Με το φωτογραφικό φακό ανά χείρας, «όργωσε» την πόλη ιχνηλατώντας την art deco κληρονομιά και τη συνομιλία της με τη ζωντανή αστική καθημερινότητα. Τώρα που οι εικόνες της παρουσιάζονται στο Μουσείο Herakleidon (από 17/1), η Ανθή Ξενάκη μοιράζεται τις σκέψεις της για τις ενδιαφέρουσες διαδρομές του μοντέρνου κινήματος στην Αθήνα.
Οι εικόνες αυτές προέκυψαν από τη συμμετοχή σας στο εργαστήριο «Φωτογραφίζοντας μνημεία» που διοργάνωσε η Monumenta. Γιατί σας ενδιαφέρει το μοντέρνο κίνημα;
Ως τοπογράφο μηχανικό, με μεταπτυχιακό στην προστασία μνημείων, με ενδιαφέρει η αρχιτεκτονική. και το μοντέρνο κίνημα όμως έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, διότι δείχνει ότι οι Έλληνες αρχιτέκτονες είχαν αφομοιώσει τις ιδέες που υπήρχαν στην Ευρώπη εκείνη την εποχή. Πρόσεχαν πολύ το φωτισμό, τον αερισμό, τη λειτουργικότητα και κυρίως τα ελληνικά μεγέθη.
Το μοντέρνο γνώρισε μεταμορφώσεις που συνομίλησαν με τα τοπικά χαρακτηριστικά. Μας επισημαίνετε κάποιες χαρακτηριστικές περιπτώσεις αλλά και κάποια μοντέρνα κτίρια που ξεχωρίζετε;
Στη Φωκυλίδου, στην πρώην οικία Αργυροπούλου, πραγματικά διακρίνουμε μια στροφή στην ελληνικότητα. Τα κλιμακοστάσια με τις απαλές καμπύλες στις χτιστές κουπαστές θυμίζουν μυκονιάτικο σπίτι. Τρία αγαπημένα μου κτίρια; Θα ήθελα να υπάρχει πάντα η μπλε πολυκατοικία και ει δυνατόν να την επαναφέρουν στο αρχικό λουλακί χρώμα που της είχε δώσει ο ζωγράφος Σπύρος Παπαλουκάς. Αγαπώ επίσης το έργο του αρχιτέκτονα Νίκου Νικολαΐδη, λ.χ., την μπεζ πολυκατοικία με το ρολόι στην Πλατεία Αιγύπτου. Για τις λιτές γραμμές, την εργονομία και την ποικιλία στις όψεις και στην οργάνωση των κατόψεων ξεχωρίζω ακόμη την πολυκατοικία στη γωνία Στουρνάρη και Ζαΐμη στα Εξάρχεια των Θουκυδίδη Βαλεντή και Πολύβιου Μιχαηλίδη.
Ποιες είναι οι πιο ενδιαφέρουσες ανακαλύψεις που κάνατε χάρη σε αυτές τις φωτογραφήσεις;
Υπάρχει τεράστιος αρχιτεκτονικός πλούτος από την κληρονομιά του μοντέρνου σε περιοχές όπως η Κυψέλη, το Κολωνάκι και η Πλ. Αιγύπτου. Στη Γλυφάδα έχουμε εξαιρετικές κατοικίες που τις θαυμάζεις για το πόσο μπροστά ήταν η σκέψη των αρχιτεκτόνων. Με εξέπληξε επίσης η τρομερή προσοχή στη λεπτομέρεια στις εισόδους, πράγμα βέβαια που δεν πρέπει να μας κάνει εντύπωση, καθώς η είσοδος είναι η πρώτη εικόνα που αποκομίζεις από το κτίριο.
Πώς προσεγγίζετε τα κτίρια του μοντέρνου κινήματος στις φωτογραφίες σας;
Με ενδιέφερε να αποτυπώσω λεπτομέρειες, να δείξω το σφυρήλατο σίδερο, την επιχρωμιωμένη επιφάνεια. Η φύση του επαγγέλματος έχει καταχωρίσει στη σκέψη μου την είσοδο ως πέρασμα που συνδέει το δημόσιο με τον ιδιωτικό χώρο. Ο φακός με βοηθά να αποτυπώσω την εικόνα του εσωτερικού χώρου μέσα από το διάφανο τζάμι κάθε εισόδου αλλά και την αντανάκλαση των όψεων της πόλης σε αυτό, το πώς καθρεφτίζεται το σήμερα πάνω σε κάτι τόσο παλιό και όμορφο.
Περισσότερες πληροφορίες
Ξενάκη Ανθή
Εστιάζει το φωτογραφικό φακό της σε αρχιτεκτονικές λεπτομέρειες αθηναϊκών κτιρίων του Μοντέρνου Κινήματος