Θέμα

O Βασιλιάς επιστρέφει με την XL περιπέτεια «Κονγκ: Η Νήσος του Κρανίου»

Από -

Ο αγαπημένος κινηματογραφικός μύθος αναγεννιέται στην οθόνη από τον νεαρό δημιουργό Τζόρνταν Βογκτ-Ρόμπερτς, με ένα χορταστικό reboot που μας ταξιδεύει στην απόκοσμη πατρίδα του Κινγκ Κονγκ. Ένα φαντασμαγορικό οδοιπορικό σε ένα νησί γεμάτο κινδύνους, με ξεναγούς τους χολιγουντιανούς σταρ Τομ Χίντλ­στον, Σάμιουελ Λ. Τζάκσον και Μπρι Λάρσον.

 Toμ Χίντλστον και Μπρι Λάρσον πατούν στο... νεκρικό σκηνικό της  «Νήσου του Κρανίου»
Toμ Χίντλστον και Μπρι Λάρσον πατούν στο... νεκρικό σκηνικό της «Νήσου του Κρανίου»

Η μόνη σίγουρη ένδειξη ότι μια ταινία έχει εισέλθει στο βασίλειο της ποπ κουλτούρας είναι να ακούσεις να αναφέρεται ο τίτλος ή οι πρωταγωνιστές της σε κουβέντες τελείως άσχετες με τον κινηματογράφο, προτιμότερα σε καθημερινές, τετριμμένες συζητήσεις – αυτό που οι αγγλοσάξονες ονομάζουν «small talk». Ας πάρουμε για παράδειγμα τον Κινγκ Κονγκ… Δεν είναι λίγες οι φορές που έχω ακούσει να λένε: «Ποπό βγαίνει από το αμάξι και καταλαβαίνω ότι είναι ολόκληρο θεριό, σαν τον Κινγκ Κονγκ», «Έχω μέρες να ξυριστώ κι έχω γίνει σαν τον Κινγκ Κονγκ» ή «Καλά πώς έβγαλε­ ο Κινγκ Κονγκ τέτοια γυναικάρα;»

Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι ο διάσημος γορίλας έχει εγγραφεί στη συλλογική συνείδηση ως ένα γιγάντιο πλάσμα που εκπροσωπεί το επιβλητικό μεγαλείο της φύσης, το οποίο ουδέποτε σταμάτησε να τρομάζει τον άνθρωπο. Βέβαια, η αέναη μάχη ανάμεσα στον άνθρωπο και στον φυσικό κόσμο όπου ζει είναι μόνον ένας από τους συμβολισμούς του μύθου του Κινγκ Κονγκ, που εμφανίστηκε σαν πολιτισμικός κεραυνός εν αιθρία στις αμερικανικές αίθουσες τη δεκαετία του ’30.

Ο Βασιλιάς του... κραχ
Στα χρόνια της μεγάλης οικονομικής ύφεσης το σινεμά στις ΗΠΑ είχε δράση ιαματική και λυτρωτική. Οι αίθουσες αποτελούσαν άσυλο όπου βασίλευε η φαντασία και όχι η καθημερινή αβεβαιότητα, ένα μέρος όπου ένα νέο δυναμικό μέσο διαμόρφωνε την αιχμηρή καλλιτεχνική του γλώσσα. Σε αυτό το οργιώδες κινηματογραφικό περιβάλλον γεννιέται ένας από τους χαρακτηριστικότερους γίγαντες στην ιστορία της 7ης τέχνης. Η ταινία «King Kong» κυκλοφορεί το 1933 και σπάει ταμεία, δημιουργώντας έτσι ένα ανυπέρβλητο pop icon. Ο μύθος πατούσε, φυσικά, στη δομή των παραμυθιών, δηλαδή των καταγεγραμμένων προφορικών αφηγήσεων των οποίων η προέλευση χάνεται στα βάθη των αιώνων.

Ο καθηγητής Οπτικών Σπουδών στο Πάντειο Πανεπιστήμιο Γιάννης Σκαρπέλος παρομοιάζει τα παραμύθια με «φαντάσματα που έχουν τον ίδιο σκελετό, αλλά φορούν διαφορετικό σεντόνι. Γι’ αυτό βλέπουμε ότι οι περισσότερες ταινίες και τα περισσότερα παιχνίδια στους υπολογιστές στην πραγματικότητα ξαναπιάνουν αυτούς τους σκελετούς και τους ντύνουν απλώς με άλλο ύφασμα». Προσθέτει ακόμη ότι ο μύθος του Κινγκ Κονγκ έχει να κάνει επίσης με τη δια­δικασία της ενηλικίωσης. «Το κορίτσι κόβει τον ομφάλιο λώρο με την οικογένειά του ξεπερνώντας την αγάπη για τον μπαμπά χτυπημένη από τον έρωτά της για ένα άλλο παλικάρι».

Στη συγκεκριμένη περίπτωση ο εραστής έχει τη μορφή ενός κτήνους που εκφράζει το αλλότριο και τον εχθρό/ανταγωνιστή του πατέρα. Ας μην ξεχνάμε ότι τη δεκαετία του ’30 ακμάζει η επιστήμη της ψυχιατρικής, με τον Φρόιντ να έχει ήδη διατυπώσει τις θεωρίες του περί σεξουαλικότητας (η οποία απελευθερώνει το κτήνος που κρύβεται μέσα μας) και οιδιπόδειου συμπλέγματος, δύο στοιχεία που σίγουρα ενυπάρχουν στο μύθο του Κινγκ Κονγκ. Όπως και η μάταιη προσπάθεια του ανθρώπου να γίνει θεός και να τιθασεύσει τη φύση, μία από τις βασικές σεναριακές ιδέες που μεταγγίζονται στο ολοκαίνουργιο «Κονγκ: Η Νήσος του Κρανίου».

Action επιστροφή στο μύθο
Οι δύο πλέον αξιόλογες προσπάθειες αναγέννησης του Κινγκ Κονγκ, αυτές του Τζον Γκιλέρμιν του 1976 και του Πίτερ Τζάκσον το 2005, ουσιαστικά αποτέλεσαν ριμέικ της πρώτης ταινίας, θέλοντας να εκσυγχρονίσουν περισσότερο τεχνολογικά παρά σεναριακά το στόρι του γιγάντιου γορίλα που σκαρφαλώνει στο Empire State Building της Νέας Υόρκης ενώ κρατά στην τεράστια χούφτα του την Αν. Η κυκλοφορία του «Κονγκ: Η Νήσος του Κρανίου» σηματοδοτεί μια διαφορετική προσέγγιση, με τα χαρακτηριστικά ενός ριζικού reboot κι ενός συμπαγούς κινηματογραφικού κόσμου που θα γεννήσει και άλλες ταινίες.

Άλλωστε, το φιλμ του Τζόρνταν Βογκτ-Ρόμπερτς ξεκαθαρίζει εξαρχής τις δημιουργικές του προθέσεις: είναι ένα xl φαντασμαγορικό θέαμα για το οποίο δούλεψαν σκληρά πάνω από 300 τεχνικοί και καλλιτέχνες, διατηρεί όμως στο φόντο τους διαχρονικούς συμβολισμούς που κουβαλά στις τεράστιες πλάτες του ο Κινγκ Κονγκ. Μάλιστα, οι δημιουργοί μεταφέρουν την ιστορία στις αρχές των ’70s, όταν η πληγή του Βιετ­νάμ είχε βαθύνει επικίνδυνα και η τεχνολογία έτρεχε με ραγδαίους ρυθμούς, μετατρέποντάς μας σε κατοίκους ενός ηλιακού συστήματος και όχι ενός απλού πλανήτη. Την ίδια στιγμή η επίσκεψη στην πατρίδα του διάσημου γορίλα θα ανοίξει μια σειρά από περιβαλλοντικά ζητήματα, θα αγγίξει το ζήτημα του μιλιταρισμού, αλλά κυρίως θα προσφέρει μια χορταστική action εμπειρία με ένα πρωτοκλασάτο καστ, που περιλαμβάνει τους Τομ Χίντλστον, Σάμιου­ελ Λ. Τζάκσον, Μπρι Λάρσον, Τζον Γκούντμαν και Τζον Σι Ράιλι. Καλό σας ταξίδι...

Αναλυτικές πληροφορίες από τον οδηγό σινεμά

Δώσε το σχόλιο σου

* Όνομα   * e-mail    
Σχόλιο

Έχω διαβάσει και αποδέχομαι τις οδηγίες και τους όρους χρήσης  
Επιθυμώ να λάβω ενημέρωση με email σε περίπτωση απάντησης