Ο «Αβέβαιος Θρίαμβος» του Αγκουστί Βιγιαρόνγκα

Ο Ισπανός σκηνοθέτης μιλάει για τη νέα του ταινία, ένα ερωτικό δράμα με φόντο τον ισπανικό εμφύλιο, στο οποίο οι άνθρωποι αναμετριούνται με τα πάθη τους.

Ο «Αβέβαιος Θρίαμβος» του Αγκουστί Βιγιαρόνγκα

Ο «Αβέβαιος Θρίαμβος», μαζί με τα «Μαύρο Ψωμί» και «El Mar», συμπληρώνει μια τριλογία γύρω από τον ισπανικό εμφύλιο πόλεμο. Τι σας ενέπνευσε να ασχοληθείτε με τη συγκεκριμένη περίοδο της ισπανικής ιστορίας;
Πράγματι, οι τρεις αυτές ταινίες συνιστούν μια τριλογία, αυτό όμως προέκυψε αναπάντεχα. Εκείνο που πιστεύω με ενέπνευσε, πέρα από τον ίδιο τον πόλεμο, ήταν οι συνέπειές του. Όχι μόνο του εμφυλίου, αλλά γενικότερα των πολέμων. Σε άλλες μου ταινίες έχω μιλήσει για τον πόλεμο στη Γουατεμάλα και το Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. Με απασχολεί πολύ σα θέμα, αλλά όχι με πολεμοχαρή διάθεση. Νοιάζομαι για τις επιπτώσεις του στους πολίτες.
Ποια ήταν η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίσατε μεταφέροντας το ομότιτλο βιβλίο (σ.σ.: στο οποίο βασίζεται ο «Αβέβαιος Θρίαμβος») του Τζον Σέιλς στη μεγάλη οθόνη, δεδομένης της λογοτεχνικής του αξίας;
Ο Σέιλς είναι ένας πάρα πολύ σημαντικός συγγραφέας στην Καταλονία. Το συγκεκριμένο έργο του που έχει έκταση άνω των χιλίων λέξεων και λογοκρίθηκε αρκετές φορές κατά τη διάρκεια της δικτατορίας του Φράνκο, ήταν τρομερά δύσκολο να το διασκευάσω κινηματογραφικά. Η ομάδα μας απαρτιζόταν από δύο σεναριογράφους, εμένα και τον Κοράλ Κρουζ, κι αυτό που κάναμε πρώτο ήταν να αποφασίσουμε τι θέλουμε και τι όχι στην ταινία. Μας απασχολούσαν τα συναισθήματα των χαρακτήρων, όχι τόσο η φιλοσοφική ή θρησκευτική τους διάσταση, αφού εκείνα κυριαρχούν σε όλο το βιβλίο.

Ο «Αβέβαιος Θρίαμβος» του Αγκουστί Βιγιαρόνγκα - εικόνα 1

Στην ταινία σας ο έρωτας είναι ζωτικής σημασίας για τους ήρωες. Μπορεί όμως να μετατραπεί σε παγίδα;
Φυσικά και μπορεί. Ωστόσο στην ταινία οι ήρωες δεν ζουν υπό φυσιολογικές συνθήκες. Έχουν να αντιμετωπίσουν έναν πόλεμο, πρέπει να βρουν τρόπο να επιβιώσουν. Σε αυτήν την περίπτωση η αποπλάνηση μπορεί να μετατραπεί σε έναν από αυτούς τους τρόπους.
Ο Χουλί Σολέρας, ο χαρακτήρας που ενσαρκώνει ο Οριόλ Πλα, είναι ένα σύμβολο μιας νεότητας που έχει αρπαχτεί από τον εμφύλιο;
Μπορείς να το σκεφτείς και έτσι. Η περίπτωσή του είναι αξιοσημείωτη εξαιτίας του τραγικού τέλους του, όμως το ίδιο θα μπορούσες να πεις και για τους υπόλοιπους ήρωες που είδαν τη ζωή τους να κλέβεται από τον πόλεμο. Ακόμα χειρότερα, είδαν τη μοίρα τους να μειώνεται δραματικά.
Σχηματίζουν οι άνθρωποι στην αληθινή ζωή «γκρίζες ηθικές ζώνες» για να νομιμοποιήσουν τις πράξεις τους όπως συμβαίνει και στην ταινία;
Σίγουρα συμβαίνει αυτό υπό πιεστικές συνθήκες, στο πλαίσιο των οποίων κάποιος μπορεί να χάσει όχι μόνο τα πιστεύω αλλά και τη ζωή του.

Ο «Αβέβαιος Θρίαμβος» του Αγκουστί Βιγιαρόνγκα - εικόνα 2

Η Νούρια Πρις υποδύεται μια παθιασμένη και ατρόμητη γυναίκα που σαγηνεύει τους άντρες που την πλησιάζουν. Η συμπεριφορά της είναι μια μορφή εκδίκησης για τις τραυματικές εμπειρίες που βίωσε ως παιδί;
Η ζωή της καθορίζεται από τα όσα κατέχει: το σπίτι, την έπαυλη, τα παιδιά της. Θα κάνει τα πάντα γι' αυτά. Ο τρόπος που προσεγγίζει τους άντρες έχει καθοριστεί από τρεις πολύ σημαντικούς ανθρώπους στη ζωή της τον πατέρα της, το σύζυγό της και τον Λουίς στον οποίο νιώθει την πιθανότητα μιας πραγματικής αγάπης. Δεν πιστεύω όμως πως η συμπεριφορά της είναι αποτέλεσμα των εμπειριών της. Θεωρώ πως είναι μια γυναίκα με πλήρη γνώση της ομορφιάς της, την οποία χρησιμοποιεί για να επιβιώσει.
Τι σκέψεις φέρνει ο εμφύλιος στον ισπανικό λαό σήμερα;
Πιστεύω πως υπάρχει ακόμη ένας διαχωρισμός στην κοινωνία. Μιλάμε ακόμη για δύο Ισπανίες: μια δημοκρατική και μια που προέρχεται από τη φρανκική δικτατορία, μοναρχική και με δεξιά ιδεολογία, παρότι οι νεότεροι δεν τα έζησαν όλα αυτά.

Ο «Αβέβαιος Θρίαμβος» του Αγκουστί Βιγιαρόνγκα - εικόνα 3

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
25/04/2024

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.

Μην Ανοίγεις την Πόρτα

Η πρώτη ταινία των Unboxholics είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ με υποβλητική ατμόσφαιρα, αλλά ελάχιστο ψαχνό. Δραματικά ισχνό και σκηνοθετημένο μονότονα, κορυφώνεται χωρίς την παραμικρή έκπληξη.

Οι Αντίπαλοι

Σεναριακό υπόδειγμα αθλητικού (μελο)δράματος πάνω στις απρόβλεπτες διαδρομές των ανθρώπινων επιθυμιών. "Χορογραφημένο" με ερωτική ένταση και σκηνοθετημένο με φλασάτη, βιντεοκλιπίστικη αυταρέσκεια.

Ζωντανό Πνεύμα

Δύο κόσμοι και τρεις γενιές συγκρούονται σε ένα δράμα ενηλικίωσης με στοιχεία μαγικού ρεαλισμού, κωμωδίας και θρίλερ, το οποίο, όμως, ασθμαίνει για να βρει την ιδανική ισορροπία.

Ο Τελευταίος Ήρωας

Κουστουριτσική, ξέφρενη και βιτριολική σάτιρα, η οποία βγαίνει απ’ τα νερά της όταν προσπαθεί, αδίκως, να σοβαρευτεί και να περάσει "μηνύματα".

Σούπερ Μάγκι

Σίκουελ ενός διεκπεραιωτικά στημένου αυστραλέζικου animation, το οποίο καταγγέλλει απλοϊκά τους κινδύνους της υπνωτιστικά γοητευτικής νέας εικονικής πραγματικότητας.