Γεωργία Σαγρή: «Για να υπάρξει εικαστική σκηνή στην Αθήνα πρέπει οι καλλιτέχνες να πιστέψουν ότι είναι μέρος μίας συλλογικής διαδικασίας» 

Η γνωστή καλλιτέχνις μας μιλά για το έργο της, τις παθογένειες της ελληνικής εικαστικής σκηνής αλλά και της τοπικής και παγκόσμιας πολιτιστικής πολιτικής με αφορμή την ατομική της έκθεση Mona Lisa Effect στην Kunsthalle της Βασιλείας  που μόλις ξεκίνησε και διαρκεί ως τον Ιούνιο.

Γεωργία Σαγρή: «Για να υπάρξει εικαστική σκηνή στην Αθήνα πρέπει οι καλλιτέχνες να πιστέψουν ότι είναι μέρος μίας συλλογικής διαδικασίας» 

Η γνωστή καλλιτέχνις μας μιλά για το έργο της, τις παθογένειες της ελληνικής εικαστικής σκηνής αλλά και της τοπικής και παγκόσμιας πολιτιστικής πολιτικής με αφορμή την ατομική της έκθεση Mona Lisa Effect στην Kunsthalle της Βασιλείας που μόλις ξεκίνησε και διαρκεί ως τον Ιούνιο.

Γεωργία Σαγρή: «Για να υπάρξει εικαστική σκηνή στην Αθήνα πρέπει οι καλλιτέχνες να πιστέψουν ότι είναι μέρος μίας συλλογικής διαδικασίας» - εικόνα 1
Γεωργία Σαγρή, Τσα!, η περφόρμανς / εγκατάσταση περιλαμβάνει το κείμενο της περφόρμανς, το έργο Ο Σνούτ είναι ο τοίχος και ο τοίχος είναι ο Σνούτ, το έργο copypaste και το έργο Αντίο κεφάλι, 2014

Που αναφέρεται ο τίτλος Mona Lisa Effect; Τι αφορά η έκθεση;
Εδώ το όνομα χρησιμοποιείται σαν κίνητρο. Στην έκθεση υπάρχει κίνηση και επιτέλεση σε όλα τα στάδια. Δεν υπάρχει δηλαδή παρέμβαση με την παραδοσιακή έννοια του όρου. Η επιμονή για αυθεντικότητα που αναπτύχθηκε τόσο έντονα με τον μοντερνισμό και η σημασία του σώματος ως η μόνη αφετηρία νοήματος στην επιτελεστική τέχνη εδώ καταργείται. Σημαντικό ρόλο παίζει η ανάγκη για παιχνίδι, η επαναληπτικότητα του παιχνιδιού και των όρων του που εν δυνάμει μπορούν να μεταλλαχθούν ανάλογα με την περίσταση. Το κεντρικό υποκείμενο που βλέπουμε σε μια σειρά από αφίσες που τοιχοκολλούνται στην πόλη, έχει επίσης τυπωθεί σε ύφασμα και γίνεται ρούχο για ένα από τα έργα της έκθεσης και εν συνεχεία φοριέται στην διάρκεια της περφόρμανς.
Οι εφτά πίνακες που για μήνες φτιάχνονταν στο στούντιο παρουσιάζονται μόνο σαν αφίσες για να ανακοινώσουν επτά απλά καθημερινά στιγμιότυπα. Οι πίνακες δεν εμφανίζονται στον εκθεσιακό χώρο. Η επιτέλεση λοιπόν αφορά το πώς τα έργα αναπτύσσουν άλλους δικούς τους συσχετισμούς και δίκτυα αναφορών που μπορούν να γίνουν μόνο όταν αποσπώνται από εμένα ως δημιουργό αλλά και τους γλωσσικούς περιορισμούς, τα κοινωνικά και οικονομικά δίκτυα που μπορούν να τα διακινήσουν ως έργα τέχνης. Δηλαδή τα έργα μπορούν να σταθούν και σε έναν εκθεσιακό χώρο αλλά και αλλού: στο δρόμο, στο διαδίκτυο κτλ. Πώς μπορεί δηλαδή να δημιουργηθεί πολλαπλή δύναμη και απεύθυνση ενός έργου, μιας δράσης; Αυτό είναι ένα από τα κεντρικά ερωτήματα της έκθεσης αλλά και της δουλειάς μου αυτό το διάστημα.

Γεωργία Σαγρή: «Για να υπάρξει εικαστική σκηνή στην Αθήνα πρέπει οι καλλιτέχνες να πιστέψουν ότι είναι μέρος μίας συλλογικής διαδικασίας» - εικόνα 2
Γεωργία Σαγρή, copypaste, σε συνεργασία με την σχεδιάστρια Ελευθερία Αράπογλου (DIGITARIA), τύπωμα σε ύφασμα, 150x90εκ., 2014

Με ποιον τρόπο σε ενδιαφέρει η έννοια του χρόνου στο συγκεκριμένο έργο;
Εάν λοιπόν, μιλάμε για πολλαπλή, πολύμορφη δύναμη μιας κίνησης μιλάμε και για το πώς μια κίνηση αφήνεται να χαθεί ή να μεταλλαχθεί κάτω από διαφορετικές συνθήκες, επιρροές μέσων και ρυθμών. Όλα τα έργα συνδέονται αλλά έχουν διαφορετική ρυθμική στάση, ώστε να αποφευχθεί η γραμμική αφήγηση που έχουν αναπαράγει τόσο πολύ οι χώροι τέχνης. Ένα παράδειγμα είναι ότι πρώτα από όλα βλέπει όλη την έκθεση σε μορφή βίντεο και μετά βλέπει την έκθεση «ζωντανά». Νομίζω ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα της εποχής μας είναι ότι ενώ μιλάμε πάρα πολύ για την διαχείριση του χώρου και του τόπου δεν καταλαβαίνουμε ότι τελικά οι κοινωνικές αλλαγές γίνονται όταν συνειδητοποιούμε πως δεν είμαστε κύριοι του χρόνου μας, πώς χάνουμε κάθε δικαίωμα να διαχειριζόμαστε τον χρόνο μας με τον τρόπο που θα θέλαμε, και φυσικά δεν έχουμε καθόλου χρόνο προσωπικό ή συλλογικό, να φροντίσουμε για αυτά που μας έλκουν και μας απασχολούν. Το κάθε έργο είναι με ένα τρόπο εξάσκηση του προσωπικού και του συλλογικού χρόνου και για αυτό υπάρχει τόση πίστη στο πώς τα έργα μεταλλάσσονται από την αντίληψη του θεατή και το χρόνο που αφιερώνει σε αυτά.

Γεωργία Σαγρή: «Για να υπάρξει εικαστική σκηνή στην Αθήνα πρέπει οι καλλιτέχνες να πιστέψουν ότι είναι μέρος μίας συλλογικής διαδικασίας» - εικόνα 3
Γεωργία Σαγρή, Αντίο κεφάλι, μπαλόνια, συνολικό τύπωμα σε ύφασμα, μεταβλητές διαστάσεις, 2014

Σε επηρέασε καθόλου ως προς την επιλογή των έργων το γεγονός ότι παρουσιάζονται σε μια πόλη ταυτισμένη με την αγορά της τέχνης και την ελβετική "ουδετερότητα" και τάξη;
Δεν έκανα ούτε τα έργα αλλά ούτε και την έκθεση παίρνοντας σαν αφορμή την πόλη που παρουσιάζόνται. Ο επιμελητής της έκθεσης μου πρότεινε να παρουσιάσω την δουλειά μου με βάση τι έχω παρουσιάσει τα τελευταία χρόνια. Θα ήταν περίεργο από την μεριά μου στην πρώτη μου ατομική έκθεση σε ίδρυμα τέχνης να κάνω αναφορές σε μια πόλη που δεν έχω ζήσει. Συνήθως τέτοιου είδους κινήσεις μόνο στερεοτυπικές και διδακτικές μπορούν να είναι.

Γεωργία Σαγρή: «Για να υπάρξει εικαστική σκηνή στην Αθήνα πρέπει οι καλλιτέχνες να πιστέψουν ότι είναι μέρος μίας συλλογικής διαδικασίας» - εικόνα 4
Γεωργία Σαγρή, Πανόραμα της οδού Μεσολογγίου, Εξάρχεια, μεταλική κατασκευή, τροχαλίες, μοτέρ, τύπωμα σε pvc, 250x500x40εκ., 2014

Πως βλέπεις το έργο σου να έχει εξελιχθεί μες στο χρόνο; Τι σε ενδιέφερε παλιότερα και τι τώρα; Ποιος θα έλεγες ότι είναι ο βασικός προβληματισμός σου σήμερα;
Οι προβληματισμοί μου ήταν και είναι νοηματικοί, φιλοσοφικοί. Οι αισθητικές μου αναζητήσεις έχουν να κάνουν με ζητήματα διατύπωσης, συσχετισμών, γλωσσικών παιχνιδιών και αφηγήσεων. Προέρχονται από ήχους, εικόνες, πράγματα και συνδέσεις που πιστεύω ακράδαντα πως υπάρχουν και τα πριμοδοτώ με το να τα δείχνω. Προσπαθώ δηλαδή να κάνω το καλύτερο μοντάζ του ήδη υπάρχοντος. Τα μέσα αλλάζουν αλλά όχι οι εσωτερικές μου αναταράξεις, οι εμμονές, οι ευαισθησίες που με κάνουν να σταθώ μπροστά σε κάτι περισσότερο από κάτι άλλο. Αυτό συμβαίνει και κατά την διάρκεια της περφόρμανς, βλέπω το έργο να εξελίσσεται και το κρίνω, δεν κρύβω τα λάθη μου και υπάρχουν πολλά συνεχώς. Η σύσπαση των ορίων, η απόλαυση, η καταστροφή της διπολικότητας με ενδιαφέρει πολύ. Δεν ξέρω τι έχει εξελιχθεί, μάλλον έχει εξελιχθεί η υπομονή, να παίρνω όσο χρόνο χρειάζεται σε μια σκέψη, να μην ανησυχώ για το αν θα γίνει κάτι ή όχι.

Γεωργία Σαγρή: «Για να υπάρξει εικαστική σκηνή στην Αθήνα πρέπει οι καλλιτέχνες να πιστέψουν ότι είναι μέρος μίας συλλογικής διαδικασίας» - εικόνα 5
Γεωργία Σαγρή σε συνεργασία με τον κινηματογραφιστή Ilya Lipkin, Mona Lisa Effect, βίντεο, διάρκεια 6’20’’, 2014

Πως είναι η Νέα Υόρκη μετά το Occupy;
Η Νέα Υόρκη υπάρχει πριν και μετά το Οccupy, όπως και το Οccupy συνεχίζεται με ή χωρίς την Νέα Υόρκη. Από την στιγμή που οι άνθρωποι που συμμετείχαν συνεχίζουν να δρουν σε μικρότερης κλίμακας δράσεις παγκόσμια, το κίνημα είσαι σε εξέλιξη. Ότι δεν είναι ορατό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει.

Γεωργία Σαγρή: «Για να υπάρξει εικαστική σκηνή στην Αθήνα πρέπει οι καλλιτέχνες να πιστέψουν ότι είναι μέρος μίας συλλογικής διαδικασίας» - εικόνα 6
Γεωργία Σαγρή, Τσα!, η περφόρμανς / εγκατάσταση περιλαμβάνει το κείμενο της περφόρμανς, το έργο Ο Σνούτ είναι ο τοίχος και ο τοίχος είναι ο Σνούτ, το έργο copypaste και το έργο Αντίο κεφάλι, 2014

Ποια είναι η άποψη σου για την εικαστική σκηνή της Αθήνας αυτή την εποχή;
Ο όρος «εικαστική σκηνή της Αθήνας» ήταν και είναι ένα επικοινωνιακό τρικ, μιας και δεν προσπαθεί να περιγράψει την πραγματικότητα αλλά να επικεντρώσει το ενδιαφέρον της κοινής γνώμης σε κάτι που δεν υπάρχει και να παραπλανήσει. Για να υπάρξει εικαστική σκηνή στην Αθήνα θα πρέπει πρώτα πολλά οι ίδιοι οι καλλιτέχνες να πιστέψουν ότι είναι μέρος μίας συλλογικής διαδικασίας και αλληλοεπίδρασης. Οι καλλιτέχνες είναι αυτοί που θα δώσουν το κλίμα και την μορφή αυτής της σκηνής με τα έργα τους, την αφοσίωση σου, την προσπάθεια τους να δημιουργήσουν και να εμπλακούν. Η ελληνική κοινωνία όπως και η καλλιτεχνική κοινότητα είναι συντηρητική, διαμορφωμένη στην νοοτροπία του βύσματος, του παρεδώσε, τα κομματικά κλιμάκια, τα πολλά λόγια χωρίς πράξεις, το γλείψιμο, τις ομαδοποιήσεις και τα στρατόπεδα. Όταν ξεπεράσουμε κάποια από αυτά τα πατριαρχικά μοντέλα τότε ίσως ανακαλύψουμε άλλους τρόπους να σχετιζόμαστε. Στη διαδικασία αυτής της ανακάλυψης του να σχετιζόμαστε διαφορετικά θα δημιουργηθεί κάτι που θα μας αφορά προσωπικά αλλά και συλλογικά. Για να υπάρξει δηλαδή εικαστική σκηνή της Αθήνας πρέπει να υπάρξει συναίσθηση της μορφής και του περιεχομένου της αλλά πρέπει πρώτα να υπάρξει επιθυμία για κάτι τέτοιο.

Γεωργία Σαγρή: «Για να υπάρξει εικαστική σκηνή στην Αθήνα πρέπει οι καλλιτέχνες να πιστέψουν ότι είναι μέρος μίας συλλογικής διαδικασίας» - εικόνα 7
Γεωργία Σαγρή, Το 2079 σε σκέφτηκα [..], Farbplot έγχρωμη εκτύπωση σε χαρτί, 115x90εκ., 2014

Πως σχολιάζεις την τωρινή πολιτιστική πολιτική της Ελλάδας;
Η πολιτιστική πολιτική στην Ελλάδα ήταν και είναι τουριστικού τύπου, ασχολείται με τα γούστα των επισκεπτών που θα έρθουν για μερικές ώρες ή μήνες στην χώρα και θέλουν να δουν αρχαιότητες, βουνά, κάμπους, θάλασσες και θεάματα στην ντάλα του καλοκαιριού. Η πολιτική για τον πολιτισμό αφορά κυρίως κάτι που δεν έχουμε ή που κάποιοι άλλοι ξέρουν καλύτερα από εμάς για εμάς. Δεν υπήρξε ποτέ καμία στρατηγική για την σύγχρονη τέχνη γιατί δεν υπήρξε ποτέ επιθυμία για γνώση σχετικά με την εσωτερική παραγωγή, καμία προσπάθεια ενδυνάμωσης των Ελλήνων καλλιτεχνών και σίγουρα καμία σκέψη για το πώς αυτό που συμβαίνει στο εσωτερικό της χώρας από άποψη πολιτισμού θα έπρεπε και θα μπορούσε να αφορά το διεθνές κοινό. Αυτό κυρίως έχει να κάνει με την παντελή έλλειψη πολιτιστικής παιδείας των πολιτικών προσώπων της χώρας. Το μόνο που κάνουν είναι διαχείριση χρημάτων και πολύ κακή μάλιστα. Από πολύ νωρίς έμαθα ότι δεν πρόκειται να κάνω τίποτα εάν περιμένω η πολιτεία να δημιουργήσει συνθήκες για να μπορώ να κάνω κάτι. Πήγα στο δικαστήριο για δράση που έκανα δημόσια όταν ήμουν φοιτήτρια και στα δικαστήρια είδα το πρόσωπο της πολιτείας; με τι απαξίωση με έβαλε να εξηγήσω τα «γιατί» και τα «πώς» στους δικαστές. Έχω γνωρίσει κάποια απο τα πρόσωπα που διαμορφώνουν την κοινή γνώμη για την τέχνη- δημοσιογράφους, κριτικούς, επιμελητές- και διαπιστώνω συνεχώς την μίζερη ευκολία τους να συμμετέχουν στην ελληνική εικαστική σκηνή μόνο και μόνο για να εξασφαλίσουν κάποιου τύπου μόνιμη εργασία, δύναμη και εξουσία προσωπική ή για την παρεούλα που περιβάλουν τους εαυτούς τους. Για κάποιους άλλους η εμπλοκή με την τέχνη ή την εικαστική σκηνή είναι πέρασμα πρός την πολιτική πίστα. Οι συλλέκτες αντιμετωπίζονται σαν εθνικοί ευεργέτες ενώ στην πραγματικότητα δεν έχουν κάνει ποτέ καμία αξιόλογη κίνηση να βοηθήσουν ή να υποστηρίξουν την ελληνική εικαστική σκηνή. Όσες φορές έχει γίνει κάτι που δίνει την εντύπωση υποστήριξης, πολλές φορές έχει την χροιά φιλανθρωπίας και αποτελεί άλλη μια στρατηγική επιβολής μίας γραμμής, ενός προσωπικού γούστου και όχι μια κίνηση για ενδυνάμωση του τοπίου - γι αυτό οι κινήσεις των βασικών Ελλήνων συλλεκτών μοιάζουν σπασμωδικές και άστοχες. Διαβάζω καθημερινά τον εύκολο σχολιασμό στο διαδίκτυο καλλιτεχνικών έργων και αντιλαμβάνομαι όλο και πιο έντονα ότι ζούμε την εποχή της «δικτατορίας του θεατή». Δεν δίνεται χώρος και χρόνος για κανέναν που θέλει να αισθανθεί, να δημιουργήσει αλλά μόνο για αυτόν που θέλει να δει, να ακούσει, να σχολιάσει και να κάνει κριτική. Οπότε για ποια πολιτική μιλάτε ακριβώς; Και η πολιτική είναι δημιουργία όταν έχει κάτι για να πασχίσει, να δουλέψει και να οραματιστεί. Η παγκόσμια πολιτιστική πολιτική, όχι μόνο η ελληνική, στηρίζεται στην υπερδιέγερση, την λαιμαργία και την απάθεια της «δικτατορίας του θεατή». Προτιμώ λοιπόν να καλλιεργώ την σκέψη, τα όνειρα και τα πάθη μου προσπαθώντας να δημιουργήσω συνθήκες που να με κάνουν εμένα και τους γύρω μου όσο γίνεται ελεύθερους από την ανάγκη της εφήμερης επικρότησης θεατών δικτατόρων.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Τελευταίες μέρες με το "White Dwarf" στο Μουσείο Μπενάκη

Η διαδραστική εγκατάσταση εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας ολοκληρώνεται αυτή την εβδομάδα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
24/04/2024

Queer, διαδικτυακή και κινηματική ποίηση στον 21ο αιώνα

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου ανατρέχουμε σε μερικά από τα πολλά ενδιαφέροντα που ακούστηκαν για τα κινήματα και τα ποιήματα στο πρόσφατο συνέδριο "Από την παγκοσμιοποίηση στην τεχνητή νοημοσύνη. Η ελληνική λογοτεχνία στον 21ο αιώνα" στην Εθνική Βιβλιοθήκη, στο ΚΠΙΣΝ. Το συνέδριο διοργάνωσε η Ευρωπαϊκή Εταιρεία Νεοελληνικών Σπουδών σε συνεργασία με την Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος.

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν’ ακούσουμε..." τους μεγάλους συνθέτες του 20ού αιώνα

Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς μπαίνει στην Πινακοθήκη Γκίκα και παρουσιάζει μία διαδραστική έκθεση-αφιέρωμα σε 11 σπουδαίους μουσικοσυνθέτες της Ελλάδας.

"Ίσαλος Γραμμή": Ένα ταξίδι ακουστικής αίσθησης και μνήμης μέσα από το εργαστήρι του Στέλιου Γαβαλά

Μία γοητευτική προσέγγιση σε έργα γλυπτικής, που προκαλούν χωρικές εμπειρίες, υιοθετώντας τα χαρακτηριστικά και τις ποιότητες της αρχιτεκτονικής δημιουργίας.

Ο κορυφαίος συγγραφέας αστυνομικού Ian Rankin στην Αθήνα

Ο Βρετανός συγγραφέας επισκέπτεται τη χώρα μας στο πλαίσιο του 5ου Φεστιβάλ Αστυνομικής Λογοτεχνίας Agatha με αφορμή το νέο του αστυνομικό μυθιστόρημα "Όσα δεν θέλω να πω".

"Μικρές ιστορίες , μεγάλα μαθήματα": Ένα βιβλίο μνήμης του Θανάση Ευθυμιάδη

Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση του δεύτερου βιβλίου του με τις ιστορίες και τις συναντήσεις που επέλεξε η μνήμη του να συγκρατήσει, από τότε που θυμάται τον εαυτό του μέχρι σήμερα.

25+1 βιβλία για το Πάσχα

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου και όσο προετοιμαζόμαστε για τις Πασχαλινές διακοπές, συγκεντρώσαμε τα νέα βιβλία που αξίζει να διαβάσετε αυτή την άνοιξη.