Στις 16-26/10 το μακροβιότερο φεστιβάλ της πόλης επιστρέφει στους κινηματογράφους Άστυ και Ααβόρα και παρουσιάζει ακυκλοφόρητες εκπλήξεις, πολλά αφιερώματα και δύο κορυφαίους καλεσμένους που θα παραδώσουν δωρεάν masterclasses. Το «α» θα δώσει το «παρών» δίνοντας 80 διπλές προσκλήσεις.
Καλά λέει το πασίγνωστο ρητό ότι «ο παλιός είναι αλλιώς» και στην περίπτωση του Πανοράματος αυτό ταιριάζει απόλυτα. Ο μακροβιότερος κινηματογραφικός θεσμός της πόλης αποδεικνύει συνεχώς ότι γνωρίζει πολύ καλά τα μυστικά της 7ης τέχνης – και δεν χρειάζεται να κοιτάξετε στο μακρινό παρελθόν για να το διαπιστώσετε αυτό... Μόλις πέρυσι ανακάλυψε και πρόβαλε στο Διαγωνιστικό Τμήμα του την –άγνωστη μέχρι τότε– γλυκόπικρη ιταλική κομεντί «Ζήτω η Ελευθερία» του Ρομπέρτο Αντό, η οποία αργότερα πήρε διανομή στις αίθουσες και αγαπήθηκε όσο λίγες από το αθηναϊκό κοινό.
Και φέτος όμως το εντεκαήμερο ταξίδι του 27ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου (16-26/10, σε Άστυ και Ααβόρα) είναι έτοιμο να αποκαλύψει νέους και άγνωστους σινεφιλικούς προορισμούς. Έχει ετοιμάσει ένα πλήρες φεστιβαλικό πακέτο, το οποίο περιλαμβάνει ένα Διαγωνιστικό με ευχάριστες ευρωπαϊκές εκπλήξεις, πρεμιέρες κορυφαίων σινεφίλ επιλογών, αφιερώματα προς κινηματογραφική γνώση και… συμμόρφωση, ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις και δύο καλεσμένους που ανεβάζουν αυτόματα επίπεδο στη διοργάνωση.
Ο Παλαιστίνιος βιρτουόζος δημιουργός Ελία Σουλεϊμάν και ο μόνιμος σεναριογράφος των ρεαλιστικών μανιφέστων του Κεν Λόουτς, ο Πολ Λάβερτι, θα βρεθούν στην Αθήνα στο πλαίσιο του φεστιβάλ για να παραδώσουν δύο masterclasses την Παρασκευή 24/10 (1 μ.μ., Ιανός) και το Σάββατο 25/10 (12.30 μ.μ., Ινστιτούτο Γκαίτε) αντίστοιχα.δύο κινηματογραφικά events με ελεύθερη είσοδο που δεν πρέπει να χάσετε.
Για πρώτη φορά στις κινηματογραφικές αίθουσες
Αν προσθέσετε τις προβολές του Διαγωνιστικού και τις πρεμιέρες της φετινής διοργάνωσης, θα βγάλετε το διόλου ευκαταφρόνητο κινηματογραφικό άθροισμα των 15 ταινιών που θα δούμε για πρώτη φορά σε αίθουσα στην Αθήνα. Σε αυτές συγκαταλέγεται και η πολυαναμενόμενη επιστροφή του Κεν Λόουτς «Jimmy’s Hall», που κέρδισε τις εντυπώσεις στις περασμένες Κάνες. Ο 77χρονος σινε-αγκιτάτορας επιστρέφει με ένα κοινωνικό δράμα εποχής που μας ταξιδεύει στην Ιρλανδία του 1930 και αφηγείται την πραγματική ιστορία του κομουνιστή Τζίμι Γκράλτον, ο οποίος επιστρέφει στην πατρίδα του και τολμά να τα βάλει με την πανίσχυρη καθολική εκκλησία.
Ένας άλλος πολύπειρος Βρετανός θα μας ταξιδέψει πίσω στο χρόνο για να μας πει μια συναρπαστική ιστορία με φόντο τον Πόλεμο της Κορέας. Ο οραματιστής Τζον Μπούρμαν («Ελπίδα και Δόξα») παρουσιάζει το «Queen and Country», ταινία έναρξης του φετινού Πανοράματος, με πρωταγωνιστές τους Κάλουμ Τέρνερ, Κάλεμπ Λάντρι Τζόουνς και Ντέιβιντ Θιούλις.
Ο δημιουργός του σκανδαλώδους «Kids» Λάρι Κλαρκ, πάλι, σκηνοθετεί ένα νεανικό δράμα, τρυπώνοντας αυτήν τη φορά στις κοχλάζουσες υποκουλτούρες του Παρισιού. Η 39χρονη πλέον Άζια Αρτζέντο, κόρη του τρομο-μαέστρου Ντάριο, επιστρέφει με το «Incompresa» για να αποδείξει ότι είναι κάτι παραπάνω από ακόμη ένα enfant terrible της παγκόσμιας κινηματογραφίας. Δυνατό φεστιβαλικό χαρτί είναι και τα «Ερείπια Είναι Πάντα Θλιμμένα» («Blue Ruin») του Τζέρεμι Σάουλνιερ, ένα ανεξάρτητο αμερικανικό θρίλερ εκδίκησης που βραβεύτηκε φέτος στο Δεκαπενθήμερο Σκηνοθετών των Κανών.
Η εκδίκηση βρίσκεται όμως και στο πρώτο πλάνο της καινούργιας ταινίας του Βούλγαρου Στέφαν Κομαντάρεφ («Ο Κόσμος Είναι Μεγάλος και η Σωτηρία της Ψυχής Βρίσκεται στη Γωνία») «The Judgement», ένα καθαρόαιμο βαλκανικό δράμα με πρωταγωνιστή τον αγαπημένο του ελληνικού κοινού Μίκι Μανόλοβιτς («Underground»). Τέλος, το αγροτικό δράμα με γουέστερν στοιχεία «El Aldor» θα μας ταξιδέψει στην επαρχία της Αργεντινής, με τον Γκαέλ Γκαρσία Μπερνάλ στον πρωταγωνιστικό ρόλο.
Από τον Παζολίνι στον Ετέξ
Και φέτος το Πανόραμα έχει ετοιμάσει μια σειρά από διερευνητικά αφιερώματα, τα οποία αποτελούν παραδοσιακά ένα από τα αδιαφιλονίκητα φόρτε του. Το επιτυχημένο φεστιβαλικό πείραμα, στο πλαίσιο του οποίου Έλληνες σκηνοθέτες προτείνουν και προλογίζουν την αγαπημένη τους ευρωπαϊκή ταινία, ευτυχώς επαναλαμβάνεται και φέτος. Οκτώ Έλληνες κορυφαίοι δημιουργοί θα βρεθούν στις αίθουσες των κινηματογράφων Άστυ και Ααβόρα για να εξηγήσουν τους λόγους που τους οδήγησαν σε αυτές τις επιλογές.
Όπως αναμενόταν, άλλωστε, στον κατάλογο με τις αγαπημένες ταινίες των ντόπιων δημιουργών βρίσκονται και αρκετές ριζοσπαστικές προτάσεις. Για παράδειγμα ο Γιάννης Οικονομίδης έχει επιλέξει την «Οδύσσεια του Κύριου Λαζαρέσκου» του Ρουμάνου Κρίστι Πουίου, ενώ ο Αλέξανδρος Αβρανάς προτίμησε κάτι πιο κλασικό και... διαστροφικό, το «Σαλό ή 120 Μέρες στα Σόδομα» του Πιέρ-Πάολο Παζολίνι. Ο Δημήτρης Αθανίτης θα παρουσιάσει το εικαστικό κομψοτέχνημα «Η Κατάσταση των Πραγμάτων» του Βιμ Βέντερς, ενώ ο Νίκος Παναγιωτόπουλος διάλεξε την άφθαρτη «Λόλα» του Ζακ Ντεμί.
Το 27ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου ωστόσο, με αφορμή τη συμπλήρωση των 100 χρόνων από την έναρξη του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, έχει ετοιμάσει ένα αξιόμαχο αφιέρωμα με έντεκα ταινίες που μας μεταφέρουν στο σκηνικό της ζοφερής εκείνης εποχής. Δεν χρειάζεται να πούμε και πολλά για το «Σταυροί στο Μέτωπο» του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, το «Ο Τζόνι Πήρε το Όπλο Του» του Ντάλτον Τράμπο ή τη «Λευκή Κορδέλα» του Μίκαελ Χάνεκε. πρόκειται για αριστουργήματα που πρέπει να βρίσκονται στην «done list» κάθε σινεφίλ. Τέλος, το αφιέρωμα στον παραγνωρισμένο μελαγχολικό κωμικό Πιέρ Ετέξ θα παρουσιάσει τα highlights της καριέρας του, από τα οποία σίγουρα ξεχωρίζει το ιδιοφυές «Γιο-γιο».
Ο Παλαιστίνιος βιρτουόζος και οι Έλληνες αντικομφορμιστές
Με αφορμή την επίσκεψη του Παλαιστίνιου δεξιοτέχνη Ελία Σουλεϊμάν στη χώρα μας, το 27ο Πανόραμα παρουσιάζει τα best of της ιδιότυπης κινηματογραφίας του. Οι «απελπισμένες» κωμωδίες του, με κορυφαία στιγμή τη «Θεϊκή Παρέμβαση», αποτελούν μια μοναδική, σουρεαλιστική προσέγγιση στο παλαιστινιακό δράμα.
Το μακροβιότερο αθηναϊκό φεστιβάλ έχει ετοιμάσει όμως και το αφιέρωμα «Οι αντικομφορμιστές του ελληνικού σινεμά», που θα μας ταξιδέψει στα τέλη του ’60 και στις αρχές της δεκαετίας του ’70 για να μας θυμίσει μία από τις πλέον ένδοξες περιόδους της ντόπιας κινηματογραφίας, η οποία κατάφερε να σπάσει το «γύψο» της Χούντας αλλά και να αφουγκραστεί το ριζοσπαστικό πνεύμα της Μεταπολίτευσης. Από την «Εκδρομή» του Τάκη Κανελλόπουλου μέχρι το «Ναι Mεν, Aλλά…» του Παύλου Τάσιου και από τη «Φόνισσα» του Κώστα Φέρρη μέχρι την «Ευρυδίκη B.A. 2037» του Νίκου Νικολαΐδη, το Πανόραμα μας δίνει την ευκαιρία να γνωρίσουμε αντισυμβατικά φιλμ της εποχής που δεν έχουν χάσει τη φρεσκάδα τους.
Γιατί καλό είναι να θυμόμαστε πού και πού ότι αν δεν επαινέσουμε το κινηματογραφικό σπίτι μας –δηλαδή το ελληνικό σινεμά–, θα πέσει να μας πλακώσει...
Δείτε πώς θα κερδίσετε 80 δωρεάν διπλές προσκλήσεις για το Πανόραμα στο έντυπο τεύχος του «α» που κυκλοφορεί στα περίπτερα στις 16/10.