20ό Διεθνές Φεστιβάλ της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας: Εικοσάχρονο και ανήσυχο

Το δυναμικότερο κινηματογραφικό event της πόλης γίνεται είκοσι χρόνων και παρουσιάζει ένα σούπερ επετειακό πρόγραμμα. Το «α» θα δώσει δυναμικό «παρών» και φέτος προσφέροντας μάλιστα στους αναγνώστες του 300 δωρεάν προσκλήσεις.

20ό Διεθνές Φεστιβάλ της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας: Εικοσάχρονο και ανήσυχο

Το δυναμικότερο κινηματογραφικό event της πόλης γίνεται είκοσι χρόνων και παρουσιάζει ένα σούπερ επετειακό πρόγραμμα (από τις 17 μέχρι τις 28/9 στις αίθουσες Δαναός 1 & 2, Όπερα 1 & 2, Ιντεάλ και Ταινιοθήκη) γεμάτο πρεμιέρες, άγνωστα κινηματογραφικά διαμάντια, ελληνικές εκπλήξεις, ηλεκτρισμένα μουσικά ντοκιμαντέρ κι ένα εορταστικό event στην Τεχνόπολη που θα γράψει ιστορία. Το «α» θα δώσει δυναμικό «παρών» και φέτος ως χορηγός επικοινωνίας, προσφέροντας μάλιστα στους αναγνώστες του 300 δωρεάν προσκλήσεις.

20ό Διεθνές Φεστιβάλ της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας: Εικοσάχρονο και ανήσυχο - εικόνα 1
«Xenia»

Κάθε πόλη έχει το φεστιβάλ που της αξίζει. Για παράδειγμα, οι Νύχτες Πρεμιέρας αντιπροσωπεύουν μια αεικίνητη, εκρηκτική και αλλοπρόσαλλη πρωτεύουσα που ζει και αναπνέει μέσα από τις αντιθέσεις της. Ό,τι μένει στάσιμο στην αθηναϊκή μητρόπολη, γρήγορα ασφυκτιά και παρακμάζει. Γνωρίζοντάς το αυτό καλά, το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας έχει διαγράψει μια ακανόνιστη πορεία, ακολουθώντας αποκλειστικά την οσμή του δημιουργικά φρέσκου και κρατώντας ζωντανό το νεανικό του πνεύμα έπειτα από δύο ολόκληρες δεκαετίες. Μπορεί να εικοσάρισε, αλλά δεν κυρίλεψε και δεν επέλεξε ένα σοβαροφανές φεστιβαλικό προφίλ. Αντίθετα, έραψε από την αρχή ένα casual κινηματογραφικό­ συνολάκι, που ταίριαξε απόλυτα τόσο με τα δυναμικά ρεύματα της εποχής όσο και με την εναλλακτική μουσική επικαιρότητα, την queer δημιουργία και την κάθε λογής πρωτοπορία της πόλης.

20ό Διεθνές Φεστιβάλ της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας: Εικοσάχρονο και ανήσυχο - εικόνα 2
«Nymphomaniac Uncut»

Οι Νύχτες Πρεμιέρας μετατράπηκαν, λοιπόν, γρήγορα σε κινηματογραφικό ραντεβού για τους ανήσυχους της πόλης. Μια διοργάνωση η οποία, πέρα από το κινηματογραφικό ενδιαφέρον της, αποτελεί κι ένα αθηναϊκό πολιτιστικό απουσιολόγιο για όσους ακόμη ψάχνονται, ζουν κι ενδιαφέρονται για το off mainstream. Ήρθε­ ξανά η στιγμή να ξανασυναντήσουμε στις αίθουσες, από τις 17 μέχρι τις 28/9, όλες εκείνες τις φάτσες που «κάπου έχουμε ξαναδεί», να καθίσουμε δίπλα στους γνωστούς-αγνώστους που έχουμε πετύχει σε ένα μπαρ στην Κολοκοτρώνη, στα εγκαίνια μιας γκαλερί, που έχουμε χτυπηθεί παρέα σε κάποια συναυλία. Οι επετειακές Νύχτες Πρεμιέρας ξεκινούν και σίγουρα δεν θα αφήσουν κανέναν παραπονεμένο.

20ό Διεθνές Φεστιβάλ της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας: Εικοσάχρονο και ανήσυχο - εικόνα 3
«Αγαπώντας, Πίνοντας και Τραγουδώντας»

Πρεμιέρες για… αγρίους
Ξεκινάμε λιγάκι ανάποδα το σαφάρι στο φετινό πρόγραμμα του φεστιβάλ πηγαίνοντας κατευθείαν στην ταινία λήξης, ήτοι στο ολοκαίνουργιο φιλμ του Ντέιβιντ Φίντσερ Το Κορίτσι που Εξαφανίστηκε («Gone Girl») – διατίθενται κάποια εισιτήρια για το κοινό, οπότε τρέξτε να προλάβετε. Ένα θρίλερ με πρωταγωνιστή τον Μπεν Άφλεκ, με ζοφερή ατμόσφαιρα και οσκαρικές υποσχέσεις για τον δημιουργό των «Seven», «Fight Club» και «Zodiac». Η ταινία έναρξης, πάλι, θα κινηθεί σε πιο ανάλαφρους τόνους, αφού οι αργεντίνικες Ιστορίες για Αγρίους («Relatos Salvajes») του Νταμιάν Σιφρόν είναι ένα αλμοδοβαρικής αισθητικής φιλμ που θα ανεβάσει τη φεστιβαλική αυλαία με πολλά γέλια. Κάποιοι το περιμένατε σαν τρελοί­ και οι Νύχτες Πρεμιέρας δεν μπορούσαν να το αγνοήσουν. Το Nymphomaniac Uncut θα προσφέρει 325 λεπτά hardcore τριερικής πρόκλησης και σίγουρα μία από τις κινηματογραφικές sold out βραδιές που θα περάσουν στα highlights του θεσμού.

20ό Διεθνές Φεστιβάλ της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας: Εικοσάχρονο και ανήσυχο - εικόνα 4
«’71»

Ο θριαμβευτής του περασμένου Σάντανς (Μεγάλο Βραβείο και Βραβείο Κοινού), το Whiplash του Νταμιέν­ Σαζέλ, έρχεται για να μας συστήσει τον παρανοϊκά πειθαρχημένο κόσμο της μουσικής μέσα από τα μάτια ενός ταλαντούχου ντράμερ που θέλει να φτάσει στην κορυφή, με τον Τζι Κέι Σίμονς να δίνει ερμηνευτικό ρεσιτάλ καριέρας. Ο πιο καυτός σταρ της εποχής μας, ο σέξι κύριος Τομ Χάρντι πρωταγωνιστεί δίπλα στη σκληροτράχηλη Νούμι Ραπάσε και στον αδικοχαμένο Τζέιμς Γκαντολφίνι στη Συγκάλυψη («The Drop»), ένα σκοτεινό νεοϋορκέζικο αστυνομικό θρίλερ που σκηνοθετεί ο Βέλγος Μίχαελ Ρ. Ρόσκαμ («Bullhead»). Η τελευταία ταινία του τεράστιου κινηματογραφιστή Αλέν Ρενέ Αγαπώντας, Πίνοντας και Τραγουδώντας («Aimer, Boire et Chanter»), μια κοφτερή θεατρική αλληγορία που βραβεύτηκε στην περασμένη Μπερλινάλε, θα είναι μία από τις πλέον φορτισμένες στιγμές του φεστιβάλ. To Party Girl, η αντισυμβατική καταγραφή της προσπάθειας μιας 60χρονης στριπτιζέζ να νοικοκυρευτεί, κέρδισε τη Χρυσή Κάμερα των πρόσφατων Κανών και μαζί την προσοχή μας, ενώ το επίσης γαλλικό Σε Επιφυλακή («Qui Vive») χάρισε στην Αντέλ Εξαρχόπουλος το επόμενο ερμηνευτικό βήμα της μετά τη «Ζωή της Αντέλ».

20ό Διεθνές Φεστιβάλ της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας: Εικοσάχρονο και ανήσυχο - εικόνα 5
«Σήμερα Θέλω να Γυρίσω Μόνος»

Επίσης, σημειώστε ότι στις 20ές Νύχτες Πρεμιέρας θα δούμε και σημαντικές ελληνικές πρεμιέρες, όπως το ανορθόδοξο road movie Xenia του Πάνου Κούτρα, που κατέκτησε τις Κάνες, αλλά και την επαναστατημένη επιστροφή του Σύλλα Τζουμέρκα με την Έκρηξη («A Blast») και πρωταγωνίστρια την Αγγελική­ Παπούλια. Ακόμη, θα δούμε για πρώτη φορά στη χώρα μας το πολυεπίπεδο δράμα Στο Σπίτι του Αθανάσιου Καρανικόλα, που βραβεύτηκε στην περασμένη Μπερλινάλε, αλλά και το ολοκαίνουργιο μητροπολιτικό ρομαντικό παραμύθι Για Πάντα της Μαργαρίτας Μαντά. Σημειώστε επιπλέον τη φιλόδοξη επιστροφή του Χρήστου Βούπουρα («Μιρουπάφσιμ») με τους 7 Θυμούς, τη μαύρη κωμωδία της κρίσης Πανδημία του Δημήτρη Πιατά, τη μοντέρνα διασκευή της τραγωδίας Electra από τον Πέτρο Σεβαστίκογλου, το θηλυκό μανιφέστο του Νίκου Κορνήλιου Μητριαρχία και την ανατρεπτική Επέλαση των Απάτσι του Γιάννη Σολδάτου.

20ό Διεθνές Φεστιβάλ της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας: Εικοσάχρονο και ανήσυχο - εικόνα 6
«Whiplash»

Στα άγνωστα νερά του Διαγωνιστικού
Στο σινεμά δεν χρειάζεται να έχετε πάντα εσείς τον απόλυτο έλεγχο. Δείξτε λιγάκι εμπιστοσύνη στους υπεύθυνους προγράμματος του φεστιβάλ για να σας ξεναγήσουν σε άγνωστες κινηματογραφικές κατευθύνσεις του γεμάτου εκπλήξεις Διαγωνιστικού Τμήματος. Όπως, για παράδειγμα, τις δύο ταινίες που έρχονται με βραβεία και πολλές υποσχέσεις από το South By Southwest (SXSW), τη νέα φεστιβαλική Ιθάκη του αμερικανικού ανεξάρτητου σινεμά. To Οχυρό Τίλντεν («Fort Tilden») αφηγείται τη διαδρομή δύο χιπστεροκόριτσων από το Μπρούκλιν στην παραλία του Κουίνς με σαρδόνια διάθεση και νεοϋορκέζικο άρωμα, κατακτώντας το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής. Από την άλλη, το ισπανικό Η Απόσταση Μεταξύ μας («10,000 km»), που κέρδισε το ερμηνευτικό βραβείο για το πρωταγωνιστικό ντουέτο του, παρουσιάζει μια ιδιαίτερη ερωτική ιστορία η οποία δοκιμάζει τα χιλιομετρικά όρια του πάθους.

20ό Διεθνές Φεστιβάλ της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας: Εικοσάχρονο και ανήσυχο - εικόνα 7
«Η Απόσταση Μεταξύ μας»

Η απουσία από τα βραβεία της περασμένης Μπερλινάλε του ’71 του Γιάν Ντεμάνζ, της φρενήρους περιδιάβασης ενός Βρετανού στρατιώτη στους επαναστατημένους δρόμους του Μπέλφαστ στα ’70s, υπήρξε ένα από τα μίνι φεστιβαλικά σκάνδαλα της σεζόν. και συστήνεται ανεπιφύλακτα­. Ακόμη, μπορεί η σκηνοθέτις Τζόζεφιν Ντέκερ να ισχυρίζεται ότι πηγή­ της έμπνευσής της για το Συ ότι Πράος και Αγαπητός Ει («Thou Wast Mild and Lovely») υπήρξε το «Ανατολικά της Εδέμ» του Τζον Στάινμπεκ, αλλά εσείς μην το δέσετε και κόμπο! Απλώς αφεθείτε στα σκοτεινά ένστικτα του αμερικανικού d-i-y θρίλερ. Αφού πιάσαμε το σκοτάδι, ας ταξιδέψουμε λίγο πιο βόρεια στην Ευρώπη, και συγκεκριμένα στη Δανία, με το When Animals Dream του Γιόνας Αλεξάντερ Άρνμπι, όπου η ενηλικίωση μιας­ νεαρής μπλέκεται με το μύθο του Λυκάνθρωπου. Από τη Βραζιλία, πάλι, έρχεται το βραβευμένο με Teddy στο Βερολίνο Σήμερα Θέλω να Γυρίσω Μόνος («Hoje Eu Quero Voltar Sozinho»), με τον πιτσιρικά Γκάμπριελ να γίνεται το ερωτικό μήλον της Έριδος για έναν τυφλό έφηβο και την κολλητή του.

20ό Διεθνές Φεστιβάλ της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας: Εικοσάχρονο και ανήσυχο - εικόνα 8
«Για Πάντα»

Μουσικά και άλλα θεάματα
Είναι κάτι παραπάνω από σίγουρο ότι οι Αθηναίοι μουσικόφιλοι/σινεφίλ θα κάνουν και πάλι ουρές στα ταμεία φέτος για τις πρεμιέρες του τμήματος Μουσική και Φιλμ. Πρώτο και καλύτερο το 20.000 Μέρες στη Γη («20,000 Days on Earth») για τη ζωή του Νικ Κέιβ, του σπουδαίου Αυστραλού τραγουδοποιού ο οποίος έχει αγαπηθεί σφόδρα από το ελληνικό κοινό. Το Beautiful Noise θα μας θυμίσει τις παραμορφωμένες μελωδίες του shoegaze ρεύματος με μέλη των My Bloody Valentine, The Jesus and Mary Chain, Cocteau Twins, Ride και ακόμη πολλών γκρουπ να μιλούν για την ηχητική επανάστασή τους. Δείτε όμως και στο Pulp: Μια Ταινία για τη Ζωή, το Θάνατο και τα Σουπερμάρκετ τη θεαματική επιστροφή του indie συγκροτήματος στο Σέφιλντ για την τελευταία συναυλία του. Η προβολή θα γίνει παρουσία του σκηνοθέτη και ντράμερ των Pulp Νικ Μπανκς, ο οποίος θα επιμεληθεί ένα DJ set στην επετειακή εκδήλωση Frame-Light-Motion (Παρασκευή 26/9, Τεχνόπολη) για τα 20 χρόνια του φεστιβάλ, που ­περιλαμβάνει εικαστικές δημιουργίες, κινηματογραφικές εκπλήξεις και, φυσικά, ένα ξέφρενο γενέθλιο πάρτι. Χρόνια Πολλά, Νύχτες ­Πρεμιέρας!

Δες τη νέα ταινία του Τζόναθαν Νόσιτερ και δοκίμασε natural wines

20ό Διεθνές Φεστιβάλ της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας: Εικοσάχρονο και ανήσυχο - εικόνα 9

Μία από τις πιο αναμενόμενες προβολές και παρουσίες στις φετινές Νύχτες Πρεμιέρας είναι του φιλέλληνα σκηνοθέτη Τζόναθαν Νόσιτερ και του καινούργιου του ντοκιμαντέρ «Natural Resistance».
Ο δημιουργός του περίφημου «Mondovino», που αναστάτωσε τον οινικό κόσμο πριν από δέκα χρόνια, ξαναχτυπάει με ένα φιλμ που ασχολείται με τους «φυσικούς οίνους» (natural wines), το αμφιλεγόμενο στιλ των οποίων αποτελεί καυτή μόδα στην Ευρώπη. Ο Νόσιτερ φιλμάρει στην Ιταλία, όπου το κίνημα των natural wines είναι πολύ ισχυρό, και παράλληλα τα χώνει στην καθεστηκυία οινική τάξη της «μπότας» κατηγορώντας τη για προώθηση ομογενοποιημένης μετριότητας και συμβατικών τρόπων καλλιέργειας. Ο Νόσιτερ, ο οποίος είναι κι εξαιρετικός σομελιέ, υπερασπίζεται με ακτιβιστική διάθεση τους φυσικούς οίνους και το «Natural Resistance» θα προκαλέσει νέες αναστατώσεις και προβληματισμό.
Με την ευκαιρία αυτής της προβολής, το «αθηνόραμα» διοργανώνει ένα event γευσιγνωσίας ελληνικών natural wines, παρουσία του ίδιου του Νόσιτερ. Η εκδήλωση θα γίνει στο wine bar «Fabrica de Vino» (Εμμ. Μπενάκη 3) την Τρίτη 23/9 αμέσως μετά την προβολή της ταινίας στο Ιντεάλ. Στο έντυπο «α» της επόμενης εβδομάδας (18/9) θα μάθετε τις λεπτομέρειες για το πώς θα παρευρεθείτε στην προβολή και την εκδήλωση.
Λεπτομέρειες για τις 300 προσκλήσεις για τις Νύχτες Πρεμιέρας που εξασφάλισε το αθηνόραμα για τους αναγνώστες του στο έντυπο «α» που κυκλοφορεί στα περίπτερα στις 11/9 και στις 18/9.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ελληνικό box office: Το "Panda" συνεχίζει να... δέρνει

Ενώ ούτε εμφύλιοι πόλεμοι ούτε τρομακτικά βαμπίρ μπορούν να τα βάλουν με τον ανίκητο Πο, τα animation είναι το μοναδικό είδος ταινιών που συνεχίζει να κινητοποιεί το αδρανές εδώ κι ένα μήνα κινηματογραφικό κοινό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
23/04/2024

History Projected "Ιστορία και αρχείο": Κινηματογραφικοί διάλογοι ανάμεσα σε Ελλάδα και Γερμανία στο Ινστιτούτο Γκαίτε

Δείτε το 2ο επεισόδιο που περιλαμβάνει δυο ταινίες για το πολυφωνικό, αναγκαίο παρόν κάθε αρχειακής κατασκευής.

Horrorant Film Festival 2024: Φόβος και τρόμος στο Ελιζέ

Με 58 ταινίες από ολόκληρο τον κόσμο και ξεχωριστούς καλεσμένες η horror διοργάνωση επιστρέφει ξανά στο παραδοσιακό σπίτι της.

Οι ταινίες που έρχονται στις αίθουσες την Πέμπτη 25/4

Η Ζεντάγια, οι Unboxholics κι η Αγγελική Παπούλια προσεχώς στις μαρκίζες των κινηματογράφων.

Όλες οι ταινίες που θα δούμε στα σινεμά το καλοκαίρι του 2024

Ανακαλύψτε τους τίτλους που πρόκειται να βρεθούν στις μαρκίζες των θερινών κινηματογράφων τους επόμενους μήνες.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (18-24/4)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Κλείνουν οριστικά οι κινηματογράφοι Πάλας και Αλεξάνδρα;

Δυσοίωνες ειδήσεις που αφορούν δύο ιστορικές αίθουσες της Αθήνας θορύβησαν τους κατοίκους της πόλης τελευταία με τα δεδομένα, ωστόσο, να μην είναι τελεσίδικα.