Κριτική

Η Οργή Ενός Υπομονετικού Ανθρώπου

Από -

Ο Χοσέ είναι ένας μοναχικός άντρας που πλησιάζει διστακτικά την Άννα, αδερφή ενός φίλου του και σύζυγο του Κούρο, ο οποίος πρόκειται να αποφυλακιστεί έπειτα από οκτώ χρόνια. Ο Χοσέ τον περιμένει έχοντας στο νου του ένα κρυφό σχέδιο, σε ένα αγχωτικό θρίλερ εκδίκησης γεμάτο ένταση, σασπένς και συναρπαστικούς χαρακτήρες, βραβευμένο με Γκόγια καλύτερης ταινίας, σεναρίου, πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη και β΄ αντρικού ρόλου.

Όλα ξεκινούν με μια εντυπωσιακή σκηνή: ο οδηγός ενός αυτοκινήτου περιμένει τους συνεργούς του σε ληστεία τράπεζας, αλλά εκείνοι βγαίνουν καταδιωκόμενοι και σκορπίζουν δεξιά και αριστερά­. Εκείνος προσπαθεί μόνος του πλέον να ξεφύγει από τα περιπολικά της αστυνομίας, τρακάρει όμως και το αμάξι ανατρέπεται θεαματικά, ολοκληρώνοντας έτσι άδοξα μια «κινηματογραφική» απόπειρα διαφυγής. Ύστερα από οκτώ χρόνια ο Χοσέ­, ένας μοναχικός και λιγομίλητος άντρας, πλησιάζει διακριτικά την Άννα, την όμορφη αδερφή του φίλου του Χουάνχο. Εκείνη έχει ένα μικρό αγόρι με τον Κούρο, ο οποίος συμμετείχε σε ληστεία, συνελήφθη, αρνήθηκε να αποκαλύψει τους συνεργούς του και τώρα πρόκειται να αποφυλακιστεί.

Ο Χοσέ κάνει σχέση με την Άννα, αλλά αυτόν που περιμένει υπομονετικά είναι ο Κούρο, ο οδηγός της μοιραίας ληστείας η οποία κρύβει κάποιο επικίνδυνο μυστικό. Η ταινία, σκηνοθετικό ντεμπούτο του ηθοποιού Ραούλ Αρεβάλο («Δεν Κρατιέμαι», «Το Μικρό Νησί» ), αργεί να αποκαλύψει αυτό το μυστικό και υιοθετεί έναν αφηγηματικό ρυθμό που αφήνει χώρο στις σιωπές, εστιάζει στα βλέμματα και προσπαθεί να αποκωδικοποιήσει τη φαινομενικά αθώα συμπεριφορά των χαρακτήρων, δημιουργώντας ένα έντονο σασπένς που κάνει την κάθε σκηνή, αν και απόλυτα ρεαλιστική και «συνηθισμένη», να μοιάζει απρόβλεπτη, έτοιμη ανά πάσα στιγμή να πάρει φωτιά.

Ακόμη και όταν τα κίνητρα του Χοσέ γίνουν σαφή, η πλοκή δεν χάνει στιγμή την έντασή της, η οποία γεννιέται από την εσωτερική πάλη μιας χούφτας ανθρώπων να τιθασεύσουν τα απωθημένα, εκρηκτικά συναισθήματά τους. Διότι η «Οργή Ενός Υπομονετικού Ανθρώπου» («Πολύ Αργά για Οργή» ο πρωτότυπος τίτλος ) είναι ένα βαθύ ψυχολογικό δράμα­, δεξιοτεχνικά καμουφλαρισμένο σαν αγωνιώδες θρίλερ εκδίκησης. Ο Αρεβάλο παρακολουθεί τους ήρωες με κάμερα στο χέρι, ενώ επιβάλλει μια ντοκιμαντερίστικη αίσθηση αμεσότητας, που τους κάνει ζωντανούς, οικείους και όχι πρωταγωνιστές ενός στιλιζαρισμένου παιχνιδιού. Τοποθετεί στο κέντρο της πλοκής ένα αιματοβαμμένο κίνητρο και κατόπιν αφήνει την ανθρώπινη ψυχολογία να κάνει τη δουλειά της, καθώς η αδιέξοδη συνύπαρξη μιας ομάδας απελπισμένων losers οδηγεί τα πράγματα στα άκρα.

Ο Χοσέ έχει τα δικά του οργισμένα μυστικά, τα οποία εκρήγνυνται με καθυστέρηση οκτώ χρόνων λόγω της εμφάνισης του Κούρο. Ο τελευταίος, στριμωγμένος από τον Χοσέ, επιστρέφει στο απωθημένο χθες, με την Άννα να στέκεται αναποφάσιστη ανάμεσά τους, δέσμια της οκταετούς μοναξιάς αλλά κι ενός άγνωστου σε εκείνη παρελθόντος των δύο αντρών, που χτυπά βίαια την πόρτα της. Ο Αρεβάλο, επιδέξιος όσο και συγκινητικός αφηγητής, ενορχηστρώνει αυτό το σκοτεινό παιχνίδι της μοίρας υπομονετικά, επίπονα και απόλυτα ρεαλιστικά, αποσπώντας τέσσερα Γκόγια (καλύτερης ταινίας, σεναρίου, πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη, β΄ αντρικού ρόλου ) και βραβείο ερμηνείας στους Ορίζοντες του Φεστιβάλ Βενετίας.

Ισπανία. 2016. Διάρκεια: 92΄. Διανομή: WEIRD WAVE.

Δώσε το σχόλιο σου

* Όνομα * e-mail
Σχόλιο

Έχω διαβάσει και αποδέχομαι τις οδηγίες και τους όρους χρήσης
Επιθυμώ να λάβω ενημέρωση με email σε περίπτωση απάντησης

  • ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΣ πριν από 11 ημέρες

    ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΕΡΓΟ ΜΕ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΓΟΥΣΤΕΡΝ ΚΑΙ ΜΑΦΙΟΖΙΚΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ,ΙΔΑΝΙΚΟ ΓΙΑ ΣΙΝΕΦΙΛ.ΠΟΛΥ ΚΑΛΗ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ,ΑΡΙΣΤΕΣ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ, ΨΥΧΡΕΣ ΕΚΤΕΛΕΣΕΙΣ.ΜΕ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟΥΣ ΣΤΟΧΟΥΣ Ο ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΗΣ, ΥΠΟΜΕΝΕΙ 8 ΧΡΟΝΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΕΚΔΙΚΗΘΕΙ. ΑΠΟ ΤΑ ΠΟΛΥ ΚΑΛΑ ΕΡΓΑ

  • fo πριν από 17 ημέρες

    ελεος! 4 βραβεια Goya? 2 ωρες βασανο...βαρετη.ευρηματικο σεναριο?παιδικη χαρα.χαρακτηρες ηθοποιων? απλα ρεαλιστικοι.ληψη καμερας? στο "χερι", να κουνιεται λιγο αριστερα και λιγο δεξια να παιξουμε την 'απλοτητα'και την ενταση.αστεια πραγματα τοχουμε δει σε δεκαδες ταινιες το project.Στο τσουβαλι ...μαλλον ο σκηνοθετης μας εχει 'ακρη' στο μεγαλο σαλονι.