Κριτική

Γουέστερν

Από -

Αργό στην εξέλιξή του αλλά έντεχνα κορυφωμένο κοινωνικό δράμα που ακτινογραφεί αποκαλυπτικά τη σύγχρονη ευρωπαϊκή πραγματικότητα.

Eνωμένη Ευρώπη: ένας μονόδρομος οικονομικής ανάπτυξης, πολιτιστικής επικοινωνίας και ειρηνικής συνύπαρξης ή μια πλαστή πολιτικοκοινωνική συμμαχία καταδικασμένη στην αποτυχία; Ό,τι κι αν υποστηρίζουν οι αριθμοί και οι αναλύσεις, τα αποτελέσματα του εγχειρήματος φτάνουν στους απλούς πολίτες με πολλούς, αντιφατικούς και δυσερμήνευτους τρόπους. Τι θα συμβεί, για παράδειγμα, όταν ένας Γερμανός κι ένας Ανατολικοευρωπαίος κληθούν να συμβιώσουν μόνιμα;

Μια εμπεριστατωμένη, αν κι έμμεση απάντηση δίνει το «Toni Erdmann» της Μάρεν Άντε, στο οποίο η 50χρονη Βαλέσκα Γκρίζεμπαχ δούλεψε ως σεναριακή σύμβουλος. Τώρα η Άντε κάνει την παραγωγή στην καινούργια ταινία της συμπατριώτισσάς της, το προηγούμενο φιλμ της οποίας «Longing» (2006) συμμετείχε στο Διαγωνιστικό Τμήμα του Φεστιβάλ Βερολίνου. Στο «Γουέστερν», το οποίο έκανε πρεμιέρα στο Ένα Κάποιο Βλέμμα των Κανών, μια ομάδα Γερμανών εργάζεται για την κατασκευή ενός υδροηλεκτρικού έργου στην επαρχία της Βουλγαρίας. Στον ελεύθερο χρόνο τους τα μέλη της δεν έχουν και πολλές επιλογές, ενώ επισκέπτονται συχνά το κοντινό χωριό. Αλλά η διαφορά γλώσσας και κουλτούρας κάνει την επαφή με τους ντόπιους προβληματική, ανεβάζοντας μάλιστα τη μεταξύ τους ένταση.

Γιατί «Γουέστερν» λοιπόν; Ο –παραπλανητικός σε πρώτη ανάγνωση– τίτλος παραπέμπει σε μια σύγκρουση καουμπόηδων και ινδιάνων (πολιτισμένοι και απολίτιστοι, άποικοι και ιθαγενείς) σε έναν τόπο και χρόνο που δεν έχουν φτάσει ακόμη ο (δυτικός) πολιτισμός και οι κοινωνικοί κανόνες του. Σε έναν κόσμο όπου ισχύει ακόμη το δίκαιο του ισχυρότερου, το οποίο εδώ αναδύεται μέσα από τις εθνικο-ταξικές διαφορές των αντίπαλων στρατοπέδων. Οι αναφορές στη γερμανική παρουσία στη χώρα επί Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου ή στη Λεγεώνα των Ξένων δεν είναι διόλου τυχαίες, με το αργό στην εξέλιξή του μα έντεχνα κορυφωμένο αυτό κοινωνικό δράμα να κρατάει μια αποστασιοποιημένη ματιά από τους ήρωες και τα (υπόγεια) πάθη τους, να προχωρά με την ελάχιστη δραματική ένταση, να κρύβει τις απαντήσεις στις μικρές λεπτομέρειες και να ακτινογραφεί αποκαλυπτικά, τόσο σε ψυχολογικό όσο και σε πολιτικό επίπεδο, τη σύγχρονη ευρωπαϊκή πραγματικότητα.

Γερμανία, Βουλγαρία. 2017. Διάρκεια: 119΄. Διανομή: ONE FROM THE HEART.

Σχετικά Θέματα

Δώσε το σχόλιο σου

* Όνομα   * e-mail    
Σχόλιο

Έχω διαβάσει και αποδέχομαι τις οδηγίες και τους όρους χρήσης  
Επιθυμώ να λάβω ενημέρωση με email σε περίπτωση απάντησης