από τα πιο διαδεδομένα κινήματα της ηλεκτρονικής μουσικής. Το κοινό γνώρισε την techno μέσα από την γνωστή tribal techno της περιόδου 1998-2005 όπου τα BPM φθάνανε μέχρι και 145 - 150 και τότε ήταν “φυσιολογική” για όλους. Μετά ο ήχος άλλαξε παγκοσμίως, με τα BPM να πέφτουν κάτω από τα 128 σε πολύ γρήγορο χρονικό διάστημα. Τότε υπήρξε μια σύγχυση γύρω από το τι είναι techno και τι είναι tech house και τα μουσικά είδη ήρθαν πολύ κοντά. Τα τελευταία χρόνια υπάρχουν πολλοί DJs που ανέβασαν τα BPM και σκλήρυναν τον ήχο τους σε πιο καθαρό techno, όπως οι Len Faki, Marcel Dettman, Ben Klock, DVS1 και πολλοί άλλοι. Εμείς ως ομάδα πάντα ήμασταν υπέρ αυτού του ήχου και τώρα πλέον υπάρχουν αρκετοί τέτοιοι καλλιτέχνες, τους υποστηρίζουμε όσο περισσότερο μπορούμε, γιατί υπάρχει πιστό κοινό. Αυτό το κοινό είναι πιο ενημερωμένο, ξέρει ακριβώς τι ακούει και τι θα περιμένει σε ένα καθαρό techno event».

«Δεν πιστεύω πως συνέβη τυχαία η άνοδος της techno στη χώρα μας. Τα τελευταία χρόνια έχει παίξει σημαντικό ρόλο η προσπάθεια των promoters να διοργανώνουν όλο και περισσότερα επιτυχημένα techno events με αποτέλεσμα να αυξάνεται σιγά σιγά και ο κόσμος που ακούει αυτήν τη μουσική. Η άνοδος έγινε σταδιακά και με μεγάλο κόπο από τους διοργανωτές», λέει ο Lorenzo της ομάδας Blend, η οποία συστηματικά έχει παρουσιάσει μερικούς από τους πιο επίκαιρους καλλιτέχνες του είδους στην Ελλάδα, όπως καλή ώρα το event με τη Nicole Moudaber και τον Paul Ritch (25/4 στο Monastiraki Center), ενώ για την επόμενη σεζόν προγραμματίζει να επαναφέρει στην Αθήνα τους Sven Vath, Chris Liebing, Loco Dice, Marcel Dettman, Dubfire και πολλούς άλλους ακόμη.

Σε αντίθεση με την υποτιθέμενη κόντρα μεταξύ της ΕDM και techno σκηνής, ο Lorenzo δεν πιστεύει πως υπάρχει τόσο μεγάλο χάσμα ανάμεσα στις δύο κουλτούρες: «Εγώ πιστεύω ότι η EDM έχει ουσιαστικά βοηθήσει την άνοδο της techno. Με τον εμπορικό ήχο να είναι πλέον η EDM και όχι η R’n’B, όπως παλιότερα, ο κόσμος που ακούει εμπορική μουσική έρχεται πιο άμεσα σε επαφή με την ηλεκτρονική μουσική, πράγμα που σημαίνει ότι γίνεται πιο εύκολη η μετάβαση σε κάτι πιο ψαγμένο και εξελιγμένο. Δηλαδή τα παιδιά που είναι τώρα 15 και 16 χρόνών και ακούν EDM, θα στραφούν πιο εύκολα στην techno όταν ο αρχίσουν να αναζητούν πιο προχωρημένους ήχους»

Ασφαλώς η επικράτηση της techno δεν αποτελεί αποκλειστικά ελληνικό φαινόμενο. «Φέτος μπορεί άνετα να πει κάποιος ότι η techno βασιλεύει διεθνώς. Το βλέπεις στα charts, στα πάρτι, στα φεστιβάλ και σε όλες τις πτυχές της ηλεκτρονικής σκηνής. Σίγουρα είναι και θέμα μόδας, αλλά πιστεύω ότι ως ήχος είναι ο πιο σταθερός στη διάρκεια του χρόνου και με πολλούς και πιστούς fans. Εξάλλου η μουσική κάνει κύκλους. Μετά την άνθηση της deep house και την καθιέρωση της ως mainstream, σε κάποια φάση, όλοι οι DJs που ήθελαν να κρατήσουν ένα πιο underground προφίλ μεταπήδησαν στην tech και την techno», παρατηρεί ο Viton από την Playground, μιας δραστήριας αθηναϊκής ομάδας η οποία διαβάζει τα χορευτικά trends μεταφράζοντάς τα σε parties και μετακλήσεις DJs από το εξωτερικό.

Και συνεχίζει επισημαίνοντας κι έναν κίνδυνο… «Αυτό σε συνδυασμό με το ότι τα BPM έχουν πέσει σε σχέση με παλιότερα, βοήθησε στην απομυθοποίηση της techno ως αποκλειστικά βαριά μουσική και "ξυλο", ανοίγοντας περισσότερο την αγορά και το κοινό. Η άνθιση της techno για τα clubs έχει τα καλά του και τα κακά του. Πιο σκληρή μουσική σημαίνει λιγότερες κοπέλες, περισσότερη “groova” όμως και αυτόματα περισσότερο κέφι και rave. Είναι λεπτή η γραμμή. Εκεί πάντως σίγουρα έχασε τον κόσμο της η deep house. Ήρθαν άπειροι guests αλλά μόνο σε 4-5 parties πέρασε καλά ο κόσμος. Γιατί ενώ ήθελε να ξεσηκωθεί, η μουσική δε τον βοηθούσε».

Με ή χωρίς μετακλήσεις πάντως, το γεγονός παραμένει ότι αυτή τη στιγμή η αθηναϊκή σκηνή διαθέτει αυτή τη στιγμή αρκετές ομάδες και parties που εστιάζουν στο συγκεκριμένο ήχο: οι Analogue, το Deep Phase, το Refill, το Vault 88, το Modulation, το Cannibal Radio και το Bedroom έχουν την techno ως βασικό ηχητικό τους άξονα. Στις πιο πειραματικές παρυφές του είδους οι πλατφόρμες Phormix, Reform, και Emergent (με τις δύο τελευταίες να συνιστούν τον δημιουργικό πυρήνα του φεστιβάλ FASMA) παρουσιάζουν στην Αθήνα cutting edge καλλιτέχνες της διεθνούς σκηνής, ενώ την ίδια στιγμή τα διεθνή μέσα ενημέρωσης που καλύπτουν την χορευτική σκηνή έχουν αρχίσει να ρίχνουν τους προβολείς τους σε εγχώρια parties και labels όπως το Revolt! και η Modal Analysis.

Αλλά και οι ίδιοι οι DJs που έρχονται να παίξουν στην Αθήνα είναι ενθουσιασμένοι με τη σκηνή μας, αναφέρει ο Κώστας Μιχάλης: «Οι techno DJs εδώ και μία δεκαετία, στα καλά, στα δύσκολα και στο σήμερα της Ελλάδας, πάντα έλεγαν τα καλύτερα για το αθηναϊκό κοινό. Το θεωρούν ένα από τα καλύτερα της Ευρώπης γιατί όταν το party είναι καλό, ο κόσμος χορεύει μέχρι το πρωί. Κατά καιρούς έχω ακούσει πολύ κολακευτικά σχόλια. Ο Carl Cox, μετά το gig του εδώ, μου δήλωσε πως δεν έχουμε να ζηλέψουμε τίποτα σε όλα τα επίπεδα. Ο UMEK μας επισκέπτεται εδώ και 14 χρόνια με χαρά γιατί γνωρίζει πως το party θα είναι καλό. Τα σχόλια των DJs αποδεικνύουν ότι όλοι στην Αθήνα κάνουμε μία σωστή προσπάθεια, παρά τη δύσκολη κατάσταση που επικρατεί τόσο για το κοινό όσο και για τους promoters».

Δώσε το σχόλιο σου

* Όνομα   * e-mail    
Σχόλιο

Έχω διαβάσει και αποδέχομαι τις οδηγίες και τους όρους χρήσης  
Επιθυμώ να λάβω ενημέρωση με email σε περίπτωση απάντησης

  • Kris πριν από 4 μήνες

    Θα συμφωνήσω. Ο όρος της τέκνο στην Ελλάδα είναι ότι να ναι. Ας μιλήσουμε για βερολινο εκεί ναι. Ποια Αθήνα κ μλκς

  • grouvalos πριν από 2 χρόνια

    Ποια σκηνη techno ρε παιδες? μεταξυ μας κοροιδευομαστε? θελουμε πολλα ψωμια για να εχουμε "techno σκηνη"...

  • JO πριν από 2 χρόνια

    Ένας ακόμα πολύ σημαντικός παράγοντας είναι η σημερινή τάση των ανθρώπων να θέλουν να ''αφεθούν'' αλλά και να ''χαθούν'' εστω και για λίγο από τη μαύρη καθημερινότητα.

    Δυστυχώς το μεγαλύτερο σύνολο των διοργανωτών δεν αφήνουν τη μουσική να τσουλίσει χωρίς να γίνεται ταυτόχρονα χρήση ναρκωτικών που είτε ''promotaρονται'' (κυρίως παλαιότερα) είται απλά υπάρχουν και είναι κοινώς αποδεκτό από όλους.

    Δεν είναι τυχαίο ότι ένα techno event είναι σχεδόν αδύνατο να σταθεί μέρα και σε σημείο κεντρικό χωρίς να χρειάζεται να ''κρυβόμαστε'' λες και ετοιμάζεται το μυστικό δείπνο.

    Φυσικά αυτό δεν ισχύει μόνο για την Ελλάδα,είναι μια τάση που έρχεται καθαρά από το εξωτερικό και εμείς την ενστερνιζόμαστε με τον δικό μας τρόπο αντίστοιχα.

    Υπάρχει τεράστια άνθιση,είναι μια μουσική που λατρεύει πολύς κόσμος και θα ήταν υπέροχο να συνδιαστεί με μια κουλτούρα πραγματικά αληθινή.

    Ευχαριστώ για τον χώρο που μου δόθηκε να πω την προσωπική μου άποψη και εύχομαι να μην ένοχλήσει τόσο πολύ ώστε να μην δημοσιευθεί.

  • mits πριν από 2 χρόνια

    Για ποια σκηνη techno μιλαμε στην Ελλαδα ακριβως. Που παιζει μισο παρτυ το μηνα και αυτο σε καμια τρυπα καταγωγι? Τα υπολοιπα ειναι να χαμε να λεμε! Αποψη μου...

  • mits πριν από 2 χρόνια

    Για ποια σκηνη techno μιλαμε στην Ελλαδα ακριβως. Που παιζει μισο παρτυ το μηνα και αυτο σε καμια τρυπα καταγωγι? Τα υπολοιπα ειναι να χαμε να λεμε! Αποψη μου...