Ο «Αβέβαιος Θρίαμβος», μαζί με τα «Μαύρο Ψωμί» και «El Mar», συμπληρώνει μια τριλογία γύρω από τον ισπανικό εμφύλιο πόλεμο. Τι σας ενέπνευσε να ασχοληθείτε με τη συγκεκριμένη περίοδο της ισπανικής ιστορίας;
Πράγματι, οι τρεις αυτές ταινίες συνιστούν μια τριλογία, αυτό όμως προέκυψε αναπάντεχα. Εκείνο που πιστεύω με ενέπνευσε, πέρα από τον ίδιο τον πόλεμο, ήταν οι συνέπειές του. Όχι μόνο του εμφυλίου, αλλά γενικότερα των πολέμων. Σε άλλες μου ταινίες έχω μιλήσει για τον πόλεμο στη Γουατεμάλα και το Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. Με απασχολεί πολύ σα θέμα, αλλά όχι με πολεμοχαρή διάθεση. Νοιάζομαι για τις επιπτώσεις του στους πολίτες.
Ποια ήταν η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίσατε μεταφέροντας το ομότιτλο βιβλίο (σ.σ.: στο οποίο βασίζεται ο «Αβέβαιος Θρίαμβος») του Τζον Σέιλς στη μεγάλη οθόνη, δεδομένης της λογοτεχνικής του αξίας;
Ο Σέιλς είναι ένας πάρα πολύ σημαντικός συγγραφέας στην Καταλονία. Το συγκεκριμένο έργο του που έχει έκταση άνω των χιλίων λέξεων και λογοκρίθηκε αρκετές φορές κατά τη διάρκεια της δικτατορίας του Φράνκο, ήταν τρομερά δύσκολο να το διασκευάσω κινηματογραφικά. Η ομάδα μας απαρτιζόταν από δύο σεναριογράφους, εμένα και τον Κοράλ Κρουζ, κι αυτό που κάναμε πρώτο ήταν να αποφασίσουμε τι θέλουμε και τι όχι στην ταινία. Μας απασχολούσαν τα συναισθήματα των χαρακτήρων, όχι τόσο η φιλοσοφική ή θρησκευτική τους διάσταση, αφού εκείνα κυριαρχούν σε όλο το βιβλίο.
Στην ταινία σας ο έρωτας είναι ζωτικής σημασίας για τους ήρωες. Μπορεί όμως να μετατραπεί σε παγίδα;
Φυσικά και μπορεί. Ωστόσο στην ταινία οι ήρωες δεν ζουν υπό φυσιολογικές συνθήκες. Έχουν να αντιμετωπίσουν έναν πόλεμο, πρέπει να βρουν τρόπο να επιβιώσουν. Σε αυτήν την περίπτωση η αποπλάνηση μπορεί να μετατραπεί σε έναν από αυτούς τους τρόπους.
Ο Χουλί Σολέρας, ο χαρακτήρας που ενσαρκώνει ο Οριόλ Πλα, είναι ένα σύμβολο μιας νεότητας που έχει αρπαχτεί από τον εμφύλιο;
Μπορείς να το σκεφτείς και έτσι. Η περίπτωσή του είναι αξιοσημείωτη εξαιτίας του τραγικού τέλους του, όμως το ίδιο θα μπορούσες να πεις και για τους υπόλοιπους ήρωες που είδαν τη ζωή τους να κλέβεται από τον πόλεμο. Ακόμα χειρότερα, είδαν τη μοίρα τους να μειώνεται δραματικά.
Σχηματίζουν οι άνθρωποι στην αληθινή ζωή «γκρίζες ηθικές ζώνες» για να νομιμοποιήσουν τις πράξεις τους όπως συμβαίνει και στην ταινία;
Σίγουρα συμβαίνει αυτό υπό πιεστικές συνθήκες, στο πλαίσιο των οποίων κάποιος μπορεί να χάσει όχι μόνο τα πιστεύω αλλά και τη ζωή του.
Η Νούρια Πρις υποδύεται μια παθιασμένη και ατρόμητη γυναίκα που σαγηνεύει τους άντρες που την πλησιάζουν. Η συμπεριφορά της είναι μια μορφή εκδίκησης για τις τραυματικές εμπειρίες που βίωσε ως παιδί;
Η ζωή της καθορίζεται από τα όσα κατέχει: το σπίτι, την έπαυλη, τα παιδιά της. Θα κάνει τα πάντα γι' αυτά. Ο τρόπος που προσεγγίζει τους άντρες έχει καθοριστεί από τρεις πολύ σημαντικούς ανθρώπους στη ζωή της τον πατέρα της, το σύζυγό της και τον Λουίς στον οποίο νιώθει την πιθανότητα μιας πραγματικής αγάπης. Δεν πιστεύω όμως πως η συμπεριφορά της είναι αποτέλεσμα των εμπειριών της. Θεωρώ πως είναι μια γυναίκα με πλήρη γνώση της ομορφιάς της, την οποία χρησιμοποιεί για να επιβιώσει.
Τι σκέψεις φέρνει ο εμφύλιος στον ισπανικό λαό σήμερα;
Πιστεύω πως υπάρχει ακόμη ένας διαχωρισμός στην κοινωνία. Μιλάμε ακόμη για δύο Ισπανίες: μια δημοκρατική και μια που προέρχεται από τη φρανκική δικτατορία, μοναρχική και με δεξιά ιδεολογία, παρότι οι νεότεροι δεν τα έζησαν όλα αυτά.