Ο σκηνοθέτης του «Έρωτα Αλά Ισπανικά» μιλά στον «α» για την κωμωδία που έσπασε τα ταμεία στην πατρίδα του, για τις προκαταλήψεις που τυραννάνε τις ζωές μας και για τις χολιγουντιανές υπερπαραγωγές που προσβάλουν τη νοημοσύνη των θεατών.
Υπάρχει κάποιο πραγματικό περιστατικό από το οποίο εμπνευστήκατε την ιστορία της ταινίας; Και αν όχι ποια ήταν η πηγή της έμπνευσής σας;
Θα σας πω ότι υπάρχουν χιλιάδες ζευγάρια με Βάσκους και Βάσκες και Ανδαλουσιανούς με Ανδαλουσιανές, όπως θα ξέρετε. Αυτές τις ιστορίες όμως τις έχουμε δει. Εδώ με ενδιέφερε να δείξω τι συμβαίνει όταν δύο άνθρωποι με διαφορετικό πολιτιστικό υπόβαθρο και ιδεολογίες, έρθουν αντιμέτωποι με την αγάπη. Και ναι, η ιστορία θα μπορούσε να είναι εμπνευσμένη από πραγματικούς ανθρώπους. Με την ταινία μου ήθελα να δείξω ότι αυτός ο «ελαφρύς» κοινωνικός ρατσισμός είναι πραγματικότητα και να το σχολιάσω. Η αλήθεια της ταινίας είναι υπαρκτή και διαφέρει από αυτά που μας προβάλλουν τα ΜΜΕ και οι πολιτικοί για τις πραγματικές σχέσεις μεταξύ Βάσκων και Ανδαλουσιανών. Αυτό διακωμωδώ.
Έχετε σκηνοθετήσει στην καριέρα σας δράματα, κωμωδίες και κομεντί. Ποιο είναι το κριτήριο για να επιλέξετε το κινηματογραφικό στυλ που θα ακολουθήσετε; Γιατί επιλέξετε στο «Έρωτας Αλά Ισπανικά» αυτό το ιδιαίτερο μπόλιασμα κωμωδίας με κομεντί;
Η κωμωδία και η τραγωδία απέχουν ελάχιστα. Μου αρέσει να συνδυάζω αυτά τα δύο είδη και να τα εμπλουτίζω με ανθρώπινες ιστορίες. Οι περισσότερες ταινίες μου έχουν αυτόν τον συνδυασμό και νομίζω ότι τέτοιες ταινίες θέλω να κάνω.
Η πολυπολιτισμικότητα της Ισπανίας, η οποία αποτελεί βασικό σεναριακό άξονα της ταινίας σας, είναι τελικά θετικό ή αρνητικό; Γιατί στην μετα-φρανκική εποχή αρκετοί λαοί που αποτελούν κομμάτι του ισπανικού μωσαϊκού έχουν διεκδικήσει την ανεξαρτησία τους…
Αρχικά με βρίσκει σύμφωνο η παρατήρηση σας. Πιστεύω ότι η πολυπολιτισμικότητα της Ισπανίας πρωταρχικά είναι κάτι καλό. Αξίζει να αναφέρω ότι σε κάποιες περιπτώσεις φέρει παράλογα και ανεπιθύμητα προβλήματα αλλά όταν συμβαίνει κάτι τέτοιο, αυτό είναι αποτέλεσμα πολιτικής δημαγωγίας.
Πόσο πολύ επηρεαζόμαστε από τα κλισέ στην πραγματική ζωή μας; Είναι η προκαταλήψεις ένα αναπόσπαστο κομμάτι της ανθρώπινης φύσης;
Επηρεαζόμαστε αρκετά γιατί οι προκαταλήψεις είναι άμεσα συνδεδεμένες με τους ανθρώπους σε κάθε χώρα και τόπο. Ενδιαφέρον έχει να δούμε πως αυτές οι προκαταλήψεις επιβάλλονται στην πραγματικότητα.
Πόσο εύκολο είναι να δουλεύεις με νέους ηθοποιούς όπως η Κλάρα Λάγκο και ο Ντάνι Ροβίρα; Είναι οι νέοι ηθοποιοί του σήμερα πιο επαγγελματίες;
Αυτό που παρατηρούμε στην Ισπανία είναι ότι οι νεότεροι ηθοποιοί είναι περισσότερο προετοιμασμένοι από τις παλιότερες γενιές. Ξέρουν το μέσο και τους αρέσει να προβάλλουν την προσωπικότητα του ρόλου με σεβασμό. Οι ηθοποιοί της δεκαετίας του ‘70, σε μεγάλο βαθμό στερούνταν προσωπικότητας. Από τις αρχές των 80s, βλέπουμε σημαντικές αλλαγές στις νέες γενιές ηθοποιών. Η Κλάρα και ο Ντάνi είναι δύο εξαιρετικά δείγματα όσων προαναφέρω.
Η ταινία έκανε τεράστια εμπορική επιτυχία στην Ισπανία. Που νομίζετε ότι οφείλεται αυτό; Θεωρείται ότι η γραμμή μεταξύ του καλλιτεχνικού κινηματογράφου και του εμπορικού είναι τεχνητή;
Υπάρχουν σημαντικές διαφορές μεταξύ του εμπορικού και του καλλιτεχνικού κινηματογράφου. Η υπόθεση «υπερπαραγωγές» είναι μια ιστορία που το κοινό γνωρίζει καλά τα συστατικά τους: η δομή των ιστοριών, το οικοδόμημα της δράσης, το χάπι εντ, ο τρόπος που συμπεριφέρονται οι χαρακτήρες. Θεωρώ τον εμπορικό κινηματογράφο των υπερπαραγωγών μια προσβολή στη νοημοσύνη των θεατών. Εύχομαι το «Έρωτας αλά Ισπανικά», να είναι ένα καλό αντι-παράδειγμα που θα υπογραμμίσει ότι έχουμε ηττηθεί από τις υπερτιμημένες ταινίες που στοχεύουν σε εισπράξεις. Το οικοδόμημα αυτών των ταινιών που φτιάχνονται με μοναδικό σκοπό να επιτύχουν στο box office, πρέπει να κατεδαφιστεί.
Οι Έλληνες και οι Ισπανοί είναι δυο λαοί που έχουν χτυπηθεί άγρια από την κρίση. Είναι η καλή κωμωδία το κατάλληλο κινηματογραφικό αντικαταθλιπτικό για αυτές τις καταστάσεις;
Αρκετοί υποστηρίζουν ότι το κοινό σε περιόδους κρίσης θέλει να διασκεδάζει. Εγώ πάλι θεωρώ ότι το κοινό θέλει να γελά και να διασκεδάζει πάντα, ανεξαρτήτως κρίσης.
Περισσότερες πληροφορίες
Έρωτας Αλά Ισπανικά
Η Βάσκα Αμάια και ο Ανδαλουσιανός Ραφαέλ συναντιούνται σε ένα επεισοδιακό και άσφαιρο one night stand. Η όμορφη κοπέλα ξεχνά την τσάντα της και ο ερωτευμένος Σεβιλιάνος ταξιδεύει ως τη Χώρα των Βάσκων για να της την επιστρέψει, βρίσκεται όμως μπροστά σε μια σειρά εκπλήξεων.