68ο Φεστιβάλ Κανών: Ο Φοίνικας στο "Dheepan", το Βραβείο της Επιτροπής στον Λάνθιμο

Μεγάλη επιτυχία για τον «Αστακό» του Γιώργου Λάνθιμου, σε μια απονομή γεμάτη εκπλήξεις. Αιφνιδιάζοντας τους πάντες, οι αδελφοί Κοέν άφησαν εκτός βραβείων Σορεντίνο, Μορέτι και το φαβορί Τοντ Χέινς, απονέμοντας τον Χρυσό Φοίνικα στο κοινωνικά ευαίσθητο «Dheepan» του Ζακ Οντιάρ.

68ο Φεστιβάλ Κανών: Ο Φοίνικας στο «Dheepan», το Βραβείο της Επιτροπής στον Λάνθιμο

"Μάλλον κέρδισα το βραβείο επειδή δεν ήταν εδώ ο Χάνεκε" δήλωσε από σκηνής ο μεγάλος νικητής των φετινών Κανών Ζακ Οντιάρ, ο οποίος είδε το 2009 τον "Προφήτη" του να χάνει από τη "Λευκή Κορδέλα" και το 2012 το "Σώμα με Σώμα" από την "Αγάπη" του σπουδαίου Αυστριακού auteur. Ήταν ένας απόλυτα απρόσμενος νικητής, καθώς πριν ξεκινήσει η τελετή απονομής με οικοδεσπότη τον Λαμπέρ Γουιλσόν το "Dheepan" του, η βίαιη στην επιφάνεια μα τρυφερή στην ψυχή ιστορία μιας τριάδας προσφύγων από την Σρι Λάνκα – άντρας, γυναίκα κι ένα μικρό κορίτσι - που "αναγκάζονται" να γίνουν οικογένεια στο σύγχρονο Παρίσι, δεν ήταν παρά ένα μικρό αουτσάιντερ. Κι όμως, ο συνδυασμός ανθρωποκεντρικής σκηνοθετικής οπτικής και απόλυτα επίκαιρου θέματος έκαναν τους αδελφούς Κοέν, προέδρους της φετινής κριτικής επιτροπής, να αφήσουν εκτός μεγάλων βραβείων το "Carol" του Τοντ Χέινς και να χρίσουν το μικρό γαλλικό δράμα καλύτερη ταινία του φετινού φεστιβάλ.

68ο Φεστιβάλ Κανών: Ο Φοίνικας στο "Dheepan", το Βραβείο της Επιτροπής στον Λάνθιμο - εικόνα 1
O Γιώργος Λάνθιμος με το Βραβείο της Επιτροπής

Από την άλλη, ο "Αστακός" του Γιώργου Λάνθιμου επιβραβεύτηκε για το τολμηρό, sui generis όραμά του με το Βραβείο της Επιτροπής, το οποίο απένειμε στον Έλληνα σκηνοθέτη μια αστραφτερή Λετισιά Κάστα. Εκείνος ευχαρίστησε την επιτροπή, το φεστιβάλ και όλους τους συνεργάτες του, κάνοντας ειδική αναφορά στο μόνιμο συνσεναριογράφο του Ευθύμη Φιλίππου, "χωρίς τον οποίο δε θα μπορούσα να είχα κάνει την ταινία". Η βραδιά είχε ξεκινήσει με την Τζέιν Μπίρκιν να απονέμει τον τιμητικό Χρυσό Φοίνικα στη "γιαγιά της νουβέλ βαγκ" Ανιές Βαρντά ("Η Κλεό Από τις 5 έως τις 7") κι αμέσως μετά τον Μεξικανό Μισέλ Φράνκο να παραλαμβάνει το βραβείο σεναρίου για το "Chronic".

Η επιλογή του Βενσάν Λιντόν ("Ο Νόμος της Αγοράς") στον αντρικό ρόλο ήταν αναμενόμενη, όχι όμως και το μοίρασμα του αντίστοιχου γυναικείου βραβείου στις Ρούνι Μάρα ("Carol") και Εμανουέλ Μπερκό ("Βασιλιά μου"), που άφησε την εντυπωσιακή Κέιτ Μπλάνσετ με άδεια χέρια. Η σπρωγμένη από τους συμπαραγωγούς Γάλλους "Δολοφόνος" του βετεράνου Χου Χσιάο – Χσιέν βολεύτηκε με την καλύτερη σκηνοθεσία, ενώ η μεγάλη έκπληξη της φετινής διοργάνωσης, ο σοκαριστικός "Γιος του Σαούλ" του πρωτοεμφανιζόμενου Λάζλο Νέμες από την Ουγγαρία, απέσπασε δίκαια το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής, αλλά και εκείνο της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών. Στα παράλληλα τμήματα κυριάρχησαν οι λατινοαμερικανικές ταινίες, με εξαίρεση το ισλανδικό "Rams", μια ανθρώπινη αγροτική δραμεντί, το οποίο κέρδισε το βραβείο στο "Ένα Κάποιο Βλέμμα" (νικητής πέρσι ήταν ο "Λευκός Θεός").

Το "Embrace of the Snake" του Κολομβιανού Σίρο Γκουέρα ανακηρύχτηκε καλύτερη ταινία του "Δεκαπενθημέρου Σκηνοθετών" και η "Paulina" του Αργεντινού Σαντιάγο Μίτρε ("Ο Φοιτητής") της "Εβδομάδας Κριτικής", ενώ το "La Tierra y la Sombra" του Σεσάρ Ασεβέδο, πάλι από την Κολομβία, κέρδισε τη Χρυσή Κάμερα, βραβείο το οποίο απονέμεται στον καλύτερο πρωτοεμφανιζόμενο σκηνοθέτη απ’ όλα τα επίσημα τμήματα.

Τα Βραβεία

68ο Φεστιβάλ Κανών: Ο Φοίνικας στο "Dheepan", το Βραβείο της Επιτροπής στον Λάνθιμο - εικόνα 2
Ο Λάζλο Νέμες παραλαμβάνει το Μεγάλο Βραβείο

Χρυσός Φοίνικας: "Dheepan" του Ζακ Οντιάρ
Μεγάλο Βραβείο: " Ο Γιος του Σαούλ" του Λάζλο Νέμες Βραβείο
Σκηνοθεσίας: Χου Χσιάο - Χσιέν ("Η Δολοφόνος")
Βραβείο της Επιτροπής: "Ο Αστακός" του Γιώργου Λάνθιμου
Σενάριο: Μισέλ Φράνκο ("Chronic")
Αντρικός Ρόλος: Βενσάν Λιντόν ("Ο Νόμος της Αγοράς")
Γυναικείος Ρόλος: Ρούνι Μάρα ("Carol"), Εμανουέλ Μπερκό ("Βασιλιά μου")
Χρυσός Φοίνικας Μικρού Μήκους: "Waves ‘98" του Ελί Νταγκέρ
Χρυσή Κάμερα: "La Tierra y la Sombra" του Σεσάρ Ασεβέδο
Βραβείο τμήματος "Ένα Κάποιο Βλέμμα": "Rams" του Γκρίμουρ Χακόναρσον
Βραβείο τμήματος "Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών": "Embrace of the Snake" του Σίρο Γκουέρα
Βραβείο τμήματος "Εβδομάδα Κριτικής": "Paulina" του Σαντιάγο Μίτρε
Βραβείο FIPRESCI (Διαγωνιστικό πρόγραμμα): "Ο Γιος του Σαούλ"

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ο Χρήστος που δε μένει πια εδώ παρουσιάζει το ασύγκριτο "Μαζί, Ποτέ!"

Το ανατρεπτικό φιλμ του Φατίχ Ακίν αφηγείται μια hardcore ερωτική ιστορία στα άκρα που συνδυάζει τρυφερότητα, ανθρωπιά, ασυμβίβαστη τρέλα και rock’n’roll ρομαντισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
19/04/2024

Η σκηνοθέτρια Ιρίς Καλτενμπάκ γύρισε μία από τις εκπλήξεις της χρονιάς

Στην "Αρπαγή" η πρωτοεμφανιζόμενη δημιουργός υπογράφει ένα ψυχογράφημα που μένει αξέχαστο.

Οι ταινίες "Χάρι Πότερ" επιστρέφουν στους κινηματογράφους

Τα "Epic Movie Nights" φέρνουν ξανά στη μεγάλη οθόνη το franchise που λατρεύουν οι millennials.

"Αγαπούσε τα Λουλούδια Περισσότερο": Η νέα ταινία του Γιάννη Βεσλεμέ στο φεστιβάλ της Τραϊμπέκα

Ο σκηνοθέτης της "Νορβηγίας" ετοιμάζεται για παγκόσμια πρεμιέρα στη σημαντική νεοϋορκέζικη διοργάνωση.

Οι Άλεξ Γκάρλαντ & Κίρστεν Ντανστ μιλούν στο "α" για τον "Εμφύλιο Πόλεμο"

Ο σκηνοθέτης και η πρωταγωνίστρια της πολιτικά φορτισμένης δυστοπικής περιπέτειας απαντούν στις ερωτήσεις του "α" γύρω από τη δημιουργία μιας αγωνιώδους ταινίας, η οποία απεικονίζει έναν ανησυχητικό μελλοντικό κόσμο.

Εμφύλιος Πόλεμος

Πολιτική περιπέτεια γυρισμένη με ρεαλισμό, προβλέψιμα απλοϊκή στην εξέλιξή της και μονοδιάστατη στην παραβολή της για τη σύγχρονη αμερικανική πραγματικότητα.

Η Αρπαγή

Δομημένη σαν ψυχολογικό θρίλερ, μια ιστορία εμμονής αποκαλύπτει τη συντριπτική δύναμη των κοινωνικών ρόλων σ’ έναν κόσμο ψυχολογικής ανασφάλειας κι έλλειψης επικοινωνίας.