Κριτική

Τέλειοι Ξένοι

Από -

Όταν ένα βράδυ με έκλειψη Σελήνης μια παρέα επτά φίλων συγκεντρώνεται για δείπνο, ένα παράξενο παιχνίδι ξεκινά: όλοι συμφωνούν να αφήσουν τα κινητά τους στο τραπέζι και να μοιράζονται με τους υπολοίπους ό,τι φτάνει σε αυτά. Πιστή, επιτυχημένη μεταφορά μιας καλογραμμένης ιταλικής σάτιρας των (μικρο)αστικών ηθών. Αν και θεατρικής δομής, διαθέτει κινηματογραφικό ρυθμό, έμπειρο καστ, διάθεση πικρής κοινωνικής κριτικής και μια σειρά από εύστοχα σεναριακά ευρήματα.

Αν η βασικότερη αδυναμία τού (μη φεστιβαλικής στόχευσης) ελληνικού σινεμά είναι να γράψει ένα σενάριο της προκοπής, κάποιοι δοκίμασαν να την ξεπεράσουν στρεφόμενοι στα έτοιμα, σε επιτυχημένα σύγχρονα θεατρικά έργα («Μια Μέλισσα τον Αύγουστο», «Μόλις Χώρισα», «Το Γάλα», «Απόψε Τρώμε στης Ιοκάστης») ή σε ριμέικ παλιών ελληνικών ταινιών («Ο Ηλίας του 16ου», «Ζητείται Ψεύτης», «Οι Γαμπροί της Ευτυχίας»), με μεικτά, κυρίως απογοητευτικά αποτελέσματα. Οι «Τέλειοι Ξένοι» προτείνουν τώρα μιαν άλλη λύση, δίνοντας το επιτυχημένο παράδειγμα: προσαρμογή στα ελληνικά μιας σύγχρονης ξενόγλωσσης επιτυχίας.

Το «Perfetti Sconosciuti» είναι όχι μόνον η καλύτερη ταινία του Πάολο Τζενοβέζε, ενός άγνωστου στη χώρα μας Ιταλού σεναριογράφου και σκηνοθέτη εμπορικών κωμωδιών, αλλά και μια έξυπνη σάτιρα της σύγχρονης (μικρο)αστικής ηθικής και συμπεριφοράς, που μέσα στο 2016 ξεπέρασε τα 2,5 εκατ. θεατές στη χώρα της και απέσπασε τα βραβεία Ντονατέλο (τα ιταλικά Όσκαρ) καλύτερης ταινίας και σεναρίου. Έχοντας στα χέρια του θέμα, χαρακτήρες και πλαίσιο αναφοράς απόλυτα ταιριαστά στα καθ’ ημάς, ο δοκιμασμένος ως θεατρικός και κινηματογραφικός δημιουργός Θοδωρής Αθερίδης («Μια Μέλισσα τον Αύγουστο», «Από Έρωτα») ανέλαβε την ελληνική διασκευή και άλλαξε μονάχα τα απολύτως απαραίτητα.

Έτσι ένα βράδυ με ολική έκλειψη Σελήνης τέσσερις παιδικοί φίλοι και οι γυναίκες τους μαζεύονται σε ένα σπίτι για να δειπνήσουν. Επτά τελικά, οι συνδαιτυμόνες θα αρχίσουν να μιλάνε για τα μυστικά που κρύβει ο καθένας και θα καταλήξουν σε ένα διασκεδαστικά ριψοκίνδυνο παιχνίδι. Όλοι αφήνουν τα κινητά τους στο τραπέζι, συμφωνώντας να μοιράζονται εφεξής με τους υπολοίπους οτιδήποτε φτάνει σε αυτά. Αναπόφευκτα τα πράγματα θα πάρουν γρήγορα ανεξέλεγκτη τροπή, καθώς το «μαύρο κουτί της ζωής μας» βγάζει σε κοινή θέα τις ψυχολογικές ανασφάλειες, τις κοινωνικές ανομίες και τα ηθικά εγκλήματα που τελούνται –από όλους!– εν κρυπτώ.

Με τη βοήθεια του Τζενοβέζε, ο Αθερίδης φτιάχνει έναν θεατρικής κοπής μικρόκοσμο που δεν μπορεί να ξεφύγει εντελώς από τη σχηματοποίηση. Κατορθώνει όμως να τονίσει λεπτομέρειες και να προσθέσει πινελιές που τον γεμίζουν ζωντάνια, εκμεταλλευόμενος σκηνοθετικά τον περιορισμένο χώρο, διασταυρώνοντας βλέμματα, μεταστρέφοντας μεθοδικά σε αγωνιώδη την αρχικά χαλαρή ατμόσφαιρα, κυρίως όμως διευθύνοντας κινηματογραφικά ένα φερέγγυο καστ, που δεν αφήνει τους ρόλους να γλιστρήσουν στην καρικατούρα.

Όλα αυτά πάνω σε ένα πανέξυπνο σενάριο, το οποίο επιδέξια δανείζεται κλισέ τόσο από την αστική φάρσα όσο και από το δράμα χαρακτήρων, εμπλουτίζοντάς τα με δημιουργικές –από χιουμοριστικές μέχρι δραματουργικές– ιδέες (η έκλειψη, το σαρκαστικό φινάλε). Το αποτέλεσμα στάζει φαρμάκι για τη βαθιά, απάνθρωπη υποκρισία των σύγχρονων σχέσεων και θα εκπλήξει πολλαπλά όλους όσοι παραμένουν τέλειοι ξένοι με την ταινία του Τζενοβέζε.

Ελλάδα. 2016. Διάρκεια: 92΄. Διανομή: ODEON.

Αναλυτικές πληροφορίες από τον οδηγό σινεμά

Σχετικά Θέματα

Δώσε το σχόλιο σου

* Όνομα * e-mail
Σχόλιο

Έχω διαβάσει και αποδέχομαι τις οδηγίες και τους όρους χρήσης
Επιθυμώ να λάβω ενημέρωση με email σε περίπτωση απάντησης

  • nikos πριν από 10 μήνες

    Στο σινεμα ο κοσμος εδειξε να περναει καλα. Εγω παλι και γελασα και ψιλοπροβληματιστηκα. Αν πας με καλη διαθεση και οχι να ψειρισεις την λεπτομερεια θα περασεις καλα. Οσοι "ψαχνονται" ειναι σιγουρο οτι θα βρουν κατι αρνητικο ή θα θεωρησουν οτι η ταινια θιγει επιδερμικα καποια θεματα κτλ. Η ταινια με εβαλε στην διαδικασια να ψαξω να κατεβασω το ιταλικο και αυτο λεει κατι...

  • Ioanna nt πριν από 10 μήνες

    Τότε γιατί να μην δούμε κατευθείαν την ταινία του Τζενοβεζε;;;(για όσους δεν την έχουν ήδη δει)

  • Μαρια πριν από 10 μήνες

    Εξαιρετική!!! Ερμηνείες καταπληκτικές. Πραγματικά είμαι πολυ ενθουσιασμένη πέρασα υπέροχα. Γέλασα,συγκινήθηκα,προβληματίστηκα. Σας το συστήνω ανεπιφύλακτα. Ναι αυτό είναι cinema. Σας ευχαριστω πολυ.

  • JTF πριν από 10 μήνες

    Μετριότητα. Μεγάλη μετριότητα. Παίζανε όλοι μέτρια (για την ακρίβεια, τον εαυτό τους). Δεν υπήρχε τίποτα κακό, περίεργο... τίποτα απολύτως δεν υπήρχε...

  • Zaffy πριν από 10 μήνες

    Αν το τραιλερ ειναι ενδεικτικο της ποιοτητας της ταινιας... μακρια κι αγαπημενοι!

  • Costas πριν από 10 μήνες

    Η βασική σεναριακή ιδέα στην πραγματικότητα δεν στέκει από την πρώτη στιγμή. Εφτά άνθρωποι που έχουν τόσα πράγματα να κρύψουν ο ένας από τον άλλον δεν είναι ποτέ δυνατόν να δεχτούν να βάλουν σε ανοιχτή ακρόαση τα κινητά τους, λέγοντας "δεν έχω τίποτα να κρύψω", όταν ο ένας κερατώνει τον άλλον με έναν τρίτον που είναι παρών, και όταν ένας γκέι ψεύδεται στους άλλους ότι τα έχει με γυναίκα!

  • γιωργος πριν από 10 μήνες

    και γιατι δεν πηραν το πρωτοτυπο και απλα να το μεταγλωτισουν...? Εγω ειδα το ιταλικο πριν καιρο και το θεωρησα εξαιρετικο. Αυτο το "πραγμα" τωρα μονο ενδεια εμπνευσης δειχνει οσο και να βαυκαλιζεστε λογω δημοσιων σχεσεων με τους κατα τ'αλλα πολυ αξιολογους συντελεστες.. Κριμα Ευχαριστω