Η ιστορία της Ελλάδας μέσα από τα πλάνα 8 ταινιών του Παντελή Βούλγαρη

Οι ταινίες του αποτελούν αιχμηρές κινηματογραφικές ματιές στην ιστορική πορεία της Ελλάδας του 20ού αιώνα.

Η ιστορία της Ελλάδας μέσα από τα πλάνα 8 ταινιών του Παντελή Βούλγαρη

Οι ταινίες του αποτελούν αιχμηρές κινηματογραφικές ματιές στην ιστορική πορεία της Ελλάδας του 20ού αιώνα, από το ξεκίνημα της βενιζελικής διακυβέρνησης το ’10 μέχρι την τελευταία περίοδο της δικτατορίας στις αρχές του ‘70.

Ελευθέριος Βενιζέλος
Ψύχραιμη και κατατοπιστική προσωπογραφία ενός από τους σημαντικότερους ηγέτες στην ιστορία της Ελλάδας. Έργα και (πολεμικές) ημέρες του Βενιζέλου στην οθόνη (1910-27), απαλλαγμένα από συναισθηματικές φορτίσεις και μικροπολιτικές εντάσεις. Μεγάλη Ελλάδα, Εθνικός Διχασμός, Μικρασιατική Καταστροφή… «Στεγνές» ακαδημαϊκές λέξεις που παραπέμπουν στην ταραχώδη ιστορία της χώρας αποκτούν σάρκα και οστά στην οθόνη.



Νύφες
Καλοκαίρι 1922. Η εικόνα των 700 νυφών που σαλπάρουν ασυνόδευτες στις ΗΠΑ για να συναντήσουν τους μέλλοντες συζύγους τους είναι συγκλονιστική. Η κυνική λογική του προξενιού έρχεται σε κόντρα με το συναίσθημα καταμεσής του Ατλαντικού Ωκεανού, με την μοδίστρα Νίκη να ερωτεύεται έναν Αμερικανό φωτογράφο. Η προπολεμική Ελλάδα κουρελού και ταυτόχρονα όμορφη…



Μικρά Αγγλία
Στο ασφυκτικό κοινωνικοοικονομικό πλαίσιο της Άνδρου του ’30, οι ερωτικές επιθυμίες θυσιάζονται στο βωμό του συμφέροντος. Το κόστος της υποταγής για την Όρσα και τη Μόσχα στις κυνικές βουλές της μάνας τους θα είναι βαρύ. Το οικογενειακό δράμα ξετυλίγεται με φόντο την νησιωτική αγριάδα, εκεί που ο αέρας και η θάλασσα διαβρώνουν λογική και επιθυμίες. Μια χώρα που θέλει να απαλλαχτεί από τα βαρίδια και τη μιζέρια του παρελθόντος… αλλά δεν μπορεί.



Ψυχή Βαθιά
Τελευταίοι μήνες του εμφυλίου πολέμου και η Ελλάδα αιμορραγεί ακατάσχετα στον Γράμμο και στο Βίτσι. Δύο στρατευμένα αδέλφια θα βρεθούν στις βουνοκορφές, το ένα απέναντι στο άλλο, ψάχνοντας να βρουν σκοπό μέσα στα χαρακώματα. Η ιδέα της εθνικής συμφιλίωσης πρωταγωνιστεί σε μια ακόμη ταινία του Παντελή Βούλγαρη.



Χάππυ Νταίη
Ο Εμφύλιος μπορεί να έχει τελειώσει, άλλα τα ίχνη του είναι ακόμη φανερά στη μεταπολεμική Ελλάδα. Σε ένα ξερονήσι θύτες και θύματα παίρνουν άθελά τους μέρος σε ένα μελαγχολικό παιχνίδι εξουσίας: Σισύφεια μαρτύρια για τους φυλακισμένους και επίδειξη πυγμής από τους ανθρωποφύλακες. Ένα κομμάτι γης όπου τρέφεται η διχόνοια και η παραφροσύνη βασιλεύει.



Ακροπόλ
Στο αθηναϊκό θέατρο οι επιθεωρήσεις παίρνουν διαστάσεις φαντασμαγορικού θεάματος τη δεκαετία του ’50 και ’60. Εντυπωσιακές παραστάσεις ξετυλίγονται πάνω στο παλκοσένικο, καλύπτοντας με χρώμα και μελωδίες την πολιτικο-κοινωνική αβεβαιότητα της καθημερινότητας. Σε μια ακόμη ταινία του, ο Έλληνας σκηνοθέτης φέρνει σε πρώτο πλάνο τον άνθρωπο για να αποκαλύψει το κλίμα μιας ολόκληρης εποχής.



Πέτρινα Χρόνια
Ο Μπάμπης και η Ελένη ζούνε κυνηγημένοι και φυλακίζονται εξαιτίας των πολιτικών τους πεποιθήσεων από τη δεκαετία του '50 μέχρι τη Μεταπολίτευση. Το δράμα ενός ολόκληρου λαού θα συμπυκνωθεί στην ιστορία δύο ανθρώπων που δεν λύγισαν από τις δυσκολίες. Η αγάπη και η μητρότητα θα ανθίσουν πίσω από τα κάγκελα σε πείσμα των δυσχερειών. Τα πέτρινα χρόνια ενός λαού εικονογραφούνται στην οθόνη.




Το Προξενιό της Άννας
Λίγο προτού πέσει η χούντα των συνταγματαρχών, ο Βούλγαρης οσφραίνεται την κοινωνική αναδιάρθρωση που συντελείται στην ελληνική κοινωνία. Ο μικροαστισμός αντικαθιστά την παραδοσιακή συντήρηση και ο κομφορμισμός θεριεύει μέσα στα επιπλωμένα διαμερίσματα. Ο Βούλγαρης χρησιμοποιεί ως αφορμή ένα προξενιό για να μελετήσει εξουσιαστικές σχέσεις, νέο-ταξικές διαφορές και την κατάφωρη αδικία.


Το προξενιό της Άννας (1)>> by margaritapaschou1>>

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
25/04/2024

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.

Μην Ανοίγεις την Πόρτα

Η πρώτη ταινία των Unboxholics είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ με υποβλητική ατμόσφαιρα, αλλά ελάχιστο ψαχνό. Δραματικά ισχνό και σκηνοθετημένο μονότονα, κορυφώνεται χωρίς την παραμικρή έκπληξη.

Οι Αντίπαλοι

Σεναριακό υπόδειγμα αθλητικού (μελο)δράματος πάνω στις απρόβλεπτες διαδρομές των ανθρώπινων επιθυμιών. "Χορογραφημένο" με ερωτική ένταση και σκηνοθετημένο με φλασάτη, βιντεοκλιπίστικη αυταρέσκεια.

Ζωντανό Πνεύμα

Δύο κόσμοι και τρεις γενιές συγκρούονται σε ένα δράμα ενηλικίωσης με στοιχεία μαγικού ρεαλισμού, κωμωδίας και θρίλερ, το οποίο, όμως, ασθμαίνει για να βρει την ιδανική ισορροπία.

Ο Τελευταίος Ήρωας

Κουστουριτσική, ξέφρενη και βιτριολική σάτιρα, η οποία βγαίνει απ’ τα νερά της όταν προσπαθεί, αδίκως, να σοβαρευτεί και να περάσει "μηνύματα".

Σούπερ Μάγκι

Σίκουελ ενός διεκπεραιωτικά στημένου αυστραλέζικου animation, το οποίο καταγγέλλει απλοϊκά τους κινδύνους της υπνωτιστικά γοητευτικής νέας εικονικής πραγματικότητας.