Τιερί Φρεμό: «Μόνο σινεμά, γιατί έτσι μου αρέσει»!

Λίγο πριν έρθει στην Αθήνα για να παρουσιάσει την προβολή του «Lumiere!», ο Γενικός Διευθυντής του Φεστιβάλ Κανών μιλάει στο «α».

Τιερί Φρεμό: «Μόνο σινεμά, γιατί έτσι μου αρέσει»!

Ο γενικός διευθυντής του Φεστιβάλ Κανών Τιερί Φρεμό παρουσιάζει και σχολιάζει ειδικά για το ελληνικό κοινό το «Lumiere!», μια συρραφή 98 συντηρημένων και αποκατεστημένων ταινιών του Λουί Λιμιέρ και των οπερατέρ του, στην Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών την Τρίτη 2/2 (8.30 μ.μ.), σε ένα event που διοργανώνει η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου. Διαβάστε τι είπε στο «α» λίγο πριν φτάσει στην Αθήνα.

Τιερί Φρεμό: «Μόνο σινεμά, γιατί έτσι μου αρέσει»! - εικόνα 1
Τιερί Φρεμό (c) Brigitte Lacombe

Τα αδέλφια Λιμιέρ υπήρξαν εφευρέτες ή καλλιτέχνες;
Και τα δύο. Οι τελευταίοι εφευρέτες και οι πρώτοι καλλιτέχνες του μέσου. Ας μην ξεχνάμε ότι στο τέλος της ανακάλυψης βρίσκεται το ξεκίνημα της δημιουργίας.

Εκτός από την περίφημη «Έξοδο από το Εργοστάσιο», ποια άλλη ταινία των Λιμιέρ είναι η αγαπημένη σας και γιατί;
To «Le Village de Namo». Είναι ένα φιλμ που γυρίστηκε στο Βιετνάμ, που εκείνη την εποχή ήταν προσαρτημένο στην Γαλλική Ινδοκίνα. Είναι ένα υπέροχο πλάνο παρακολούθησης, με ενήλικους και παιδιά. Εμπεριέχει μια μοναδική αθωότητα, πραγματική αίσθηση δράματος και ποιότητα κινηματογραφήσης.

Οι αδελφοί Λιμιέρ γύρισαν μέσα σε λίγα χρόνια σχεδόν 1.500 ταινίες, αλλά ήδη από το 1900 έχασαν το ενδιαφέρον τους για το σινεμά. Γιατί έγινε αυτό;
Δεν έχασαν ποτέ το ενδιαφέρον τους για το σινεμά, απλώς άφησαν τον Μελιές, την Γκομόν και την Πατέ να ανθήσουν, δημιουργώντας μια νέα βιομηχανία. Αυτό που επιδίωκαν από την αρχή οι Λιμιέρ ήταν να ανακαλύψουν την έγχρωμη φωτογραφία, το οποίο και κατάφεραν.

Μετά τους Λιμιέρ, ποια κινηματογραφική ανακάλυψη (ήχος, έγχρωμη εικόνα, ψηφιοποίηση) θεωρείται πιο σημαντική;
Το σινεμά είναι μια μόνιμη εφεύρεση, αλλά αν έπρεπε να δώσω μια απάντηση θα επέλεγα τον ήχος, ο ερχομός του οποίου διαφοροποίησε ολοκληρωτικά το μέσο.

Έχετε κάνει την παρουσίαση του “Lumiere!” σε πολλές πόλεις παγκοσμίως. Ποια από αυτές θυμάστε και γιατί;
Μία από τις πρώτες παρουσιάσεις της συρραφής αποκατεστημένων ταινιών μικρού μήκους των Λιμιέρ ήταν στο φεστιβάλ Τέλουριντ στις Η.Π.Α., την οποία θυμάμαι χαρακτηριστικά. Πρόσφατα, έκανα μια στην Οδησσό, της οποίας αγαπώ το κοινό. Είναι μια σπουδαία κινηματογραφούπολη. Κάθε χώρα έχει το δικό της υπέροχο κοινό. Ανυπομονώ να κάνω την παρουσίαση μπροστά στο αθηναϊκό κοινό.

Είστε, ήδη, δέκα χρόνια διευθυντής του Φεστιβάλ των Κανών. Υπήρξε κάποια ελληνική ταινία που απορρίψατε και τώρα το έχετε μετανιώσει;
Ποτέ δεν μιλάω για το παρελθόν, γιατί κάτι τέτοιο θα ήταν πολύ... επικίνδυνο. Είμαι περήφανος που υποδέχτηκα στην Κρουαζέτ Έλληνες δημιουργούς όπως ο Πάνος Κούτρας και ο Γιώργος Λάνθιμος. Ελπίζω να επιστρέψουν σύντομα στο φεστιβάλ με καινούργιες ταινίες.

Από την Λιόν και το Ινστιτούτο Λιμιέρ στις Κάνες και στο πασίγνωστο φεστιβάλ της πόλης… Αλήθεια, πόσες ταινίες βλέπετε κάθε χρόνο; Και πόσες ώρες της ημέρας δεν ζείτε παρέα με το σινεμά;
Πέρσι, οι προγραμματιστές του Φεστιβάλ των Κανών είδαμε συνολικά 1,800 ταινίες για να επιλέξουμε τις καλύτερες! Προσωπικά, είδα περίπου 500 με 600, το οποίο σημαίνει πολλές ταινίες κάθε μέρα, βλέποντας την πρώτη μαζί με το πρωινό μου. Προσθέστε σε αυτές και τις κλασικές ταινίες που βλέπω συχνά. Ξυπνάω με σινεμά, ζω με σινεμά και κοιμάμαι ονειρευόμενος σινεμά. Παραφράζοντας τον στίχο των Rolling Stones για το rock’n’roll μπορώ να πω ότι «Μόνο σινεμά, γιατί έτσι μου αρέσει»!

“Lumiere!”
Τιμές εισιτηρίων
Κανονικό: 10, 15 €
ΑΜΕΑ & Άνεργοι: 5 €
Συνοδός ΑΜΕΑ: 10 €

Γραμμή εισιτηρίων
Τ.: 210 900 5 800
ΔΕ-ΚΥΡ 09:00-21:00

Γραμμή Φίλων της Στέγης
Τ.: 213 017 8200
ΔΕ-ΚΥΡ 09:00-20:00

Περισσότερες πληροφορίες

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Λεωφ. Συγγρού 107, Νέος Κόσμος
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
25/04/2024

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.

Μην Ανοίγεις την Πόρτα

Η πρώτη ταινία των Unboxholics είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ με υποβλητική ατμόσφαιρα, αλλά ελάχιστο ψαχνό. Δραματικά ισχνό και σκηνοθετημένο μονότονα, κορυφώνεται χωρίς την παραμικρή έκπληξη.

Οι Αντίπαλοι

Σεναριακό υπόδειγμα αθλητικού (μελο)δράματος πάνω στις απρόβλεπτες διαδρομές των ανθρώπινων επιθυμιών. "Χορογραφημένο" με ερωτική ένταση και σκηνοθετημένο με φλασάτη, βιντεοκλιπίστικη αυταρέσκεια.

Ζωντανό Πνεύμα

Δύο κόσμοι και τρεις γενιές συγκρούονται σε ένα δράμα ενηλικίωσης με στοιχεία μαγικού ρεαλισμού, κωμωδίας και θρίλερ, το οποίο, όμως, ασθμαίνει για να βρει την ιδανική ισορροπία.

Ο Τελευταίος Ήρωας

Κουστουριτσική, ξέφρενη και βιτριολική σάτιρα, η οποία βγαίνει απ’ τα νερά της όταν προσπαθεί, αδίκως, να σοβαρευτεί και να περάσει "μηνύματα".

Σούπερ Μάγκι

Σίκουελ ενός διεκπεραιωτικά στημένου αυστραλέζικου animation, το οποίο καταγγέλλει απλοϊκά τους κινδύνους της υπνωτιστικά γοητευτικής νέας εικονικής πραγματικότητας.