Ο Βρετανός διάσημος ηθοποιός χορεύει, ταξιδεύει μέχρι την Καραϊβική και βάζει στοίχημα ένα ιστιοφόρο με τον Τζιανκάρλο Τζιανίνι. Όλα αυτά για μια μικρού μήκους ταινία και το ωραιότερο διαφημιστικό της χρονιάς, το οποίο έκανε την επίσημη παρουσίασή του στη Βενετία. Το «α» ήταν εκεί.
Από τον Μάρτιν Σκορσέζε και τον Ντέιβιντ Φίντσερ μέχρι τον Ανγκ Λι και τον Ντέιβιντ Λιντς, η λίστα των σπουδαίων κινηματογραφικών σκηνοθετών που έχουν υπογράψει τηλεοπτικά διαφημιστικά είναι ατελείωτη. Σε περίοπτη θέση ανάμεσά τους βρίσκεται και ο Βρετανός Ρίντλεϊ Σκοτ («Άλιεν», «Blade Runner»), μια αισθητική σχολή από μόνος του, καθώς με μια σειρά από εμβληματικά σποτάκια έχει επηρεάσει όσο λίγοι τη μοντέρνα διαφήμιση – το «1984» του για το Apple Mac θεωρείται το πέρασμά της στην «ενήλικη» εποχή. Ακολουθώντας τα βήματά του, ο γιος του Τζέικ έχει γεμίσει μια βιβλιοθήκη με βραβεία για βιντεοκλίπ (U2, R.E.M., The Smashing Pumpkins) και διαφημιστικά (Nike, Smirnoff, Adidas, Honda, Mastercard), ενώ έχει σκηνοθετήσει και τις μεγάλου μήκους «Plunkett & Macleane» (1999), με τους Ρόμπερτ Καρλάιλ και Λιβ Τάιλερ, και «Welcome to the Rileys» (2010), με τους Τζέιμς Γκαντολφίνι και Κρίστεν Στιούαρτ. Ιδανική επιλογή για το καινούργιο διαφημιστικό φιλμάκι του Johnnie Walker Blue Label, σαλπάρει για την άλλη άκρη του Ατλαντικού με τον Τζουντ Λο, τον Τζιανκάρλο Τζιανίνι κι ένα πλοίο-αντίκα του προηγούμενου αιώνα.
Feeling blue
«Ξεκινά μαλακά, γίνεται φρουτώδης, κατόπιν πικάντικη, για να καταλήξει σε μια στερεά malty επίγευση». Ο Τομ Τζόουνς, κορυφαίος ειδικός στο ουίσκι και global ambassador για την Johnnie Walker & Son, μας εξηγεί όσα αισθανόμαστε δοκιμάζοντας το Blue Label, έχοντας απαραιτήτως δίπλα μας ένα ποτήρι παγωμένο νερό. Μία από τις κορυφαίες ετικέτες της διάσημης σκοτσέζικης εταιρείας, το Blue Label, «γεννιέται» από την ανάμειξη υψηλής ποιότητας και σπανίων ουίσκι, με «ένα ανάμεσα σε δέκα χιλιάδες βαρέλια να θεωρείται επαρκές ώστε να δώσει την ποιότητα, το χαρακτήρα και το άρωμα στη χαρακτηριστική γεύση του». Αγναντεύοντας τα βενετσιάνικα κανάλια από το ξενοδοχείο «Cipriani» και δοκιμάζοντάς το σκέτο ή στο κοκτέιλ Gentleman’s Wager, δεν μπορούμε παρά να συμφωνήσουμε. Οπότε «θέλαμε και η διαφημιστική καμπάνια του να έχει κάτι το διαφορετικό», συμπληρώνει ο Τζόουνς, «με ένα σποτάκι το οποίο θα δίνει έμφαση στην ιστορία και την κινηματογραφική ποιότητα. Παρακολουθώντας το, να έχεις την αίσθηση ότι βλέπεις μια ταινία και όχι ένα διαφημιστικό».
Στο Διαδίκτυο από τον Ιούλιο, το «The Gentleman’s Wager» είναι μια κινηματογραφική ιστορία εξίμισι λεπτών, η οποία έκανε την επίσημη ευρωπαϊκή της πρεμιέρα-παρουσίαση στη Βενετία στα τέλη του προηγούμενου μήνα, παράλληλα με την έναρξη του 71ου διεθνούς φεστιβάλ. Τα views της αγγίζουν ήδη τα δέκα εκατομμύρια και τα σχόλια είναι διθυραμβικά, καθώς μέσα σε ελάχιστο αφηγηματικό χρόνο το ευρηματικό φιλμάκι σε καλεί να παρακολουθήσεις τη «βελούδινη» και μελωδική μονομαχία δυο τζέντλεμεν: του ενθουσιώδους Τζουντ Λο, ο οποίος βάζει στοίχημα πως μπορεί με ένα… χορό να κερδίσει ένα σπάνιας ομορφιάς ιστιοφόρο και του σοφά cool Τζιανκάρλο Τζιανίνι, ο οποίος το δέχεται με αριστοκρατική περιέργεια.
Keep dancing
«Κρατήσαμε ως ιδέα την αναζήτηση σπάνιων εμπειριών για όσους έχουν προοδευτικό, τολμηρό πνεύμα, μια παραλλαγή του “keep walking” που έχει συνδεθεί άμεσα με το JohnnieWalker, με έντονη την παρουσία του γαλάζιου λόγω Blue», μας λέει ο Τζέικ Σκοτ. «Το ουίσκι εμφανίζεται διακριτικά. Το στοίχημα ήταν να στήσουμε μια ιστορία φιλίας με βάθος κι ενδιαφέρον, με σασπένς και χιούμορ. Γιατί η εποχή που η διαφήμιση ήταν hard sell ή ένα εντυπωσιακό οπτικό παιχνίδι με προσχηματικό στόρι θεωρείται προ πολλού ξεπερασμένη. Τώρα προσπαθούμε να χτίσουμε ακόμη και χαρακτήρες σε ένα spot», καταλήγει ο Βρετανός σκηνοθέτης.
Και ο ίδιος ο Τζουντ Λο προσθέτει: «Πώς φτιάχνεις έναν χαρακτήρα σε εξίμισι λεπτά; Δουλέψαμε πολύ με τον Τζέικ και αγωνιστήκαμε να “μεταφράσουμε” τα κίνητρα, τις σκέψεις και τις επιθυμίες του ήρωά μου σε οπτικές ή κινητικές λεπτομέρειες. Μια καθαρά κινηματογραφική τεχνική, η οποία με κάνει να προτιμώ πάντα το σινεμά από την τηλεόραση. Γιατί σε ένα σίριαλ έχεις 13 ολόκληρα επεισόδια να αφηγηθείς μια ιστορία, η οποία στη δεύτερη σεζόν αναπόφευκτα ξεχειλώνει, ενώ σε μια ταινία πρέπει να κάνεις το ίδιο σε 90 λεπτά».
Λάτρης της Ελλάδας, ο Λο μας εξομολογείται ότι δεν μπόρεσε να επισκεφθεί φέτος «τα ομορφότερα νερά της Ευρώπης», διότι έκανε καλοκαιρινές διακοπές με τους γονείς του στη Γαλλία. Μιλάει με πάθος για το θέατρο, με ψυχρότητα για το Χόλιγουντ και με ζέση για το πώς στα 40 του πλέον χρόνια θέλει να κυνηγήσει τολμηρότερες και πιο ουσιαστικές εμπειρίες. «Tο “The Gentleman’s Wager” είναι σίγουρα μία από αυτές, διότι με έκανε να σκεφτώ πώς μπορώ να είμαι λιτός και ταυτόχρονα ερμηνευτικά ακριβής σε ελάχιστο χρόνο.
Με ανάγκασε να “ξεσκονίσω” τις χορευτικές μου ικανότητες και με έβαλε απέναντι στον Τζιανκάρλο Τζιανίνι. Λίγα είναι αυτά;» Πιθανόν, αφού το φινάλε της ταινίας μάς αφήνει να φανταστούμε μια συναρπαστική ρελάνς. «Χμ, το σκεφτόμαστε…» δηλώνει αινιγματικά ο ωραίος Τζουντ, με τον 72χρονο Ιταλό συμπρωταγωνιστή του να γελά λέγοντας πως εκείνος δεν έχει υπογράψει ακόμη τίποτα. Ο Τζέικ Σκοτ όμως είναι ξεκάθαρος: «Φυσικά και θα υπάρχει σίκουελ. Έτσι δεν γίνεται σε κάθε κινηματογραφική επιτυχία;»