Θεϊκό Κόλπο

2

Βραβείο κοινού στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μια κοινωνικά σαρκαστική και κατά στιγμές ευρηματική σάτιρα, η οποία όμως δεν μπορεί να ισορροπήσει το (υπερβολικά) φαρσικό με το (μελο)δραματικό στοιχείο.

Θεϊκό Κόλπο

Βραβείο κοινού στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μια κοινωνικά σαρκαστική και κατά στιγμές ευρηματική σάτιρα, η οποία όμως δεν μπορεί να ισορροπήσει το (υπερβολικά) φαρσικό με το (μελο)δραματικό στοιχείο.

Θεϊκό Κόλπο - εικόνα 1

Πέρα από οποιαδήποτε­ άλλη εθνική ή πολιτική­ διαφορά, ορθόδοξοι Σέρβοι και καθολικοί Κροάτες χωρίζονται και από τα θρησκευτικά τους πιστεύω, με τους δεύτερους να νιώθουν για επιπλέον ένα λόγο λιγότερο Βαλκάνιοι και περισσότερο Βορειοευρωπαίοι. Με ήρωα έναν καθολικό ιερέα, αλλά με «βαλκανικού» τύπου (καλαμπουρτζίδικη και φαρσική) προσέγγιση, ο γνωστός μας από το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Βίνκο Μπρέσαν («Το Φάντασμα του Στρατάρχη», «Μάρτυρες») συλλαμβάνει τώρα ένα «Θεϊκό Κόλπο», καθώς επιχειρεί να περιγράψει γλαφυρά την κωμικοτραγική κροατική πραγματικότητα. Επί της οθόνης αυτός που συλλαμβάνει το κόλπο είναι ο πατήρ Φαμπιάν, νεαρός παπάς ενός νησιώτικου χωριού με προβλήματα­ υπογεννητικότητας. Έτσι, ο επί των δαλματικών ακτών εκπρόσωπος του θεού και του πάπα έρχεται σε συνεννόηση με τον τοπικό περιπτερά και αρχίζει να τρυπάει τα προς πώληση προφυλακτικά, ευελπιστώντας ότι με αυτόν τον τρόπο θα αντιστρέψει την κατάσταση. Στο κόλπο μπαίνει και ο ημίτρελος φαρμακοποιός της περιοχής, ο οποίος αλλάζει τα αντισυλληπτικά με βιταμίνες και προσδίδει στη «θεϊκή» έμπνευση­ μια ανεξέλεγκτη τροπή που προβληματίζει και τελικά βραχυκυκλώνει ακόμη και τον ίδιο τον Μπρέσαν. Και αυτό γιατί ο πεπειραμένος σε σατιρικές κωμωδίες­ δημιουργός νιώθει έντονα την ανάγκη να προχωρήσει βαθύτερα από μια απλή ηθογραφία και να σχολιάσει όχι μόνο κοινωνικά αλλά και υπαρξιακά το όλο θέμα. Ξεκινά, λοιπόν, με κέφι και κατά στιγμές εύστοχα καλαμπούρια, αλλά από τη στιγμή που το σχέδιο του αλλοπρόσαλλου τρίο εξοκέλλει νιώθεις πως το σενάριο χάνει και αυτό το τέμπο του, βαραίνει δραματικά και αφηγηματικά, μετατρέποντας τελικά την ταινία σε μια σοβαροφανή, αλληγορική τραγωδία. Ο Μπρέσαν δυσκολεύεται να υποστηρίξει κινηματογραφικά αυτήν τη φιλόδοξη διαδρομή, παίζοντας εντός έδρας μόνον όταν επιλέγει να κινηθεί σε ανάλαφρους, σατιρικούς (απέναντι στην καθολική εκκλησία ή τη μετεμφυλιακή υστερία) τόνους. Ακόμη κι αν αγγίζουν τα όρια της φάρσας, αυτοί γεννούν γέλιο κι ευφορία, χαρίζοντας έτσι στο φιλμ μεγάλη εμπορική επιτυχία στη χώρα του και το βραβείο κοινού στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.

Κροατία, Σερβία. 2013. Διάρκεια: 93΄. Διανομή: FEELGOOD ENT.

Περισσότερες πληροφορίες

Θεϊκό Κόλπο

The Priest's Children
2
  • Κωμωδία
  • 2013
  • Διάρκεια: 93 '
  • Βίνκο Μπρέσαν

Ένας νεαρός παπάς, σε συνεννόηση με τον τοπικό περιπτερά, τρυπάει όλα τα προς πώληση προφυλακτικά για να αντιμετωπίσει την υπογεννητικότητα ενός νησιώτικου χωριού της Κροατίας. Το «θεϊκό» του κόλπο όμως δεν αργεί να αποδειχτεί ανεξέλεγκτο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι Αντίπαλοι

Σεναριακό υπόδειγμα αθλητικού (μελο)δράματος πάνω στις απρόβλεπτες διαδρομές των ανθρώπινων επιθυμιών. "Χορογραφημένο" με ερωτική ένταση και σκηνοθετημένο με φλασάτη, βιντεοκλιπίστικη αυταρέσκεια.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
25/04/2024

Ζωντανό Πνεύμα

Δύο κόσμοι και τρεις γενιές συγκρούονται σε ένα δράμα ενηλικίωσης με στοιχεία μαγικού ρεαλισμού, κωμωδίας και θρίλερ, το οποίο, όμως, ασθμαίνει για να βρει την ιδανική ισορροπία.

Ο Τελευταίος Ήρωας

Κουστουριτσική, ξέφρενη και βιτριολική σάτιρα, η οποία βγαίνει απ’ τα νερά της όταν προσπαθεί, αδίκως, να σοβαρευτεί και να περάσει "μηνύματα".

Σούπερ Μάγκι

Σίκουελ ενός διεκπεραιωτικά στημένου αυστραλέζικου animation, το οποίο καταγγέλλει απλοϊκά τους κινδύνους της υπνωτιστικά γοητευτικής νέας εικονικής πραγματικότητας.

Ο Μύλος και ο Σταυρός

Με κάδρα που παραπέμπουν σε πίνακες της φλαμανδικής και της ολλανδικής σχολής, ο Μαγιέφσκι στήνει μια οπτικά μεγαλοπρεπή αλληγορία πάνω στην τέχνη, την αληθινή ζωή και την ανθρώπινη μισαλλοδοξία.