Fundamentals of Cinema: Το "Ταξίδι στο Τόκιο" του Γιασουχίρο Όζου στον Δαναό

Η ενότητα προβολών του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης συνεχίζει τις προβολές της στην Αθήνα με μια ταινία με μόνιμη θέση στις λίστες με τις κορυφαίες δημιουργίες του παγκόσμιου σινεμά.

Ταξίδι στο Τόκιο

Η ενότητα προβολών Fundamentals of Cinema, που έχει ως στόχο να προσφέρει στο κοινό τη δυνατότητα να απολαύσει στη μεγάλη οθόνη αριστουργήματα του παγκόσμιου σινεμά, συνεχίζει τις προβολές της στην Αθήνα σε συνεργασία με τον κινηματογράφο Δαναό, με την ταινία "Ταξίδι στο Τόκιο" (1953) του Γιασουχίρο Όζου τη Δευτέρα 26 Φεβρουαρίου, μια ταινία με μόνιμη θέση στις λίστες με τις κορυφαίες δημιουργίες του παγκόσμιου σινεμά.

Καταληκτικό σκέλος της περίφημης Noriko Trilogy, όπου η σπουδαία Σετσούκο Χάρα ενσαρκώνει τρεις διαφορετικές ηρωίδες με όνομα Νορίκο, το "Ταξίδι στο Τόκιο" συνδυάζει υποδειγματικά τα πιο βαθιά νοήματα της ανθρώπινης ύπαρξης με το μεγαλείο της απλότητας. Η διαρραγή των οικογενειακών δεσμών, το αναπόφευκτο χάσμα των γενεών, το ανοιχτό μεταπολεμικό τραύμα της Ιαπωνίας, η βίαιη δυτικοποίηση της ιαπωνικής κοινωνίας, το ξεθώριασμα του παλιού κόσμου της ευγένειας και του σεβασμού, καθώς και η επικράτηση ενός νέου μοντέλου ζωής όπου κυριαρχούν ο ατομικισμός και η βιασύνη, είναι οι είναι οι κομβικές έννοιες που δεσπόζουν στην κορωνίδα της σκηνοθετικής διαδρομής του Γιασουχίρο Όζου.

Η φθορά των συναισθημάτων στο πέρασμα του χρόνου, το εφήμερο των ανθρώπινων πραγμάτων, οι προσδοκίες που διαψεύδονται, το χάσμα των γενεών που υψώνεται αμείλικτο, οι οικογενειακοί δεσμοί που ξεθωριάζουν, η ανέφικτη επικοινωνία, ο παλιός ευγενικός κόσμος που χάνεται μαζί με τους γέρους γονείς, η επιβολή ενός νέου μοντέλου ζωής, στο οποίο κυριαρχεί ο εγωκεντρισμός, η υστερική επιβεβαίωσης της ατομικότητας και όπου ο χρόνος ποτέ δεν είναι αρκετός. Κι όλα αυτά μέσα από το γαλήνιο και ήρεμο βλέμμα της ακίνητης και χαμηλά τοποθετημένης κάμερας του Γιασουχίρο Όζου.

"Ταξίδι στο Τόκιο" / "Tokyo Story" (Ιαπωνία, 1953)

Σκηνοθεσία: Γιασουχίρο Οζού / Yasujirô Ozu. 
Σενάριο: Kôgo Noda, Yasujirô Ozu. 
Με τους: Setsuko Hara, Chishū Ryū, Chieko Higashiyama, Kyōko Kagawa, Haruko Sugimura. 
Γλώσσα: Ιαπωνικά.
Ασπρόμαυρη, 136΄ 

Ένα ζευγάρι ηλικιωμένων, ο Χιραγιάμα και η Τόμι, έρχονται από την επαρχία στο Τόκιο με σκοπό να επισκεφθούν τα παιδιά τους. Αρχικά, τους φιλοξενεί ο μεγάλος τους γιος με τη γυναίκα του, καθώς όμως γρήγορα ενοχλούνται από την παρουσία τους στο σπίτι, τους στέλνουν να μείνουν στην κόρη τους. Αυτή με τη σειρά της τους "ξεφορτώνεται", και σε συμφωνία με τον αδελφό της, τους "δωρίζει" υποχρεωτικές διακοπές στα λουτρά του Ατάμι. Εκεί, ωστόσο, η πολυκοσμία και ο θόρυβος δεν επιτρέπουν στους δύο ηλικιωμένους να ησυχάσουν και να ξεκουραστούν. Επιστρέφουν λοιπόν στο Τόκιο, αναζητώντας ένα κατάλυμα για να περάσουν το βράδυ. Το μοναδικό πρόσωπο που ενδιαφέρεται για εκείνους, τους συμπεριφέρεται με ευγένεια και καλοσύνη και τελικά τους φιλοξενεί, όχι από υποχρέωση αλλά επειδή το νιώθει πραγματικά, είναι η Νορίκο, η γυναίκα του άλλου γιου τους, ο οποίος χάθηκε στον πόλεμο. Όταν επιστρέφουν σπίτι, η Τόμι αρρωσταίνει και ύστερα από λίγο καιρό πεθαίνει. Μετά την κηδεία, η Νορίκο είναι μόνη που θα κάνει συντροφιά στον Χιραγιάμα.

Γενική είσοδος: 7€

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Δαναός

Λ. Κηφισίας 109 (ΜΕΤΡΟ Πανόρμου)

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Γκάρφιλντ: Γάτος με Πέταλα

Το reboot των αστείων κατορθωμάτων του πιο cool σινε-γάτου ξεκινάει σαν ατακαριστή, μπριόζα κωμωδία καταστάσεων, για να εξελιχθεί σε μια ευρηματικότατη, αγωνιώδη και ξεκαρδιστική "Επικίνδυνη Αποστολή".

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
02/05/2024

Το Χρώμα του Ροδιού

Ένα από τα διαχρονικά αριστουργήματα του ποιητικού σινεμά, το οποίο δημιουργεί ένα μεθυστικών αισθήσεων και συναρπαστικών συναισθημάτων κόσμο (ο αρμένικος πολιτισμός) χάρη στη δύναμη της καθαρής εικόνας.

Επιτέλους όλοι πια μιλάνε για τον Νίκο Παπατάκη

Το Cinobo παρουσιάζει τη φιλμογραφία του ασύγκριτου σκηνοθέτη στην πλατφόρμα του δίνοντας πρόσβαση σε ένα πολύτιμο και εν πολλοίς υποτιμημένο έργο.

Οι 16 Ίριδες που διεκδικεί η "Φόνισσα" ήρθαν νομοτελειακά

Στις υποψηφιότητες της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου αποτυπώνεται η επιτυχία της ποιοτικής διασκευής της Εύας Νάθενα.

Η σχέση του συγγραφέα Πολ Όστερ με τον κινηματογράφο

Θυμόμαστε τα βιβλία του εμβληματικού συγγραφέα που έγιναν ταινίες αλλά και τα φιλμ που ο ίδιος σκηνοθέτησε.

Οι ταινίες που ανυπομονούμε να δούμε στα θερινά το καλοκαίρι

Χαρτογραφούμε το τοπίο των κυκλοφοριών που πρόκειται να μας συντροφεύσουν τους επόμενους μήνες.

Χωρίς "Αντιπάλους" - 5 καυτά ερωτικά τρίγωνα του σινεμά

Μια λίστα ταινιών που πρέπει να δείτε αν ακόμα δεν μπορείτε να ξεπεράσετε το throuple των Ζεντάγια - Μάικ Φάιστ - Τζος Ο’Κόνορ.