Κριτική

Μικρόκοσμος

Από -

Σε ένα κοντινό μέλλον στο οποίο η ανθρώπινη συρρίκνωση είναι η απάντηση στον υπερπληθυσμό και στην οικονομική κρίση ο Πολ και η σύζυγός του Όντρεϊ αποφασίζουν να ζήσουν στο μικρόκοσμο. Όταν όμως εκείνος ξυπνά μετά τη μη αναστρέψιμη διαδικασία σμίκρυνσης, τον περιμένει μια μεγάλη έκπληξη σε μια απολαυστικά στημένη σάτιρα επιστημονικής φαντασίας με ιδιοφυή σεναριακή ιδέα που καταλήγει διδακτική, παραμένοντας εν πολλοίς ανεκμετάλλευτη.

Μέτρον άριστον. Να μια διαχρονική αλήθεια την οποία ο Ελληνοαμερικανός Αλεξάντερ Πέιν εφάρμοσε σε όλη την αψεγάδιαστη κινηματογραφική του καριέρα κι επιβραβεύτηκε με δύο Όσκαρ και δύο Χρυσές Σφαίρες σεναρίου. Στην έβδομη και πλέον κοστοβόρα ταινία του αποφασίζει να κάνει ένα βήμα μακρύτερα από το χειροποίητο τρόπο κατασκευής των τρυφερών, ανθρώπινων δραμεντί του και να ακολουθήσει μια φιλόδοξη όσο και πανέξυπνη σεναριακή ιδέα επιστημονικής φαντασίας. Σύμφωνα με αυτή, σε ένα κοντινό μέλλον Νορβηγοί επιστήμονες έχουν καταφέρει να πετύχουν την ανθρώπινη συρρίκνωση.

Η απάντηση στον υπερπληθυσμό και στην οικονομική­ κρίση είναι πως καθένας μπορεί πλέον να μετατραπεί στον... μίνι –ύψους πέντε με έξι εκατοστά– εαυτό του, μειώνοντας τα καθημερινά έξοδα διαβίωσης και μπορώντας να τρώει χαβιάρι, να πίνει σαμπάνια, να φοράει διαμαντένια κολιέ και να ζει σε μια έπαυλη με πολύ μικρότερο κόστος απ’ ό,τι πριν. Έτσι ο Πολ και η Όντρεϊ, ένα ζευγάρι που ζορίζεται να βγει οικονομικά, πείθεται από τους σμικρυνθέντες φίλους του να προσχωρήσει στο μικρόκοσμο. Αλλά μικροί άνθρωποι δεν σημαίνει απαραίτητα και μικρά συμφέροντα. Ή μικρές εκπλήξεις, μια και, όταν συνέρχεται μετά τη μη αναστρέψιμη διαδικασία συρρίκνωσης, ο Πολ παθαίνει το πρώτο μεγάλο σοκ.

Ο τρόπος με τον οποίο ο Αλεξάντερ­ Πέιν υλοποιεί την ιδέα του είναι πραγματικά απολαυστικός, ζωντα­νεύοντας στην οθόνη με ακρίβεια­, οξυδέρκεια και ειρωνικό χιούμορ έναν μελλοντικό κόσμο δύο μεγεθών, όπου ο καθένας τους δεν σταματά να κινείται με δύο ταχύτητες. Διότι ο Πολ δεν θα αργήσει να ανακαλύψει πως και στην καινούργια, ονειρεμένη κοινωνία υπάρχουν ταξικές διαφορές, παράνομες δραστηριότητες κι εξουσίες κάθε λογής, με τη θαυματουργή διαδικασία σμίκρυνσης να χρησιμοποιείται όχι μόνο για ευγενείς περιβαλλοντικούς λόγους αλλά και για σκοτεινούς σκοπούς, όπως η τιμωρία πολιτικών αντιπάλων. Έτσι θα συναντήσει μια συρρικνωμένη από το καθεστώς της πατρίδας της Βιετναμέζα ακτιβίστρια (η υποψήφια για Χρυσή Σφαίρα β΄ ρόλου Χονγκ Τσάου), η οποία έχει χάσει το ένα της πόδι και δουλεύει στο μικρόκοσμο ως καθαρίστρια.

Η γνωριμία των δύο καλόκαρδων losers, πλαισιωμένη από έναν Σέρβο λαθρέμπορο (Κριστόφ Βαλτς) βγαλμένο από ταινία του Κουστουρίτσα, αρχίζει να στρέφει σταδιακά τον κινηματογραφικό προσανατολισμό της ταινίας από την κομψή σάτιρα στη στρατευμένη οικολογικο-κοινωνική αλληγορία. Το χιούμορ υποχωρεί, για να αφήσει χώρο σε έναν ουμανιστικό διδακτισμό, ενώ η μεταφορά της δράσης από τον αμερικανικό στο νορβηγικό μικρόκοσμο αποδεικνύεται ανέμπνευστη, προσγειώνοντας την όλο και λιγότερο ενδιαφέρουσα πλοκή σε χολιγουντιανής ασφάλειας σεναριακό έδαφος. Κάτι που ο Πέιν θα μπορούσε να αποφύγει σε μεγάλο βαθμό αν, κρατώντας το κινηματογραφικό μέτρο, έμενε συγκεντρωμένος στους χαρακτήρες και δεν ήθελε να σώσει... ολόκληρο τον κόσμο.

ΗΠΑ. 2017. Διάρκεια: 135΄. Διανομή: UIP.

Σχετικά Θέματα

Δώσε το σχόλιο σου

* Όνομα * e-mail
Σχόλιο

Έχω διαβάσει και αποδέχομαι τις οδηγίες και τους όρους χρήσης
Επιθυμώ να λάβω ενημέρωση με email σε περίπτωση απάντησης