Δημήτρης Παλαιοκρασσάς: «Ο Kippenberger είχε έναν κανόνα: πάντα να παραβαίνεις τους κανόνες!»

Ο επιμελητής της έκθεσης «A Cry for Freedom», στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, μιλά για μία από τις πλέον εκκεντρικές και ασυμβίβαστες περσόνες της σύγχρονης τέχνης.

Δημήτρης Παλαιοκρασσάς: «Ο Kippenberger είχε έναν κανόνα: πάντα να παραβαίνεις τους κανόνες!»

Ο επιμελητής της έκθεσης «A Cry for Freedom», που διοργανώνει ο Οργανισμός ΝΕΟΝ στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, μιλά στη Δέσποινα Ζευκιλή για μία από τις πλέον εκκεντρικές και ασυμβίβαστες περσόνες της σύγχρονης τέχνης.

Δημήτρης Παλαιοκρασσάς: «Ο Kippenberger είχε έναν κανόνα: πάντα να παραβαίνεις τους κανόνες!» - εικόνα 1
Λεπτομέρεια από το έργο Untitled, 1996 (from the series Jaqueline: The Paintings Pablo Couldn't Paint Anymore)

Ο Martin Kippenberger εξαπέλυσε μιαν­ αδυσώπητη επίθεση ενάντια σε ό,τι μέχρι τότε συνιστούσε το έργο τέχνης, θέτοντάς τα όριά του υπό αμφισβήτηση σε όλα τα μέτωπα. Τη σκληρότητα αυτής της επίθεσης μεγέθυνε η έμφυτη, ασυγκράτητη ορμή με την οποία διεκδικούσε την προσωπική του ελευθερία στην έκφραση του δημιουργικού οράματός του, συνθήκη από την οποία προκύπτει και ο συγκερασμός προσωπικής ζωής και καλλιτεχνικής δράσης σε ένα αδιαίρετο, συμπαγές και αμετάβλητο Gesamtkunstwerk (συνολικό έργο τέχνης). Η οποιαδήποτε έκφραση­ της καθημερινότητας της ζωής του μεταμορφωνόταν δημιουργικά σε τέχνη. Ακόμη και όταν δάρθηκε από πανκ στο Βερολίνο, έκανε τέχνη το μπανταρισμένο με επιδέσμους κεφάλι του. Ο ριζοσπαστισμός της τέχνης του πηγάζει από αντίστοιχες προσωπικές επιλογές ζωής. Ακολούθησε έναν και μοναδικό κανόνα: πάντα να παραβαίνεις τους κανόνες! Πλανήθηκε με τόλμη στις άγνωστες εκτάσεις της ελευθερίας, εγχείρημα ριψοκίνδυνο, το οποίο πλήρωσε ακριβά με τον πρόωρο θάνατό του σε ηλικία 44 ετών από καρκίνο του ήπατος».
«Εξήντα χρόνια μετά τη γέννησή του αυτή η έκθεση επιχειρεί να ακολουθήσει τα χνάρια εκείνης της περιπλάνησης, την ιστορία ενός άντρα αφοσιωμένου στο κυνήγι της ελευθερίας κόντρα σε όλους τους περιορισμούς που η ορθόδοξη σκέψη όρθωνε στο διάβα του, και να ρίξει φως στις τόσες πτυχές της ρηξικέλευθης δράσης μέσα από την οποία παρέβαινε συστηματικά τους κανόνες».
«Στις σημερινές συνθήκες τίθεται το δύσκολο ερώτημα τι θέση έχει η ενασχόληση με την τέχνη στην ελληνική κοινωνία – δεν είναι μια ελιτίστικη πολυτέλεια; Όμως ο καλλιτεχνικός κόσμος με τις ευαίσθητες κεραίες του αποτελεί την εμπροσθοφυλακή της κοινωνίας κι εκκολάπτει τις επερχόμενες αλλαγές. Η σύγχρονη τέχνη είναι κατεξοχήν εμπνευστής πρωτοποριακών ιδεών και η δύναμη των ιδεών είναι ο κινητήριος μοχλός κοινωνικών αλλαγών, η κρισιμότητα και η αναγκαιότητα των οποίων είναι ιδιαίτερα ισχυρές για την Ελλάδα αυτήν τη στιγμή».

Δημήτρης Παλαιοκρασσάς: «Ο Kippenberger είχε έναν κανόνα: πάντα να παραβαίνεις τους κανόνες!» - εικόνα 2
Άποψη από την έκθεση

«Ο Kippenberger είχε ένα οξύτατο αισθητήριο αυτογνωσίας, που του επέτρεπε να συνδυάζει την αντισυστημική του κριτική με δόσεις υγιούς αυτοσαρκασμού, ένας συγκερασμός εξαιρετικά αληθινός ­αλλά και αποτελεσματικός προς την ­κατεύθυνση αλλαγών».
«Η ουσία της δουλειάς του Kippenberger έγκειται στο ριζοσπαστισμό των ιδεών του για την τέχνη και τη ζωή γενικότερα και η έκθεση φιλοδοξεί να αναδείξει ακριβώς αυτήν την πτυχή και τη σχέση της με τις σημερινές κοινωνικο-ιστορικές συνθήκες στην Ελλάδα, όπου το ζητούμενο είναι η δίοδος της δημιουργικότητας. Έτσι τα δωμάτια της έκθεσης έχουν δομηθεί ως διαδοχικές Κραυγές Ελευθερίας, με το κάθε δωμάτιο να αντιπροσωπεύει ένα διαφορετικό τρόπο με τον οποίο ο καλλιτέχνης διεύρυνε τα όρια της ελευθερίας έναντι της συντηρητικής ορθοδοξίας. Επιπρόσθετα, στην περίπτωση του Kippenberger, η κατανόηση του έργου του δεν μπορεί να επιτευχθεί μέσω της αποσπασματικής έκθεσης έργων, τα οποία άλλωστε αντιστέκονται στην εύκολη ανάγνωση. Σε αυτήν τη λογική η έκθεση έχει ένα στόχο εκπαιδευτικής παρουσίασης του μηχανισμού πρόσληψης της σύγχρονης τέχνης. Εστιάζει στην ανθρωπιστική πλευρά ενός καλλιτέχνη που τάχθηκε στο αέναο κυνήγι της ελευθερίας και πλήρωσε το κόστος που συνεπάγεται αυτή η εξερεύνηση».
Eυγενική παραχώρηση της φωτογραφίας: Estate Martin Kippenberger, Galerie Gisela Capitain, Cologne

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Συνάντηση με τους συγγραφείς Γιάννη Παλαβό & Αχιλλέα ΙΙΙ με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου

Η εκδήλωση εντάσσεται στον Περίπατο Βιβλίου 2024 της Ένωσης Ελληνικού Βιβλίου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
19/04/2024

Νέα έκθεση από τον Δαυίδ Σαμπεθάι στην Eleftheria Tseliou Gallery

Το πρώτο μέρος της έκθεσης έχει τίτλο "I Ain’t Dead, Just Trying to Hear The Sound of The Earth Spinning", ο οποίος λειτουργεί ως χιουμοριστική δήλωση και ως ένα είδος παραβολής.

Τρεις καλλιτέχνες παίζουν με τη φύση στην γκαλερί Rodeo

Θανάσης Τότσικας, Liliana Moro και David Douard συνομιλούν με έναν απρόσμενο τρόπο μέσω των έργων τους.

Η Κάπα Εκδοτική γιορτάζει 10 χρόνια ζωής με το άνοιγμα του δικού της βιβλιοπωλείου

Το ολοκαίνουριο "σπίτι" της Κάπα Εκδοτικής φιλοξενεί σε έναν άνετο χώρο 120 τμ τον πλήρη κατάλογο των εκδόσεών της και φιλοδοξεί να καθιερωθεί ως ένα νέο βιβλιοφιλικό στέκι στην "καρδιά" της πόλης.

Ξηρόμερο/Dryland": Εγκαινιάστηκε το Ελληνικό Περίπτερο στην 60ή Μπιενάλε Βενετίας

Η έκθεση ανοίγει για το κοινό το Σάββατο 20 Απριλίου και θα παραμείνει ανοιχτή έως τον Νοέμβριο.

"Τζάμια Κρύσταλλα": Ένας χώρος αφιερωμένος στην περφόρμανς ανοίγει στο Μεταξουργείο

Η ανερχόμενη χορογράφος Αντωνία Οικονόμου μιλάει για το νέο πρότζεκτ με το οποίο δίνει στους καλλιτέχνες περισσότερο χώρο για αυθορμητισμό και δημιουργία, "αγκαλιάζοντας" τις παραστατικές τέχνες.

"Springtime Stories": Η Γεωργία Μπλιάτσου διηγείται ιστορίες απόλυτα συνδεδεμένες με τον αέναο κύκλο της ζωής

Η ζωγράφος παρουσιάζει τη δουλειά της σε πέντε εύγλωττες θεματικές ενότητες, στέλνοντας το μήνυμά της για την προστασία του πλανήτη, πιο επιτακτική από ποτέ.