Θέμα

Μπορεί ένα αναγεννημένο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο να σημάνει μια νέα εποχή για την Αθήνα;

Από -

Παρ’ ότι το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο είναι το σημαντικότερο μουσείο της χώρας και ένα από τα κορυφαία στον κόσμο αυτό δεν ανταποκρίνεται και στα νούμερα επισκεπτών. Για πολλούς λόγους που σχετίζονται τόσο με την εσωτερική λειτουργία του Μουσείου όσο και με την κατάσταση στην ευρύτερη περιοχή, το ΕΑΜ μετά βίας κατέγραψε 546.000 πέρυσι (από ένα σύνολο πάνω από 5 εκ. ξένους επισκέπτες στην Αθήνα) νούμερο που δεν προσεγγίζει το μάξιμουμ των δυνατοτήτων του και το αφήνει πολύ πίσω από το Μουσείο της Ακρόπολης που ξεπερνά το 1,5 εκατομμύριο.

 Η  βουλευτής Α' Αθήνας και τομεάρχης Πολιτισμού της Ν.Δ. Όλγα Κεφαλογιάννη με τον Καθηγητή Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης και Δ/ντη του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, Νίκο Σταμπολίδη
Η βουλευτής Α' Αθήνας και τομεάρχης Πολιτισμού της Ν.Δ. Όλγα Κεφαλογιάννη με τον Καθηγητή Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης και Δ/ντη του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, Νίκο Σταμπολίδη

Με αυτό το δεδομένο η συνάντηση εργασίας που διοργάνωσε, το απόγευμα της Τετάρτης 4 Ιουλίου, η βουλευτής Α' Αθήνας και τομεάρχης Πολιτισμού της Ν.Δ. κα Όλγα Κεφαλογιάννη στο ξενοδοχείο Park πιάνει ένα επίκαιρο θέμα, αναδεικνύοντας το στοίχημα της αναγέννησης της Αθήνας με όχημα τον πολιτισμό και εμβληματικό σημείο αναφοράς το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Στην παρέμβασή της, η κα Κεφαλογιάννη τόνισε ότι η Αθήνα και η ευημερία των πολιτών της είναι προτεραιότητα και υπογράμμισε πως «η επέκταση και η αναβάθμιση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου μπορεί να θέσει και πάλι σε αναπτυξιακή τροχιά ολόκληρο το κέντρο της Αθήνας. Η Αθήνα χρειάζεται ένα νέο φιλόδοξο σχέδιο. Ένα νέο όραμα που θα την οδηγήσει σε μια περίοδο ακμής και ευημερίας. Η πρωτεύουσα είναι ο καθρέφτης της χώρας. Μια νέα Ελλάδα που αναπτύσσεται και ξεφεύγει από την κρίση που βιώνουμε, σημαίνει υποχρεωτικά και μια νέα Αθήνα». Προς αυτή την κατεύθυνση κατέθεσε, προς συζήτηση, σειρά προτάσεων με στόχο την αντιμετώπιση των σημερινών δυσλειτουργιών αλλά και την αναδιοργάνωση - επέκταση του Μουσείου καθώς «οι περιορισμένοι χώροι, τα απαρχαιωμένα πωλητήρια, τα αναψυκτήρια του περασμένου αιώνα, ο περιβάλλων χώρος, η δυσλειτουργική διοικητική διαχείριση, συνθέτουν μία ιδιαίτερα προβληματική εικόνα. Το υφιστάμενο κτίριο δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες ενός σύγχρονου μουσείου. Τα λειτουργικά προβλήματα στους χώρους του δεν επιτρέπουν τη μέγιστη αξιοποίηση του αρχαιολογικού αποθέματος. Οι γραφειοκρατικές παθογένειες που παρουσιάζει η διοικητική λειτουργία του μουσείου είναι τεράστιες. (...) Με βάση αυτό το σκεπτικό, ο τομέας πολιτισμού έχει ξεκινήσει ένα φιλόδοξο αλλά απόλυτα ρεαλιστικό σχέδιο που αφορά το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο αλλά και την ευρύτερη περιοχή.»

«Τα οφέλη από την επέκταση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείο θα είναι πολλαπλασιαστικά. Η αναβάθμιση της διεθνούς εικόνας της χώρας μας μέσω της σημαντικής αυτής πολιτιστικής δράσης, η ενδυνάμωση του πολιτιστικού τουρισμού, η τόνωση της οικονομίας στην ευρύτερη περιοχή, η αναβάθμιση της ποιότητας ζωής στο κέντρο της Αθήνας και η αύξηση των εσόδων της ελληνικής οικονομίας.» Όλγα Κεφαλογιάννη

Στο επίκεντρο της συνάντησης εργασίας βρέθηκε η πρόταση για την υπόγεια επέκταση του Εθνικού και Αρχαιολογικού Μουσείου, ένα παλιότερο σχέδιο που είχε κατατεθεί από τον προηγούμενο διευθυντή του μουσείου, Νίκου Καλτσά, και είχε πάρει την έγκριση του ΚΑΣ και του τότε υπουργού αλλά δεν προχώρησε ποτέ η υλοποίηση του. Η εν λόγω επέκταση αποκτά άλλο βάρος σε συνδυασμό με την πλήρη αξιοποίηση του πρόσφατα ανακαινισμένου Ακροπόλ Παλλάς και την ένταξη του σε ένα νέο λειτουργικό σύνολο. Υποστηρίχθηκε επίσης η ανάγκη της έναρξης διαλόγου με το Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο και της ανασυγκρότησης του τελευταίου ως πολιτιστικού οργανισμού, αλλά και του εκσυγχρονισμού της διοικητικής λειτουργίας του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου και των υποστηρικτικών δομών, όπως πωλητήρια, αναψυκτήρια, εκπαιδευτικά προγράμματα, αίθουσες πολλαπλών χρήσεων καθώς μια τέτοια ολιστική πρόταση θα είχε πολλαπλά οφέλη για την ευρύτερη περιοχή αλλά και την Αθήνα γενικότερα με την αναβάθμιση της διεθνούς εικόνας της χώρας μας μέσω της σημαντικής αυτής πολιτιστικής δράσης, την ενδυνάμωση του πολιτιστικού τουρισμού, την τόνωση της οικονομίας στην ευρύτερη περιοχή, την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής στο κέντρο της Αθήνας και την αύξηση των εσόδων της ελληνικής οικονομίας.

 Ο δημοσιογράφος και συγγραφέας Νίκος Βατόπουλος με τη συντονίστρια του πάνελ Χριστίνα Πουτέτση
Ο δημοσιογράφος και συγγραφέας Νίκος Βατόπουλος με τη συντονίστρια του πάνελ Χριστίνα Πουτέτση

Δεδομένου του ότι η πλειοψηφία των ξένων επισκεπτών προσεγγίζει το Μουσείο με τα πόδια από την Ομόνοια, είναι σαφές ότι μια ευρύτερη αναβάθμιση σε συνδυασμό με τη ρύθμιση ζητημάτων οδικής κυκλοφορίας και στάθμευσης, θα άλλαζε σημαντικά την εικόνα της γειτονιάς. Μιας γειτονιάς που, όπως γλαφυρά ανέπτυξε ο πρώτος από τους ομιλητές, ο δημοσιογράφος και συγγραφέας Νίκος Βατόπουλος, από την Ομόνοια ως την Κυψέλη και τα Εξαρχεια έχει ένα μοναδικό ιστορικό και αρχιτεκτονικό απόθεμα που θα ζήλευαν πολλές ιστορικές πρωτεύουσες του κόσμου και πρέπει να αναδειχθεί έτσι ώστε να πιστέψουν οι πολίτες στο αύριο.

 Νίκος Σταμπολίδης
Νίκος Σταμπολίδης

Στη συνέχεια το βήμα πήρε ο Νίκος Σταμπολίδης, Καθηγητής Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης και Δ/ντης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, ο οποίος τόνισε ότι οι έρευνες δείχνουν ότι με την κατάλληλη πολιτιστική πολιτική η Ελλάδα θα είχε να κερδίσει πολλά περισσότερα ανταποδοτικά οφέλη από ότι π.χ. η Μεγάλη Βρετανία κατά αναλογία της επένδυσης της και έφερε τα παραδείγματα μουσείων όπως το Guggenheim του Μπιλμπάο και αρχαιολογικών χώρων όπως οι Πήλινοι Στρατιώτες του Χσιαν στην Κίνα που έγιναν προορισμοί επενδύοντας με σχέδιο και δημιουργώντας ένα ολοκληρωμένο προϊόν. Ο Σταμπολίδης επεσήμανε την ανάγκη συγκεκριμένου σχεδίου, με έμφαση στις υποδομές του Μουσείου αλλά και τους ανθρώπους του και την εκπαίδευση τους, τονίζοντας ότι είναι υποστελεχωμένο και πρέπει να απαλλαχθεί από τη γραφειοκρατία και άλλες αγκυλώσεις για να λειτουργήσει ως ένα Βατικανό της Αθήνας και, κατ' επέκταση, της Ελλάδας.

 Ο Γιάννης Πυργιώτης, Επίτιμος Διδάκτορας του Τμήματος Μηχανικών Χωροταξίας, Πολεοδομίας & Περιφερειακής Ανάπτυξης της Πολυτεχνικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
Ο Γιάννης Πυργιώτης, Επίτιμος Διδάκτορας του Τμήματος Μηχανικών Χωροταξίας, Πολεοδομίας & Περιφερειακής Ανάπτυξης της Πολυτεχνικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

Ο Γιάννης Πυργιώτης, Επίτιμος Διδάκτορας του Τμήματος Μηχανικών Χωροταξίας, Πολεοδομίας & Περιφερειακής Ανάπτυξης της Πολυτεχνικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, ο οποίος πήρε το λόγο μετά, τόνισε την ανάγκη για ένα μνημόνιο για το κέντρο της Αθήνας και επεσήμανε τον καθοριστικό ρόλο που θα μπορούσε να παίξει το Μετσόβιο Πολυτεχνείο ως κέντρο νέων τεχνολογιών και υποστήριξης των νεοφυών επιχειρήσεων.

 Ο Χάρης Κοκκώσης, Καθηγητής Πολεοδομίας - Χωροταξίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
Ο Χάρης Κοκκώσης, Καθηγητής Πολεοδομίας - Χωροταξίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

Την ανάγκη υιοθέτησης ενός ευρύτερου σχεδίου για την περιοχή έθεσε και ο Χάρης Κοκκώσης, Καθηγητής Πολεοδομίας - Χωροταξίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, ο οποίος υποστήριξε την ανάγκη για την εφαρμογή του ΣΟΑΠ (Σχεδίου Ολοκληρωμένης Αστικής Παρέμβασης) στο πλαίσιο του Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας. Κάτι τέτοιο σε συνδυασμό με μια μεγάλης κλίμακας αναδιοργάνωση του Μουσείου (τόσο κτιριακά όσο και λειτουργικά με αυτόνομο ΔΣ και προϋπολογισμό) και την ανάδειξη του κτιρίου του Πολυτεχνείου και του Ακρόπολ θα μπορούσε να αναδείξει το Μουσείο σε γειτονιά δημιουργικότητας, ενδυναμώνοντας τον πολιτιστικό τουρισμό και τονώνοντας την οικονομία στην ευρύτερη περιοχή, κατέληξε, συνοψίζοντας το κοινό αίσθημα της βραδιάς.

Είναι γεγονός ότι παρόλες τις κινήσεις εξωστρέφειας και κάποιες ενδιαφέρουσες περιοδικές εκθέσεις, το Αρχαιολογικό Μουσείο απέχει για πολλούς λόγους από την εικόνα ενός κορυφαίου μητροπολιτικού μουσείου αλλά και από αυτήν ενός μουσείου με πιο σύγχρονο λειτουργικό πλαίσιο όπως αυτό του Μουσείου της Ακρόπολης. Το πωλητήριο και το καφέ δεν είναι σίγουρα αυτά που θα άξιζαν στην μουσειακή κορωνίδα της χώρας ενώ η σχέση του μουσείου με την ευρύτερη γειτονιά περιορίζεται στην ονομασία Μουσείο στις στάσεις των τρόλεϊ και ελάχιστα έχει να κάνει με τις ανά τον κόσμο museum districts που δημιουργούν πόλους πολιτισμού και διασκέδασης με αφετηρία ένα μουσείο. Η εν λόγω πρόταση για την αναβάθμιση του Μουσείου βρίσκεται σε αρμονία με καλές διεθνείς πρακτικές πολιτιστικών πόλων έλξης και αξίζει να διερευνηθεί σε βάθος.

Δώσε το σχόλιο σου

* Όνομα   * e-mail    
Σχόλιο

Έχω διαβάσει και αποδέχομαι τις οδηγίες και τους όρους χρήσης  
Επιθυμώ να λάβω ενημέρωση με email σε περίπτωση απάντησης