Ο Πολίτης Κεϊν
Citizen Kane

5 / 5
Μπάμπη Ακτσόγλου
Ο Πολίτης Κεϊν

Σινεφίλ 1941 | Α/Μ | Διάρκεια: 119'

Αμερικανική ταινία, σκηνοθεσία Όρσον Γουέλς με τους: Όρσον Γουέλς, Τζόζεφ Κότεν, Αγκνες Μούρχεντ, Έβερετ Σλόουν

Ένας δημοσιογράφος ερευνά τη ζωή ενός μεγιστάνα του Τύπου, για να ανακαλύψει το νόημα της λέξης "ρόουζμπαντ" που εκστόμισε πριν ξεψυχήσει. Ταινία-ορόσημο του αμερικανικού σινεμά, με φοβερές αφηγηματικές καινοτομίες για την εποχή του, που εισάγουν τον κινηματογράφο στην περιπέτεια της γραφής. Η καλύτερη αμερικανική δημιουργία σύμφωνα με τη γνώμη των περισσοτέρων κριτικών.

Συνοπτική κριτική

Μία από τις ωραιότερες ταινίες στην ιστορία του σινεμά. Η πρώτη και καλύτερη του Όρσον Γουέλς. Χαρείτε τη σε νέες κόπιες.

Οι κριτικές του κοινού

Προσθέστε στο blog ή στο site σας τα αστεράκια των χρηστών του αθηνόραμα.gr για αυτή την παράσταση κάνοντας copy – paste τον παρακάτω html κώδικα

Μορφοποίηση
Επιλέξτε πλάτος



px
Επιλέξτε μέγεθος κειμένου



Εμφάνιση τίτλου

Επιλέξτε χρώμα

  • ABEL CINEMA πριν από 8 χρόνια

    5 Ο Τσαρλς Φόστερ Κέιν ένας από τους πλουσιότερους ανθρώπους του κόσμου πεθαίνει «ολομόναχος» μέσα στον απέραντο πύργο του το Ξαναντού αφήνοντας να πέσει από τα χέρια του μια γυάλινη σφαίρα γεμάτη χιόνι και ψιθυρίζοντας τη λέξη ρόουζμπαντ (μπουμπούκι ρόδου). Μια ομάδα δημοσιογράφων θέλουν να κάνουν αφιέρωμα στη ζωή του μέσα από μια σύνθεση κινηματογραφικών επικαίρων. Ωστόσο το αποτέλεσμα δεν τους ικανοποιεί αφού θεωρούν ότι δεν εξηγείται με αυτόν τον τρόπο η άνοδος και η πτώση του ισχυρού αυτού προσώπου. Έτσι ένας δημοσιογράφος αναλαμβάνει να ερευνήσει την προσωπικότητα του Κέιν και να βρει το νόημα που κρύβεται πίσω από την τελευταία λέξη που είπε γιατί πιστεύει ότι τα τελευταία του λόγια πρέπει να εξηγούν τη ζωή του. Συναντά διαδοχικά τα πρόσωπα που έπαιξαν σημαντικό ρόλο στη ζωή του Κέιν. Τη δεύτερη γυναίκα του Σούζαν Αλεξάντερ (Dorothy Comingore) μια ατάλαντη τραγουδίστρια της όπερας για την οποία ο Κέιν έχτισε μια όπερα. Τον αρχισυντάκτη της εφημερίδας του Κέιν Μπέρνστιν (Everett Sloane), το συνεργάτη και φίλο του Λίλαντ (Joseph Cotten) και τον υπηρέτη του Ρέιμοντ. Μέσα από τις υποκειμενικές δηλώσεις τους αρχίζει να διαμορφώνεται η πορεία του Κέιν. Και η ιστορία ξεκινάει από την παιδική ηλικία όπου ο μικρός Τσαρλς κληρονομεί μια τεράστια περιουσία και η φτωχή μητέρα του δέχεται να τον παραδώσει σε έναν κηδεμόνα τον τραπεζίτη Θάτσερ…
    Ο Πολίτης Κέιν του Όρσον Γουέλς είναι μια από τις καλύτερες ταινίες όλων των εποχών. Μερικά πράγματα που χωράει μέσα της αυτή η ταινία: η αναζήτηση νοήματος στη ζωή, η απαξίωση χρήματος και πλουσίων («δεν είναι δύσκολο να βγάλεις χρήματα αν αυτό είναι ο μοναδικός σκοπός σου στη ζωή» λέει ο Μπέρνστιν ενώ οι ήρωες της ταινίας είναι πλούσιοι αλλά τους έχει φάει η μοναξιά και είναι δυστυχισμένοι), ο αγώνας για την ευτυχία που συχνά καταλήγει στη δυστυχία, η διάβρωση ενός βασιλιά (η αφορμή της ταινίας ήταν να γίνει ένα έργο επίθεση κατά του μεγιστάνα του τύπου Ράντολφ Χερστ), μια κριτική του αμερικανικού ονείρου, η νοσταλγία της νιότης (τα γηρατειά είναι η μόνη αρρώστια που δεν μπορείς να θεραπεύσεις), η πολυπλοκότητα του ανθρώπου (ο Κέιν είναι κυνικός αλλά κατά βάθος ευαίσθητος), ο λαϊκισμός των πολιτικών, η επίδραση του Τύπου στον κόσμο και στο εμπόριο της τέχνης, οι αξίες που χάνονται καθώς το χρήμα επηρεάζει τους χαρακτήρες των ανθρώπων, ένας χαρακτήρας που μεγαλώνει χωρίς αγάπη και αυτό τον κάνει να αναζητάει την αγάπη αλλά να μην μπορεί να δώσει αγάπη και η σοφία της φράσης Ματαιότης, ματαιοτήτων τα πάντα ματαιότης (ο βασιλιάς φυλακίζεται δυστυχισμένος στο κάστρο του όπου έφτιαξε ζωολογικούς κήπους, αγόρασε έργα τέχνης και τη μεγαλύτερη πολυτέλεια. Όλα στο τέλος στοιβαγμένα σε κιβώτια. Άχρηστα πια αφού ο πλούσιος δεν μπορεί να τα πάρει μαζί του). Η ταινία όμως σημάδεψε τον κινηματογράφο (και τον άλλαξε) όχι μόνο για το περιεχόμενο αλλά κυρίως για το στυλ και την κινηματογράφηση της. Για την αφήγηση για παράδειγμα χρησιμοποιούνται πρωτοποριακά φλας μπακ με υποκειμενικές αφηγήσεις και λειτουργούν ως κομμάτια ενός παζλ που δημιουργούν ένα σύνολο. Οι κινήσεις της κάμερας και οι γωνίες λήψης είναι καταπληκτικές. Χρησιμοποιούνται διάφορα είδη φακών (θυμίζοντας σε σημεία πειραματική ταινία) και η έξοχη δουλειά στη φωτογραφία (Τόλαντ) με την έντονη αντίθεση φωτός – σκοταδιού φέρνει στο νου τον εξπρεσιονισμό. Η θαυμάσια δουλειά στην εικόνα κάνει τη θέαση της ταινίας να μοιάζει με ανάγνωση ενός βιβλίου. Εκτός από τη δομή όμως και τις ευρηματικές μπαρόκ συνθέσεις είναι και το αίνιγμα του έργου. Ο εγωιστής Κέιν έχει χάσει το νόημα της ζωής και μοιάζει με ένα άγαλμα που γκρεμίζεται ως τον θάνατο του και τη λέξη rosebud. Τι είναι το rosebud; Ξεκάθαρη απάντηση δεν θα δοθεί από την ταινία, αφού όπως λέει στο τέλος μία φράση δεν αρκεί για να αποδώσει μια ζωή ενός ανθρώπου. Απλώς ένα στοιχείο στο φινάλε σε αφήνει με την αίσθηση ότι βρήκες κάτι. Στα πράγματα που πετιούνται στη φωτιά είναι το παιδικό έλκηθρο του μικρού Τσαρλς στο οποίο είναι χαραγμένη η λέξη rosebud και που έχει συνδεθεί με το βίαιο αποχωρισμό από τους γονείς του.

  • ... πριν από 7 χρόνια

    5 Το απολυτο αριστουργημα του συγχρονου κινιματογραφου.Μεσα απο αυτην την ταινια ανακαλυπτουμε τη νεοτροπια του Γουελς ο οποιος με τις συγκλονιστικες ευρυγωνιες γωνιες μας παρουσιαζει την εξελιξη ενος δημοσιογραφου.Καταπληκτικη η ροη με τον ιδιο να κανει με τεραστια επιτυχια τον Κειν σε καθε σημειο της ζωης του.Οταν ο Γουελς ηταν 25 εκανε αυτην την ταινια και στη συνεχεια χαθηκε,αν και ακολουθησε η πολυ ωραια και ενδιαφερουσα ταινια του Ο κυριος Αρκαντιν.Αυτες οι ταινιες ειναι παρομοιες σεναριακα και η σκηνοθεσια του Γουελς μονο ξεπερασμενη δεν ειναι.
    Αυτη η επιτυχια του Γουελς δεν ειχε ανταποκτισει απο το χολιγουντ αλλα χωρις κανεις τοτε να το ειχε καταλαβει,ο Γουελς ειχε δημιουργησεοι εναν νεο τροπο σκηνοθεσιας.Η ευρυγωνιες ληψεις και ο ωραιος τροπος που εμφανιζοντα τα προσοπα εχουν δημιουργησει ενα πολυ ενδιαφερον φιλμ,με ωραια ροη στην πλοκη και με μια μοναδικη σκηνοθεσια.
    Το αγνωστο που ολοι νομιζουν οτι δε θα φανερωθει στον κοσμο θα φανερωθει και το μυστηριο Ρουζμπαντ θα εμφανιστει και μετα η ταινια θα τελειωσει.
    ΑΠρωτοτυπια για την εποχη αλλα μεχρι σημερα δεν εχει γινει κατι παροποιο.Ο Χιτσκοκ βασιστηκε στο στυλ του.Αν καποιος δει αυτην την ταινια πρεπει να σκεφτει μολις τελειωσει οτι προκειται για κατι πολυ ξεχωριστο.Επισης θα παρατηρησει οτι ολα ειναι στην εντελεια.Μια ταινια χωρις κενα και ελλειψεις.



    ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΟΡΣΟΝ ΓΟΥΕΛΣ

    Ξεκινησε να κανει ραδιοφωνικες εκπομπες που μετεδιδαν την εισβολη των Αρειανων στη γη.Μετα σε ηλικια 25 ετων εκανε τον πολιτη κειν,το απολυτο αριστουργημα.Στη συνεχει χαθηκε και επανεμφανιστηκε με μια εξισου καλη ταινια...Τον κυριο αρκαντιν με εναν παρομοιο τονο.Τελικα πεθανε το 1985 εχοντας κανει τεραστιες ταινιες,με κυριοτερη τον Πολιτη Κειν.

  • DARK VEGENCE πριν από 5 χρόνια

    5 ΔΕΝ ΑΜΦΙΒΑΛΛΩ ΟΤΙ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ ΑΝΑΦΕΡΟΝΤΑΙ ΣΤΟ "ΡΟΔΑΝΘΟ" ΠΟΥ ΚΥΝΗΓΑΜΕ ΟΛΟΙ ΜΑΣ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΠΙΟ ΑΝΕΚΤΙΜΗΤΟ ΑΠΟ ΟΛΑ ΤΑ "ΖΑΝΑΝΤΟΥ" ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ. ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΙ ΠΟΥ ΣΙΓΟΥΡΑ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΠΑΝΤΑ ΕΠΙΚΑΙΡΟ ΚΑΙ ΟΣΟ ΠΕΡΝΑΕΙ Ο ΚΑΙΡΟΣ ΑΚΟΜΑ ΠΙΟ ΠΟΛΥ, ΚΑΘΩΣ ΟΛΟΙ ΜΑΣ ΤΥΦΛΟΝΟΜΑΣΤΕ ΑΠΟ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΥΠΟΤΙΘΕΤΑΙ ΜΑΣ ΚΑΝΟΥΝ ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΟΥΣ ΚΑΙ ΑΝΙΚΑΝΟΥΣ ΝΑ ΔΟΥΜΕ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΑΞΙΖΟΥΝ.
    ΟΠΩΣ ΚΑΙ Ν'ΧΕΙ ΥΠΑΡΧΟΥΝ 2 ΑΞΙΟΣΗΜΕΙΩΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΟΣΟ ΑΦΟΡΑ ΕΞΩ ΚΑΙ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ, ΤΟ ΕΝΑ ΕΙΝΑΙ Η ΗΛΙΚΙΑ ΤΟΥ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ ΠΟΥ ΤΗΝ ΕΚΑΝΕ(25-26ΕΤΩΝ), ΚΑΤΙ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΦΑΝΤΑΖΕΙ ΓΙΑ ΤΑ ΧΡΟΝΙΚΑ ΣΙΓΟΥΡΑ ΑΠΙΣΤΕΥΤΟ ΣΥΝ ΤΟ ΟΤΙ ΗΤΑΝ Η ΠΡΩΤΗ ΤΟΥ ΤΑΙΝΙΑ ΣΤΟ ΣΙΝΕΜΑ, ΚΑΤΙ ΠΟΥ ΓΙΑ ΤΑΙΝΙΑ ΤΟΥ ΒΕΛΗΝΕΚΟΥΣ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ(1941) ΔΕΝ ΑΦΗΝΕ ΠΕΡΙΘΩΡΙΑ ΓΙΑ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΣΜΟΥΣ (ΑΦΟΥ ΚΑΤΑ ΚΑΝΟΝΑ Η ΠΡΩΤΗ ΤΑΙΝΙΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΕΡΠΑΤΑΕΙ ΣΕ ΒΑΤΑ ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΑΝ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΑΚΡΙΒΗ ΤΑΙΝΙΑ Η' ΜΙΚΡΟΥ BUDGET ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΑ ΑΝ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΓΙΑ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ) ΚΑΙ ΑΝΑΔΕΙΚΝΥΕΙ ΤΟΝ ΟΡΣΟΝ ΓΟΥΕΛΣ ΣΕ ΜΙΑ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΙΔΙΟΦΥΙΑ ΚΑΙ ΕΝΑΝ ΙΚΑΝΟΤΑΤΟ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ. ΚΑΙ ΕΠΕΙΔΗ ΑΥΤΗ Η ΚΡΙΤΙΚΗ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ ΘΑ ΣΑΣ ΠΩ ΟΤΙ ΤΗΝ ΕΙΔΑ ΜΟΛΙΣ ΠΡΙΝ ΚΑΠΟΙΕΣ ΩΡΕΣ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ(ΙΣΩΣ ΚΑΙ ΝΑ ΑΞΙΖΕ ΑΥΤΗ Η ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ)ΚΑΙ ΥΠΗΡΞΑΝ ΦΟΡΕΣ ΠΟΥ ΝΟΜΙΣΑ ΟΤΙ ΗΤΑΝ ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΓΥΡΙΣΜΕΝΗ ΑΛΛΑ ΣΤΗΜΕΝΗ ΝΑ ΦΕΝΕΤΑΙ ΠΑΛΙΑ ΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙ ΓΩΝΙΕΣ ΛΗΨΕΙΣ, ΟΙ ΣΚΗΝΕΣ, ΤΑ ΕΦΦΕ ΗΤΑΝ ΑΣΥΝΗΘΙΣΤΑ ΓΙΑ ΤΑΙΝΙΑ ΤΕΤΟΙΑΣ ΕΠΟΧΗΣ ΚΙ' ΑΥΤΟ ΜΟΥ ΕΚΑΝΕ ΜΕΓΑΛΗ ΕΝΤΥΠΩΣΗ.
    Ο ΟΡΣΟΝ ΓΟΥΕΛΣ ΗΤΑΝ ΜΙΑ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΙΔΙΟΦΥΙΑ ΚΑΙ ΕΝΑΣ ΙΚΑΝΟΤΑΤΟΣ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ ΠΟΥ ΗΞΕΡΕ ΝΑ ΠΡΩΤΟΤΥΠΕΙ, ΑΛΛΩΣΤΕ ΑΥΤΗ ΤΟΥ Η ΠΡΩΤΟΤΥΠΙΑ ΕΦΤΑΣΕ ΤΟ ΣΙΝΕΜΑ ΕΚΕΙ ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΣΗΜΕΡΑ, ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΣΚΗΝΟΘΕΤΕΣ ΣΑΝ ΑΥΤΟΝ ΘΑ ΤΟ ΒΟΗΘΗΣΟΥΝ ΝΑ ΩΡΙΜΑΣΕΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ.

    ΣΗΜ.
    ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΑΝ, Η ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΗ ΠΟΥ ΚΑΝΕΙ ΤΗΝ ΔΙΑΦΟΡΑ ΕΣΤΩ ΚΑΙ ΑΝ ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΤΕΛΕΙΩΣ ΑΧΡΗΣΤΟ!
    by DARK VEGENCE

Αναλυτικά οι κριτικές του κοινού για αυτή την ταινία

Δώσε την κριτική σου

* Όνομα   * e-mail    
Σχόλιο

Έχω διαβάσει και αποδέχομαι τις οδηγίες και τους όρους χρήσης  
Επιθυμώ να λάβω ενημέρωση με email σε περίπτωση απάντησης