Όταν ο Γουίλ Κάστερ, κορυφαίος ερευνητής της τεχνητής νοημοσύνης, τραυματίζεται θανάσιμα, η επιστήμονας σύζυγός του φορτώνει τη… συνείδησή του σε έναν υπερ-υπολογιστή σε μια απέλπιδα προσπάθεια να τον κρατήσει «ζωντανό». Ως πρωτοεμφανιζόμενος σκηνοθέτης, ο βραβευμένος με Όσκαρ («Inception») φωτογράφος του Κρίστοφερ Νόλαν υπογράφει έναν ψηφιακό Φρανκενστάιν που αναρωτιέται αδέξια και άτονα πάνω σε προμηθεϊκά διλήμματα της σύγχρονης εποχής.
Αν εξαιρέσει κάποιος το «Following», την πρώτη και μοναδική βρετανική ταινία του Κρίστοφερ Νόλαν, ο 53χρονος Γουόλι Φίστερ («Moneyball») είναι μέχρι τώρα ο μόνιμος φωτογράφος και δεξί χέρι του διάσημου δημιουργού πίσω από την κάμερα. Η αγαστή συνεργασία τους έχει μάλιστα χαρίσει στον Φίστερ 4 οσκαρικές υποψηφιότητες, με το «Inception» να αποσπά τελικά το χρυσό αγαλματάκι. Έτσι η απόφαση του βραβευμένου Αμερικανού φωτογράφου να καθίσει στη σκηνοθετική καρέκλα όχι μόνο έτυχε της έγκρισης του δημιουργικού alter ego του, αλλά πέρασε ως project από τα χέρια του ίδιου του Νόλαν, ο οποίος μετά το «Ο Σκοτεινός Ιππότης: Η Επιστροφή» προχώρησε στο «Interstellar» και κράτησε για την «Κυριαρχία» το ρόλο του παραγωγού.
Η κινηματογραφική αύρα του λάτρη των hi tech θρίλερ Βρετανού σκηνοθέτη είναι πανταχού παρούσα σε αυτήν τη μοντέρνα διασκευή του μύθου του Φρανκενστάιν στο χώρο της ψηφιακής διαδικτυακής πραγματικότητας. Το ρόλο του Τέρατος αλλά κι εν μέρει του ίδιου του φιλόδοξα ασεβούς δόκτορα κρατά εδώ ο Γουίλ Κάστερ, κορυφαίος ερευνητής στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης, ο οποίος πέφτει θύμα απόπειρας δολοφονίας από έναν φανατικό κυβερνο-τρομοκράτη. Παρότι τραυματίζεται ελαφρά, η ραδιενεργή σφαίρα που δέχτηκε τον καταδικάζει σε αργό θάνατο, γεγονός που αναγκάζει την επίσης ερευνήτρια σύζυγό του και τον στενότερο συνεργάτη του να δοκιμάσουν κάτι που βρίσκεται ακόμη σε πειραματικό στάδιο: να φορτώσουν ολόκληρη τη συνείδησή του (τις σκέψεις και τις αναμνήσεις του) σε έναν υπερ-υπολογιστή, κάνοντας μια απέλπιδα προσπάθεια να τον κρατήσουν «ζωντανό». Το απρόσμενα επιτυχημένο αποτέλεσμα, ωστόσο, θα πάρει σύντομα επικίνδυνα ανεξέλεγκτες διαστάσεις.
Δεν ξέρουμε τι θα κατάφερνε ο ίδιος ο Νόλαν ως απόλυτα υπεύθυνος αυτού του φιλόδοξου εγχειρήματος, διότι ο Φίστερ μοιάζει πελαγωμένος σε βαθιά νερά, αναποφάσιστος προς τα πού να κολυμπήσει για να βρει στεριά.
Η ενδιαφέρουσα σεναριακή ιδέα (διά χειρός του επίσης πρωτοεμφανιζόμενου Τζακ Πάγκλεν) αναπτύσσεται αργά και με ελάχιστο σασπένς, προσπαθώντας επίμονα, αλλά μάλλον επιφανειακά, να θεμελιώσει διλήμματα περί ηθικής και κυριαρχίας, ανθρώπινων και «θεϊκών» ορίων, εικονικής και χειροπιαστής πραγματικότητας. Η τεχνολογική πλευρά της ταινίας (με αλληγορικές αναφορές στην παγκοσμιοποίηση) διαθέτει το περισσότερο ζουμί, η ανθρώπινη όμως προσεγγίζεται εγκεφαλικά, προβλέψιμα και αδέξια, μένοντας φανερά αναξιοποίητη, με την πλοκή να κολλάει σε πραγματολογικές αφέλειες (η αμερικανική κυβέρνηση αντιμετωπίζει την υπέρτατη παγκόσμια απειλή με δέκα πράκτορες, ένα κανόνι κι έναν… όλμο!) κι ένα φτωχό σε ιδέες και θέαμα «γκραν» φινάλε. Έτσι το ρομαντικό, αισιόδοξα απαισιόδοξο τελικό συμπέρασμα φαντάζει να στέκει μετέωρο και η συνολική αίσθηση που μεταδίδει είναι αυτή μιας άδοξα χαμένης ευκαιρίας.
Η ταινία θα προβάλλεται από την Κυριακή του Πάσχα.
ΗΠΑ. 2014. Διάρκεια: 119΄. Διανομή: ODEON.
Περισσότερες πληροφορίες
Κυριαρχία
Όταν ο Γουίλ Κάστερ, κορυφαίος ερευνητής της τεχνητής νοημοσύνης, τραυματίζεται θανάσιμα, η σύζυγός του και ο στενότερος συνεργάτης του φορτώνουν τη… συνείδησή του σε έναν υπερ-υπολογιστή σε μια απέλπιδα προσπάθεια να τον κρατήσουν «ζωντανό». Το απρόσμενα επιτυχημένο αποτέλεσμα, όμως, θα πάρει σύντομα επικίνδυνα ανεξέλεγκτες διαστάσεις.