Ιβάν ο Τρομερός

5

Ένα πολυδιάστατο οπτικοακουστικό ποίημα στο οποίο ενσωματώνονται αρμονικά όλες οι εκφραστικές κινηματογραφικές δυνατότητες, από το διαλεκτικό μοντάζ ως την εικαστική πλαστικότητα του κάθε κάδρου.

Ivan_o_tromeros

Η τελευταία ταινία του Αϊζενστάιν είναι μια ακόμα προπαγανδιστική παραγγελία, με σκοπό την ταύτιση του Ιωσήφ Στάλιν με τον Τσάρο Ιβάν τον IV (1530-1584), ο οποίος επέκτεινε την κυριαρχία της Μόσχας επί των ρωσικών εδαφών και εξόντωσε βίαια τους βογιάρους (ευγενείς) που λυμαίνονταν την κατά τόπους εξουσία. Ο σκηνοθέτης, όμως, κατάφερε να ξεφύγει ακόμα μια φορά από τα στερεότυπα του βιογραφικού έπους και να υπογράψει ένα πολυδιάστατο οπτικοακουστικό ποίημα στο οποίο ενσωματώνει αρμονικά όλες τις εκφραστικές κινηματογραφικές δυνατότητες, από το διαλεκτικό μοντάζ ως την εικαστική πλαστικότητα του κάθε κάδρου. Υπόδειγμα σκηνοθετικής σύνθεσης, ο γυρισμένος σε δυο μέρη  - από το ημιτελές τρίτο σώζονται ελάχιστες έγχρωμες σκηνές - "Ιβάν" εκμεταλλεύεται κάθε οπτική και ηχητική λεπτομέρεια, κάνοντας ταυτόχρονα ένα πικρό σχόλιο πάνω στη γοητεία και το τίμημα της εξουσίας (η μοναξιά από την αναπόφευκτη κατάχρησή της). Έτσι, ενώ το πρώτο μέρος αφηγείται την ηρωική "ανάβασή" του στο θρόνο, το δεύτερο (απαγορευμένο για μια δεκαετία) περιγράφει την απομόνωσή του, τις υπαρξιακές ανησυχίες και πολιτικές αμφιβολίες του ως ένα εσωτερικό κι απομυθοποιητικό δράμα.

Α/Μ. Σ. Ένωση. 1944-46. Διάρκεια: 192΄. Διανομή: NEW STAR

Περισσότερες πληροφορίες

Ιβάν ο Τρομερός

Ivan Groznyy
5
  • Σινεφίλ
  • 1946
  • Διάρκεια: 192 '
  • Σεργκέι Μ.Αιζεστάιν

Ο Ιβάν ο IV, μέγας δούκας της Μοσχοβίας, στέφεται τσάρος το 1547, παρά τις πολιτικές ίντριγκες των βογιάρων και της θείας του Ευφροσύνης. Επεκτείνει την κυριαρχία της Μόσχας επί των ρωσικών εδαφών, συντρίβει τις εναντίον του συνωμοσίες και κυβερνά με τη σκληρότητα που του χάρισε το προσωνύμιο «Τρομερός».

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Στον Ιστό του Τρόμου

Καλοκουρδισμένο, κλειστοφοβικό θρίλερ γεμάτο σασπένς, ένταση και ανατριχίλες, στο οποίο υπάρχει χώρος και μια ευθεία κοινωνικοπολιτική αλληγορία.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
02/05/2024

Γκάρφιλντ: Γάτος με Πέταλα

Το reboot των αστείων κατορθωμάτων του πιο cool σινε-γάτου ξεκινάει σαν ατακαριστή, μπριόζα κωμωδία καταστάσεων, για να εξελιχθεί σε μια ευρηματικότατη, αγωνιώδη και ξεκαρδιστική "Επικίνδυνη Αποστολή".

Το Χρώμα του Ροδιού

Ένα από τα διαχρονικά αριστουργήματα του ποιητικού σινεμά, το οποίο δημιουργεί ένα μεθυστικών αισθήσεων και συναρπαστικών συναισθημάτων κόσμο (ο αρμένικος πολιτισμός) χάρη στη δύναμη της καθαρής εικόνας.

Επιτέλους όλοι πια μιλάνε για τον Νίκο Παπατάκη

Το Cinobo παρουσιάζει τη φιλμογραφία του ασύγκριτου σκηνοθέτη στην πλατφόρμα του δίνοντας πρόσβαση σε ένα πολύτιμο και εν πολλοίς υποτιμημένο έργο.

Οι 16 Ίριδες που διεκδικεί η "Φόνισσα" ήρθαν νομοτελειακά

Στις υποψηφιότητες της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου αποτυπώνεται η επιτυχία της ποιοτικής διασκευής της Εύας Νάθενα.

Η σχέση του συγγραφέα Πολ Όστερ με τον κινηματογράφο

Θυμόμαστε τα βιβλία του εμβληματικού συγγραφέα που έγιναν ταινίες αλλά και τα φιλμ που ο ίδιος σκηνοθέτησε.

Οι ταινίες που ανυπομονούμε να δούμε στα θερινά το καλοκαίρι

Χαρτογραφούμε το τοπίο των κυκλοφοριών που πρόκειται να μας συντροφεύσουν τους επόμενους μήνες.