Κριτική

Όταν ο Μαρξ Συνάντησε τον Ένγκελς

Από -

Εξόριστος στο Παρίσι του 1844 μαζί με τη σύζυγό του Τζένι, ο 26χρονος Καρλ Μαρξ συναντά τον γιο εργοστασιάρχη Φρίντριχ Ένγκελς. Είναι η αρχή μιας επαναστατικής φιλίας που θα οδηγήσει, ύστερα από τέσσερα χρόνια, στη συγγραφή του «Κομμουνιστικού Μανιφέστου». Ακαδημαϊκή και φλύαρη προσέγγιση της γέννησης της μαρξιστικής σκέψης. Προσεγμένη ως παραγωγή, αλλά με ελάχιστο κινηματογραφικό ενδιαφέρον.

Σκηνοθέτης με έντονο πολιτικό προσανατολισμό («Lumuba», το υποψήφιο για Όσκαρ ντοκιμαντέρ «Δεν Είμαι ο Νέγρος σου»), ο Αϊτινός Ραούλ Πεκ, ο οποίος έχει διατελέσει και υπουργός Πολιτισμού στη χώρα του, αναζητά τις απαρχές της μαρξιστικής σκέψης μέσα από τη βιογραφική περιγραφή της συνάντησης και της φιλίας δύο σπουδαίων Γερμανών διανοητών του 19ου αιώνα. Του Καρλ Μαρξ φυσικά, ο οποίος το 1843 εγκατέλειψε την πατρίδα του Πρωσία, όπου διωκόταν για τα πύρινα επαναστατικά γραπτά του, και κατέφυγε στο Παρίσι με τη σύζυγό του Τζένι. Και του Φρίντριχ Ένγκελς, γιου εύπορου και αυταρχικού εργοστασιάρχη, ο οποίος συνάντησε τον Μαρξ το 1844 στη γαλλική πρωτεύουσα και ξεκίνησαν μαζί μια πολιτική διαδρομή κατά την οποία χωρίστηκαν –ο πρώτος στις Βρυξέλες και ο δεύτερος στο Λονδίνο–, ξανάσμιξαν στην Αγγλία και τελικά, αφού μετέτρεψαν τη διεθνή επαναστατική οργάνωση Λίγκα των Δικαίων σε Κομμουνιστική Λίγκα, συνέγραψαν το 1848 το «Κομμουνιστικό Μανιφέστο».

Πολύ συνειδητά ο Ραούλ Πεκ κατασκευάζει μια κινηματογραφική βιογραφία με μήνυμα, θέλοντας να υπογραμμίσει τη διαχρονική, απόλυτα επίκαιρη αναλυτική σκέψη των δύο τολμηρών διανοητών. Γι’ αυτό, αν και κατασκευάζει μια δραματουργία που δίνει χρόνο και στο προσωπικό στοιχείο, στα συναισθήματα και στο ψυχολογικό προφίλ των τριών πρωταγωνιστών (η παρουσία της Τζένι είναι καταλυτική), η πραγματική έγνοια του είναι, μέσω της πιστής αναπαράστασης της εποχής και της επιμονής του στις λεπτομερείς φιλοσοφικο-πολιτικές αντιπαραθέσεις, να αναδείξει την περίπλοκη κι επώδυνη σύλληψη της κομμουνιστικής ιδέας (από την έννοια της αλλοτρίωσης και της πάλης των τάξεων μέχρι το διαλεκτικό υλισμό), η οποία γεννήθηκε μέσα από αντιφάσεις, συγκρούσεις και, φυσικά, πολύ συγκεκριμένες ιστορικές συνθήκες. Η όλη προσέγγισή του, ωστόσο, είναι ξερά ακαδημαϊκή και ιδιαίτερα φλύαρη, προσκολλημένη σε μια ξεπερασμένη «φιλολογική» πιστότητα των γεγονότων. Έτσι, προσεγμένη ως παραγωγή, η ταινία παραμένει από την αρχή μέχρι το τέλος δραματικά ισχνή, με ελάχιστες εξάρσεις και πενιχρό κινηματογραφικό ενδιαφέρον.

Γερμανία, Γαλλία. 2017. Διάρκεια: 118΄. Διανομή: ROSEBUD.21.

Σχετικά Θέματα

Δώσε το σχόλιο σου

* Όνομα * e-mail
Σχόλιο

Έχω διαβάσει και αποδέχομαι τις οδηγίες και τους όρους χρήσης
Επιθυμώ να λάβω ενημέρωση με email σε περίπτωση απάντησης