Matei Bejenaru: «Πάει ο καιρός των περιφερειακών μπιενάλε, τώρα είναι εποχή για φουαρ.»

Ο σημαντικός Ρουμάνος εικαστικός που διερευνά με το έργο του τις συνθήκες μετάβασης στην πατρίδα του έρχεται στις 25/10 στην Μπιενάλε της Αθήνας για μια performance ειδικά φτιαγμένη για την περίσταση με υλικό από την ελληνική κρίση. Η Δέσποινα Ζευκιλή μίλησε μαζί του για το έργο του και τη σχέση τέχνης και πολιτικής.

Matei Bejenaru: «Πάει ο καιρός των περιφερειακών μπιενάλε, τώρα είναι εποχή για φουαρ.»

Ο σημαντικός Ρουμάνος εικαστικός που διερευνά με το έργο του τις συνθήκες μετάβασης στην πατρίδα του έρχεται στις 25/10 στην Μπιενάλε της Αθήνας για μια performance ειδικά φτιαγμένη για την περίσταση με υλικό από την ελληνική κρίση. Η Δέσποινα Ζευκιλή μίλησε μαζί του για το έργο του και τη σχέση τέχνης και πολιτικής.

Matei Bejenaru: «Πάει ο καιρός των περιφερειακών μπιενάλε, τώρα είναι εποχή για φουαρ.» - εικόνα 1

Ποια είναι η ιδέα πίσω από την performance «My head, my street…»;
Η performance «My head, my street…» (25/10, 7 μ.μ.) είναι μια πρόσκληση να σκεφτούμε τον τρόπο με τον οποίο ο άνθρωπος συνδέεται με τα γεγονότα που δημιουργούν ιστορία σε στιγμές αβεβαιότητας και αναταραχής. Με τη συνοδεία ενός ντράμερ, θα απαγγείλω ποιήματα του νέου ποιητή Γιάννη Στίγκα μεταφρασμένα στα αγγλικά, ενώ ένας Έλληνας ηθοποιός θα διαβάσει κείμενα για την κρίση από ελληνικές εφημερίδες.
Τι σε ενδιαφέρει στην ελληνική κρίση;
Με ενδιαφέρει να καταλάβω τον τρόπο με τον οποίο διαφορετικά τμήματα της ελληνικής κοινωνίας διαμορφώνουν στρατηγικές αντίδρασης στην επίπονη "ιατρική θεραπεία" που εφαρμόζεται. Επίσης, προέρχομαι από μια χώρα που βρισκόταν πάντα σε κρίση και μετάβαση.

Matei Bejenaru: «Πάει ο καιρός των περιφερειακών μπιενάλε, τώρα είναι εποχή για φουαρ.» - εικόνα 2

Ήσουν ιδρυτής της Periferic Biennial of Contemporary Art (1997-2008) στο Iasi της Ρουμανίας και του κέντρου τέχνης Vector Association. Πως θα περιέγραφες την εικαστική σκηνή της πατρίδας σου;
Την πρώτη δεκαετία μετά την πτώση του κομμουνισμού ήταν μια ενδιαφέρουσα στιγμή όπου η τέχνη ήταν η δίοδος για κοινωνική και πολιτική πρόοδο. Πολλοί καλλιτέχνες, μεταξύ των οποίων κι εγώ, ιδρύσαμε νέους θεσμούς και εκδηλώσεις. Στη σημερινή περίοδο της βαθιάς κρίσης η πολιτεία δεν μπορεί να υποστηρίξει πια τέτοιες artist-run πρωτοβουλίες. Η υποδομή για τη σύγχρονη τέχνη είναι αδύναμη και πάνω στις στάχτες των θεσμών που είχαμε ιδρύσει οι καλλιτέχνες βλέπω να κάνουν την εμφάνιση τους γκαλερί που προσπαθούν να βγάλουν λεφτά πουλώντας ρουμανική τέχνη στο εξωτερικό. Πάει ο καιρός των περιφερειακών μπιενάλε, τώρα είναι εποχή για φουαρ σ’ όλο τον κόσμο.
Ποια είναι η γνώμη σου για την ιδέα της συλλογικότητας που αποτελεί ένα από τα κεντρικά πειράματα της AGORA;
Θέλω να πιστέψω ότι η συλλογικότητα δίνει δύναμη, δημιουργικότητα και αλληλεγγύη... Αλλά δεν είμαι πολύ σίγουρος ότι στην πραγματικότητα αυτή η ουτοπική ιδέα λειτουργεί. Ο κόσμος της τέχνης βασίζεται πολύ στην ατομικότητα. Όπως έχει γράψει η Martha Rosler τη στιγμή που αποφασίζεις να γίνεις καλλιτέχνης βάζεις τον εαυτό σου στην υπηρεσία των πλούσιων...

Matei Bejenaru: «Πάει ο καιρός των περιφερειακών μπιενάλε, τώρα είναι εποχή για φουαρ.» - εικόνα 3

Πώς προσεγγίζεις την έννοια της AGORA; Τι θα απαντούσες στη βασική της ερώτηση και τώρα τι;
Για μένα η αγορά είναι ο δημόσιος χώρος για τη δημοκρατική ανταλλαγή ιδεών. Η απάντηση μου στο ερώτημα «και τώρα τι;» είναι: Μην είσαι υποκριτής. Αν σε ενδιαφέρουν οι "αδύναμοι", προσπάθησε να ξυπνήσεις στις 3 το πρωί και να πας να ψαρέψεις με τους ψαράδες, προσπάθησε να δουλεύεις 7 ώρες σε ένα ορυχείο, προσπάθησε να δουλεύεις 14 ώρες τη μέρα μαζί με τους έλληνες, Αλβανούς, Ρουμάνους σε ένα πορτοκαλεώνα, μη δίνεις σημασία στην εμφάνιση σου...
Ποια είναι η κεντρική ιδέα του έργου σου; Τι σε ενδιαφέρει στο performative κομμάτι;
Ο βασικός μου στόχος είναι να βοηθήσω στην επίγνωση του τι μας συμβαίνει. Δουλεύω πάνω στην κοινωνική ουτοπία και την κρίση της μοναδικότητας. Για μένα η performance είναι άυλη, δεν πωλείται, είναι επαναστατική...
Πιστεύεις στο ρόλο της τέχνης ως εργαλείο πολιτικής εκπαίδευσης και ιστορικής αποσαφήνισης;
Πιστεύω ότι η τέχνη δεν μπορεί να αλλάξει τον κόσμο αλλά οι καλλιτέχνες μπορούν να πάρουν την ευθύνη να διαπραγματευθούν κοινωνικοπολιτικά θέματα προκειμένου να πετύχουν την επίγνωση για την οποία μίλησα ήδη.

Η performance «My head, my street…» θα πραγματοποιηθεί στις 25/10, 7 μ.μ. στο Παλιό Χρηματιστήριο, Σοφοκλέους 8-10.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Τι σχέση έχει ο Λόρδος Βύρωνας με τα γλυπτά του Παρθενώνα;

Το Μουσείο Ακρόπολης παρουσιάζει την έκθεση "Ο Παρθενώνας και ο Βύρωνας" με αφορμή τα 200 χρόνια από τον θάνατο του Βρετανού ποιητή.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
24/04/2024

Communities Between Islands: Καλλιτέχνες συνομιλούν με κοινότητες από τρία νησιά της Μεσογείου

Το δεύτερο κεφάλαιο του διεπιστημονικού καλλιτεχνικού προγράμματος Communities Between Islands έρχεται τον Μάιο στη Σύρο.

Τελευταίες μέρες με το "White Dwarf" στο Μουσείο Μπενάκη

Η διαδραστική εγκατάσταση εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας ολοκληρώνεται αυτή την εβδομάδα.

Queer, διαδικτυακή και κινηματική ποίηση στον 21ο αιώνα

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου ανατρέχουμε σε μερικά από τα πολλά ενδιαφέροντα που ακούστηκαν για τα κινήματα και τα ποιήματα στο πρόσφατο συνέδριο "Από την παγκοσμιοποίηση στην τεχνητή νοημοσύνη. Η ελληνική λογοτεχνία στον 21ο αιώνα" στην Εθνική Βιβλιοθήκη, στο ΚΠΙΣΝ. Το συνέδριο διοργάνωσε η Ευρωπαϊκή Εταιρεία Νεοελληνικών Σπουδών σε συνεργασία με την Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος.

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν’ ακούσουμε..." τους μεγάλους συνθέτες του 20ού αιώνα

Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς μπαίνει στην Πινακοθήκη Γκίκα και παρουσιάζει μία διαδραστική έκθεση-αφιέρωμα σε 11 σπουδαίους μουσικοσυνθέτες της Ελλάδας.

"Ίσαλος Γραμμή": Ένα ταξίδι ακουστικής αίσθησης και μνήμης μέσα από το εργαστήρι του Στέλιου Γαβαλά

Μία γοητευτική προσέγγιση σε έργα γλυπτικής, που προκαλούν χωρικές εμπειρίες, υιοθετώντας τα χαρακτηριστικά και τις ποιότητες της αρχιτεκτονικής δημιουργίας.

Ο κορυφαίος συγγραφέας αστυνομικού Ian Rankin στην Αθήνα

Ο Βρετανός συγγραφέας επισκέπτεται τη χώρα μας στο πλαίσιο του 5ου Φεστιβάλ Αστυνομικής Λογοτεχνίας Agatha με αφορμή το νέο του αστυνομικό μυθιστόρημα "Όσα δεν θέλω να πω".