40 χρόνια nightlife: «Α»υτή η νύχτα μένει

Στα 40 χρόνια κυκλοφορίας του, το «αθηνόραμα» έκανε μια ιδεολογική, αισθητική, κοινωνική και οικονομική παρέμβαση στη νυχτερινή διασκέδαση, μοναδική στα δεδομένα του ελληνικού Τύπου, η οποία συνεχίζεται μέχρι σήμερα.

40 χρόνια nightlife: «Α»υτή η νύχτα μένει

Έχει ξενυχτήσει εκατομμύρια ώρες για να ανακαλύψει, να αναδείξει, να προβάλει αλλά και να προσεγγίσει με κριτική ματιά όλους τους ανθρώπους, τους χώρους, τις τάσεις και τις ιδέες του nightlife. Στα 40 χρόνια κυκλοφορίας του, το «αθηνόραμα» έκανε μια ιδεολογική, αισθητική, κοινωνική και οικονομική παρέμβαση στη νυχτερινή διασκέδαση, μοναδική στα δεδομένα του ελληνικού Τύπου, η οποία συνεχίζεται μέχρι σήμερα.

40 χρόνια nightlife: «Α»υτή η νύχτα μένει - εικόνα 1
Στο «Romeo» του ’94 φίρμες ήταν ο κόσμος που διασκέδαζε.

Η πρώτη μου επαφή με το «α» ήταν αυτή του αναγνώστη τη δεκαετία του ’90. Θυμάμαι ακόμη καθαρά ένα βράδυ να διαβάζουμε ενθουσιασμένοι με την παρέα με την οποία κλαμπάραμε ένα θέμα για όλες τις αξιόλογες ομάδες κινητών parties, από τα Jungle της «αυτού εξοχότητος» Χρήστου Καλοπήτα μέχρι τους «νεο-ρόκερ» Pure, με τον Χρήστο Ζουγανέλη («ναι, ναι, ναι, ο ανιψιός­ του γνωστού Γιάννη», αναφωνεί ο Γιάννης Σεμιτέκολος) ανάμεσά τους. Όλες οι πληροφορίες, τα tips, τα trivia και το παρασκήνιο ήταν στο χέρι μας, γραμμένα ατακαριστά, ουσιαστικά και με χιούμορ, ώστε να ξέρουμε πώς να κινηθούμε στην πόλη!

Σε εποχές χωρίς internet, social media, Facebook events και Google maps, το «α» για μένα, όπως και για χιλιάδες άλλους Αθηναίους που το αγόραζαν ευλαβικά (θεωρώντας ως πρώτη ημέρα της εβδομάδας εκείνη της κυκλοφορίας του περιο­δικού!), ήταν το πιο χρηστικό μέσο, όχι μόνο για να ενημερωνόμαστε έγκαιρα και αξιόπιστα αλλά και για να συντονιζόμαστε με την παρέα μας, να συνεννοούμαστε και να σχηματίζουμε συνολική εικόνα των τάσεων και της κινητικότητας στη νυχτερινή διασκέδαση. Πού να το φανταζόμουν ότι πολλά χρόνια αργότερα, ως δημοσιογράφος πλέον του περιοδικού, θα ειδικευόμουν στο συγκεκριμένο ρεπορτάζ!

40 χρόνια nightlife: «Α»υτή η νύχτα μένει - εικόνα 2
Η Ms. Lefki στα decks του ναού των ’90s «+Soda».

Από τη θέση του συντάκτη του nightlife πλέον απέκτησα αυτό το μοναδικό «αθηνοραματικό» know how: μπήκα στο τριπάκι να ψάχνω, να ανακαλύπτω, να γκρουπάρω την πληροφορία, να κριτικάρω και να ξετρυπώνω ό,τι πιο ενδιαφέρον και καινούργιο συμβαίνει στην πόλη – από μια υποσχόμενη φωνή μέχρι ένα δημιουργικό μπαρ κι έναν ανερχόμενο DJ. Όταν μου ζητήθηκε, λοιπόν, να γράψω αυτό­ το θέμα, χώθηκα με τα μπούνια στο αρχείο και μίλησα με παλιούς συντάκτες (από αυτούς που διάβαζα μικρός!), με τον επί τρεις σχεδόν δεκαετίες αρχισυντάκτη του section Νίκο Τσάκαλο, που έχει κάνει παροιμιώδη νυχτοπερπατήματα, αλλά και με την Άννη, που αν κι έπρεπε να είναι νωρίς την επόμενη ημέρα στο γραφείο, έχει γράψει χιλιάδες χιλιόμετρα νυχτερινής δια­σκέδασης. Με όλους θυμηθήκαμε μεγάλα σχήματα, καταπληκτικές νύχτες και αστεία περιστατικά, συμπληρώνοντας έτσι το παζλ της αλληλένδετης σχέσης του «α» με τη νυχτερινή διασκέδαση.

Το «α» μεγάλωσε με τα ονόματα του ελληνικού μουσικού star system που έμελλε να παίξουν πρωταγωνιστικό ρόλο, μιλούσε μαζί τους και τους έβαζε δύσκολα στις συνεντεύξεις, μάθαινε πρώτο τα σχέδια, τις σκέψεις και τις καλλιτεχνικές επιθυμίες τους. Παρακολουθούσε όμως αδιάλειπτα και κάθε επιχειρηματικό βήμα: μέσα από τις δημοσιογραφικές στήλες του υποστήριζε τολμηρά για την εποχή τους εγχειρήματα, που γέμιζαν τους συντάκτες αισιοδοξία για την εξέλιξη του αθηναϊκού nightlife.

Όταν αντιλαμβανόταν ότι το πράγμα έχει αρχίσει να κουράζει, πρότεινε στους επιχειρηματίες μετ’ επιτάσεως να ακολουθήσουν διαφορετικό δρόμο, εγκαταλείποντας τα μονοπρόσωπα σχήματα με βεντέτες και δοκιμάζοντας μείξεις ειδών. χειροκρότησε ένθερμα νέες προτάσεις όπως η συμμετοχή ανθρώπων από τον ευρύτερο καλλιτεχνικό χώρο στη δημιουργία προγραμμάτων – ενθουσιάστηκε με τις «Λεωφόρους» του Ανδρέα Βουτσινά και τις σκηνογραφίες του Μανώλη Παντελιδάκη, καθιερώνοντας μάλιστα τον όρο «μουσική παράσταση».

40 χρόνια nightlife: «Α»υτή η νύχτα μένει - εικόνα 3
Πρωτοψάλτη, Αρβανιτάκη και Γανωτής στο πρόγραμμα-τομή «Λεωφόρος» το 1987.

Ουσιαστικά το «α» παρακινούσε διαρκώς τους επιχειρηματίες της νυχτερινής διασκέδασης να βελτιωθούν. Το σημαντικότερο ήταν ότι αντιμετώπισε το nightlife μέσα από μια πρωτόγνωρη για τον Τύπο κριτική ματιά, καταγράφοντας όλες τις θετικές και αρνητικές πλευρές του.

40 χρόνια nightlife: «Α»υτή η νύχτα μένει - εικόνα 4
Εξώφυλλο για τις εμφανίσεις της Μαρινέλλας με τον Αντώνη Ρέμο στο «Αθηνών Αρένα» το 2006.

Και το έκανε κιόλας από το πρώτο τεύχος! Σίγουρα πρωτοφανής για εκείνη την εποχή, αλλά χαρακτηριστική της διαχρονικής προσέγγισής του στο nightlife είναι η παρουσίαση δύο νυχτερινών προγραμμάτων. Τον Οκτώβριο του 1976 η Δήμητρα Σακελλάρη αναμεταδίδει από το «Κύτταρο» ότι «το τραγούδι του Κώστα Τουρνά, με λεπτό χιού­μορ κι ευγένεια, συνδυάζεται με σκηνές από Μίκυ Μάους» και «πολύ καλή η Λήδα, τραγουδάει μόνη της Σαββόπουλο, ενώ με τον Ρόμπερτ Ουίλιαμς δίνουν μια τρυφερή νότα». Ο Δ. Κωνσταντίνου χαρακτηρίζει «επιτυχημένη προσπάθεια» το πρόγραμμα στον «Ζυγό», αναφέρει ότι «η Βίκυ Μοσχολιού κυριαρχεί στο πάλκο ακόμη και όταν λείπει από τη σκηνή» και παρατηρεί ότι στο ντουέτο Γαλάνη - Μοσχολιού­ «η φωνή της Γαλάνη μας θύμισε λίγο τη Νινή Ζαχά».

40 χρόνια nightlife: «Α»υτή η νύχτα μένει - εικόνα 5
Ο Jesse Saunders δονεί το crowd του «+Soda».

Στον οδηγό του πρώτου τεύχους του «α» τα νυχτερινά κέντρα είναι χωρισμένα σε κοσμικά κέντρα, κοσμικές ταβέρνες, μπουζούκια, καμπαρέ, χορευτικά, μπουάτ και ντισκοτέκ. Ο Γιώρ­γος Μαρίνος («απολαυστικός ως θεία Κομμουνίτσα», όπως αναφέρεται) εμφανίζεται με τον Βλάση Μπονάτσο στη «Μέδουσα», η Μαρινέλλα και οι αδερφοί Τζαβάρα στο «Zoom», ο Μανώλης Μητσιάς­, η Μαρίζα Κωχ και η Τάνια Τσανακλίδου στο «Θεμέλιο», ο Γιάννης Ντουνιάς και η Μάγια Μελάγια στο «Cin-Cin» της Ζωοδόχου Πηγής, ο Πάνος Γαβαλάς και η Καίτη Ντάλη στο «Πανόραμα» της Αχαρνών, και… το ντουέτο πατινάζ Μίρκα και Μίλκο στο καμπαρέ «Κοπακαμπάνα» της Όθωνος.

40 χρόνια nightlife: «Α»υτή η νύχτα μένει - εικόνα 6
Λευτέρης Πανταζής και Άντζελα Δημητρίου... επιτέλους εραστές στο εξώφυλλό μας το 1991.

Ο οδηγός των νυχτερινών κέντρων θα ήταν στο εξής βασικό στοιχείο των σελίδων του nightlife. Στην αρχή κάθε σεζόν, έπειτα από σχολαστικές συσκέψεις, η έμπειρη ομάδα του «α» έβαζε στο τραπέζι όλες τις τάσεις για να δημιουργήσει νέες κατηγορίες, να καταργήσει άλλες και να μετακινήσει νυχτερινά μαγαζιά που είχαν αλλάξει προφίλ. Ήταν μάλιστα τόσο εύστοχες οι κατηγοριοποιήσεις των οδηγών μας, ώστε τις υιοθετούσαν οι επιχειρηματίες για να αυτοπροσδιοριστούν στην επικοινωνία τους (σε μαρκίζες, cartes de visite και δελτία Τύπου).

40 χρόνια nightlife: «Α»υτή η νύχτα μένει - εικόνα 7
Ο Αντώνης Ρέμος στο «Απόλλων Παλλάς».

To «α» κυκλοφόρησε σε μια εποχή που οι συνήθειες διασκέδασης προσδιορίζονταν σαφώς από την κοινωνική τάξη και την οικονομική κατάσταση. Η καλή κοινωνία, τα golden boys και girls της εποχής, σύχναζαν στο Κολωνάκι, αντάλλασσαν φιλοφρονήσεις με εκπροσώπους του star system της εποχής στην «Αθηναία» του Αργύρη Παπαργυρόπουλου ή έκλειναν τραπέζι στα exclusive «Εννιάρια» στο Στάδιο. Αυτά ήταν απρόσιτα για την πλειονότητα του κόσμου, που πολλές φορές δεν γνώριζε τι υπάρχει μερικά τετράγωνα παρακάτω.

40 χρόνια nightlife: «Α»υτή η νύχτα μένει - εικόνα 8
Ο Τόλης Βοσκόπουλος μιλάει στο «α» με αφορμή τις εμφανίσεις του στα «Αστέρια» στις αρχές των '90s.

Η σημαντική κοινωνική παρέμβαση του «α» ήταν ότι αποκάλυψε στα μάτια των Αθηναίων πού μπορούσαν να διασκεδάσουν σε ολόκληρη την πόλη, από τα πιο μικρά μπαράκια μέχρι τα πιο φαντασμαγορικά προγράμματα πίστας. Δημιούργησε έτσι ένα τεράστιο νέο κοινό που άρχισε να κυκλοφορεί παντού – οι επιχειρηματίες πανευτυχείς έβλεπαν τα μαγαζιά τους να γεμίζουν, σε οποιαδήποτε περιοχή κι αν βρίσκονταν.

40 χρόνια nightlife: «Α»υτή η νύχτα μένει - εικόνα 9
Ο Μιχάλης Μενιδιάτης με τον βιολιστή Λευτέρη Ζέρβα στη «Φαντασία» το 1985.

Συνέβαλε επίσης τα μέγιστα στην αποκέντρωση της νυχτερινής διασκέδασης (που ακολουθούσε τη μονότονη πορεία Κολωνάκι το χειμώνα, παραλιακή το καλοκαίρι), ανακαλύπτοντας και αναδεικνύοντας από τις πρώτες ημέρες λειτουργίας τους off Broadway μουσικές σκηνές όπως ο «Σταυρός του Νότου» και το «Δίπλα στο Ποτάμι». Ήταν τόσες πολλές οι νέες ιδέες, οι προτάσεις και οι ανακαλύψεις του «α», ώστε οποιοσ­δήποτε μπορούσε να βρει ένα μαγαζί της αρεσκείας του για να διασκεδάσει αλλά και να δοκιμάσει κάτι καινούργιο. κάπως έτσι γεννήθηκε και το διαφημιστικό σλόγκαν που άφησε εποχή: «αθηνόραμα: κλείνει σπίτια»!

40 χρόνια nightlife: «Α»υτή η νύχτα μένει - εικόνα 10
Μόλις δύο ετών, το «The Clumsies» είναι το 9ο καλύτερο μπαρ του κόσμου.

Το «α» έδωσε κύρος και ποιότητα στο ρεπορτάζ του nightlife, ζώντας πάντα με κριτική ματιά από κοντά τη νυχτερινή διασκέδαση. Δημιουργώντας μια δυναμική γενιά δημοσιογράφων, οι οποίοι κυκλοφορούσαν με τις κεραίες τεντωμένες σε όλα τα ερεθίσματα, μυριζόταν τις νέες τάσεις, κατέθετε με θάρρος και θράσος την άποψή του για όλα, στηλίτευε την αντιγραφή επιτυχημένων projects μεταξύ μαγαζιών­, προέβλεπε και προειδοποιούσε έγκαιρα για την πτώση και τον κορεσμό μιας πιάτσας.

40 χρόνια nightlife: «Α»υτή η νύχτα μένει - εικόνα 11
Ο Νίκος Βέρτης σε απανωτές σεζόν στο «Posidonio» στα ’00s.

Με παρατηρητικότητα, know how που προερχόταν από ατελείωτες ώρες ξενυχτιού κι ευρεία οπτική γωνία, που ξέφευγε από τα εγχώρια δεδομένα χάρη στα κοσμοπολίτικα ερεθίσματα των δημοσιογράφων του, το «α» αναδείκνυε ό,τι καλύτερο είχε να προσφέρει η νυχτερινή διασκέδαση.

40 χρόνια nightlife: «Α»υτή η νύχτα μένει - εικόνα 12
Η λουλουδού Γκέλυ ραίνει τον Βαγγέλη Γιαννόπουλο στα «Άστρα».

Βγάλαμε στο προσκήνιο τους επιχειρηματίες-leaders, όπως ο Ηλίας Μαροσούλης, ο Γιάννης Παπαθεοχάρης, ο Βασίλης Κοντόπουλος, ο Τάκης Γιγουρτάκης, ο Μάκης Σαλιάρης, ο Λάκης Ραπτάκης ή η οικογένεια Ρίμπα, με τους οποίους ανοίξαμε εποικοδομητικό διάλογο μέσα από τις σελίδες μας. Παρουσιάσαμε πρώτοι απ’ όλους τραγουδιστές όπως ο Αντώνης Ρέμος (πολύ προτού μεγαλουργήσει στις «Χάντρες» με τον Λάμπη Λιβιεράτο και τη Νατάσα Θεοδωρίδου), ο Γιάν­νης Πλούταρχος (που πολύ αργότερα έκανε στέκι του για πολλές σεζόν το «Posidonio»), η Πέγκυ Ζήνα και ο Πάνος Μουζουράκης (τον παρουσιάσαμε ως άλλον... Ίγκι Ποπ στον «Σταυρό»). Αρνηθήκαμε να μπούμε στο μέσο της ανούσιας διαμάχης μεταξύ εμπορικού και ποιοτικού, αντιμετωπίζοντας κάθε είδος με τη σοβαρότητα που του αξίζει.

40 χρόνια nightlife: «Α»υτή η νύχτα μένει - εικόνα 13
Το «Sui Generis» έδινε το ρυθμό στην πιάτσα πίσω από το «Hilton» από τα τέλη των ’80s.

Γεννήσαμε μέσα από τις σελίδες μας την ιδέα για μια διασκέδαση που δεν βασιζόταν αναγκαστικά σε μεγάλες φίρμες, αλλά έδινε στα μπουζούκια πιο στιλάτο ύφος και party feeling (κάπως έτσι δημιουργήθηκαν το «Romeo» και το «Deppy’s Magyar»). Σταθήκαμε από την αρχή στο πλευρό της νέας γενιάς του έντεχνου τραγουδιού (Γιάννης Χαρούλης, Νατάσσα Μποφίλιου, Κωστής Μαραβέγιας, Ελεωνόρα Ζουγανέλη).

40 χρόνια nightlife: «Α»υτή η νύχτα μένει - εικόνα 14
Το live clubbing είναι η νέα μόδα και ο Γιώργος Σαμπάνης το υπηρετεί εξαιρετικά.

Περνώντας στον πολύχρωμο χώρο του clubbing, το «α» χόρεψε κάτω από τις ντισκομπάλες της «Σαν Λορέντσο», της «Barbarella» και της «Αυτοκίνησης». πέρασε τη σκληρή πόρτα του Άρη Δαβαράκη στο «Εργοστάσιο» («Ο Τάσος Μελετόπουλος και ο Τάκης Τσαντίλης που χειρίζονται τα πικάπ έπαιξαν μια σειρά από “χάι” κομμάτια που δεν έχουν κυκλοφορήσει ακόμα στην Ελλάδα», έγραφε ο Αλκίνοος Μπουνιάς­ το 1984). παρασύρθηκε από τη φρενίτιδα των rave parties στα ’90s (το «+Soda» χαρακτηρίζεται club για όσους «σκέφτονται παγκόσμια, διασκεδάζουν παγκόσμια, δεν είναι μάζα, έχουν άποψη»). κοιτούσε τα αεροπλάνα να προσγειώνονται από τα καθίσματα πιλοτηρίου στο «Αεροδρόμιο». αγκάλιασε συνολικά τη μόδα του clubbing, είτε στην πιο ιδιαίτερη έκφρασή του (στο διο­νυσιακό «El Pecado») είτε στην πιο κοσμική εκδοχή του (στα μαγαζιά της ομάδας του «Mercedes»), βγάζοντας ακόμη και ειδικές εκδόσεις για το clubbing στα μέσα του 2000. αγάπησε την πιάτσα πίσω από το «Hilton» στα ’80s-’90s (το φοβερό ροκάδικο «Memphis», το «Sui Generis», το «Public» και το «No Name» με τη φοβερή περσόνα Θέκλα). κουρεύτηκε στο κομμωτήριο του απόλυτα εναλλακτικού «Decadence». αρνήθηκε, τέλος, να δεχτεί ότι το αθηναϊκό clubbing πέθανε, καταγράφοντας τη μεταμόρφωσή του το 2015.

40 χρόνια nightlife: «Α»υτή η νύχτα μένει - εικόνα 15
Ειδική έκδοση του «α» για το clubbing το 2005.

Το «α» αφουγκράστηκε έγκαιρα την έκρηξη του fine drinking, ακολουθώντας σε όλα τους τα βήματα τους νέους σταρ της νυχτερινής ψυχαγωγίας, τους δημιουργικούς mixologists, από την μπάρα του «Guru» στην Πλατεία Θεάτρου και του «Baba Au Rum» στα στενά κάτω από το Σύνταγμα μέχρι το διεθνώς βραβευμένο «The Clumsies». Δύο δεκαετίες προτού θεσπίσει πέρυσι τον καινούργιο θεσμό Αθηνόραμα Bar Awards, το «α» δημοσίευε ένα top 10 των bartenders της πόλης, όπου ο Δημήτρης Αντωνιάδης του «Camel» ανέφερε ως αγαπημένο του κοκτέιλ το Μανχάταν και ο Γιάννης Λεουνάκης του «Mercedes» θυμόταν ότι η χειρότερη νύχτα του ήταν το 1993 που μπήκαν τα ΜΑΤ στο «Mercedes-Rex»!

40 χρόνια nightlife: «Α»υτή η νύχτα μένει - εικόνα 16
Ο Δημήτρης Μητροπάνος το 2008 στο «Κέντρο Αθηνών».

Κοιτάζοντας πίσω σε αυτά τα 40 χρόνια νυχτερινής διασκέδασης, το «α» ήταν ανέκαθεν «παρών» για να ανακαλύψει το καινούργιο, να καταγράψει με κριτική διάθεση τα θετικά και τα αρνητικά, να ενημερώσει με τον πληρέστερο τρόπο και να καθοδηγήσει τους αναγνώστες του. Και συνεχίζει να το κάνει δημοσιογραφώντας ακούραστα (παρά το διαρκές ξενύχτι που, πιστέψτε με, το απολαμβάνουμε!) για καθετί ξεχωριστό και ποιοτικό στη νυχτερινή διασκέδαση.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Bars & Clubs

WORLD OF Beer: Ετοιμάσου για 3 ημέρες γεμάτες μπίρα, μουσική και διασκέδαση!

Από τις 10 έως τις 12 Μαΐου 2024, ζήσε από κοντά τη μοναδική εμπειρία του μεγαλύτερου φεστιβάλ μπίρας στην Ελλάδα και απόλαυσε αμέτρητα είδη μπίρας από τις καλύτερες ζυθοποιίες της Ελλάδας και του εξωτερικού.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
23/04/2024

Στο 'Island' κι αυτό το καλοκαίρι

Το hot spot της αθηναϊκής Ριβιέρας επανέρχεται για μία ακόμη σεζόν.

Το 'Baba Au Rum' παραδίδει την μπάρα του στο συριανό 'Theosis'

Ένα ξεχωριστό pop-up με δύο από τα κορυφαία ελληνικά μπαρ, την Τρίτη 23 Απριλίου.

Πρώτη ματιά στο 'Walk In Athens', το νέο μπαρ της Μαυρομιχάλη

Οι δημιουργοί του 'Line Athens' (Νο 12 στα The World's 50 Best Bars 2023) παρουσιάζουν ακόμη ένα πολύ ενδιαφέρον project, που μόλις άνοιξε τις πόρτες του στα Εξάρχεια.

Στο θεατρικό σουρεάλ του "L’ Alchimiste"

Όσο δεν παίρνει sui generis και ατμοσφαιρικό, αυτό το bistrot - cocktail bar των Carattoni αλλάζει τα δεδομένα στην πλατεία Καρύτση.

Οι Fideles "φέρνουν" το καλοκαίρι στο "Bolivar"

Το ιδιαίτερα δημοφιλές ντούο της melodic techno έρχεται στα εγκαίνια του "Bolivar" σηματοδοτώντας την εκκίνηση μιας εκρηκτικής σεζόν.

Γνωρίστε περισσότερες από χίλιες μπίρες στο "World of Beer Festival"

Ένα τριήμερο φεστιβάλ στην Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων με άφθονη μπίρα από τις καλύτερες ζυθοποιίες της Ελλάδας και του εξωτερικού, μουσικές, συναυλίες, games, free beer tastings και stand up comedy show.